Dacă tocmai ați absolvit facultatea și vă pregătiți să intrați pe piața locurilor de muncă, nu vă puteți baza pe un traseu profesional impresionant sau pe o cantitate considerabilă de experiență pentru a vă face auzit. Dar acesta nu este neapărat un lucru rău.

Companiilor le place să angajeze tineri, deoarece aceștia au idei noi, perspective noi și, mai ales, potențial. Secretul este să determini cum poți vinde acel potențial.

Dacă nu aveți o listă impresionantă a lucrurilor pe care le-ați realizat, concentrați-vă asupra lucrurilor pe care le puteți realiza. Convingeți un posibil angajator de potențialul dumneavoastră și îl veți determina să vă angajeze.

Am realizat o listă cu 10 modalități în care proaspăt absolvenții pot excela în cadrul interviului de angajare – indiferent dacă au sau nu experiență.

1. Cunoașteți compania

Documentați-vă cu privire la companie și formați-vă o idee clară a domeniului de activitate. Cu cât știți mai multe lucruri în legătură cu compania, cu atât mai eficient vă veți putea prezenta ca fiind candidatul potrivit. Începeți prin consultarea site-ului companiei și a motoarelor de căutare pentru a afla mai multe despre istoricul companiei și despre obiectivele sale actuale. Consultați conturile din cadrul mediilor sociale și paginile de pe LinkedIn pentru a găsi mai multe detalii despre companie. În realitate, interviurile nu sunt foarte diferite de examene – cu cât știi mai mult, cu atât obții un punctaj mai mare.

2. Fiți persoana de care are nevoie compania

Aflați de ce are nevoie compania cel mai mult în acest moment. De reprezentanți de vânzări entuziaști, motivați? Sau de experți în cercetare sau contabilitate? Compania își extinde serviciile în domeniul care a reprezentat punctul dumneavoastră forte în facultate? Găsiți companiile care vor să angajeze oameni cu abilitățile dumneavoastră. Determinați în ce mod puteți fi soluția la o problemă cu care se confruntă – și nu uitați să deschideți acest subiect la interviu.

3. Puneți întrebări

Ce ați putea face dacă CV-ul dumneavoastră nu reflectă încă o experiență vastă despre care să vorbiți? Puneți întrebări. Dacă firma este pe punctul de a înființa o nouă divizie sau de a implementa o nouă strategie, întrebați-l pe intervievator ce speră că se va realiza în felul acesta. Întrebați-l ce îi place cel mai mult la lucrul în cadrul acelei companii – sau ce ar vrea să schimbe. Punându-i întrebări îi veți arăta că v-ați făcut tema – și veți lăsa impresia că sunteți mai implicat și încrezător.

4. Lăsați-vă cuprins de entuziasm

Se spune că dacă faci ceea ce îți place, succesul va decurge în mod natural. Indiferent de valoarea de adevăr a acestei afirmații, este cu siguranță mai ușor să realizezi ceva dacă te pasionează ceea ce faci. Iar în contextul interviurilor de selecție, nu este cazul să te faci greu de găsit. Entuziasmul este contagios – este greu să îi reziști unui angajat cu un vădit entuziasm față de companie și față de contribuția pe care i-o poate aduce acesteia.

 5. Prezentați-vă într-un mod pozitiv

Scopul interviului? De a vă vinde – de a dezvolta imaginea pe care ați prezentat-o în cadrul CV-ului sau scrisorii de intenție. Nu vă fie teamă să vă lăudați. Ce abilități, experiențe și atuuri aveți în plus față de alți candidați? Ce vă face special și unic? Nu vă fie teamă să vă prezentați ca un câștigător – pe o piață competitivă a locurilor de muncă, o atitudine încrezătoare vă va face doar mai memorabil.

6. Nu uitați de comunicarea non-verbală

Chiar dacă interviurile constau în mare parte în discuții, nu puteți neglija limbajul corpului. Pentru a vă vinde cu adevărat calitățile, trebuie să aveți un limbaj corporal pozitiv pe măsură. Asigurați-vă că zâmbiți la momentul potrivit, că aveți o poziție dreaptă și că faceți contact vizual. Evitați să vă foiți. Asigurați-vă că tonul vocii completează cuvintele dumneavoastră – vorbiți cu autoritate și încredere.

7. Pregătiți-vă pentru întrebările evidente

Dacă ați mai fost la interviuri, probabil știți deja că există câteva întrebări care sunt puse invariabil. Pregătiți-vă pentru aceste întrebări – puteți chiar să vi le notați dacă este necesar. Atunci când vi se vor pune întrebări de genul „De ce vreți acest post?”, „Care sunt atuurile dumneavoastră?” și „De ce să vă angajăm pe dumneavoastră în locul unei alte persoane?”, va trebui să puteți da răspunsuri clare, directe, fără ezitare.

8. Profitați din plin de experiența dumneavoastră

Poate că singura dumneavoastră experiență profesională a fost de babysitter. Sau poate că singurul rol de lider a fost acela de președinte al clubului de fotografie de la facultate. Profitați de pe urma acestor lucruri, concentrându-vă asupra lucrurilor pe care le-ați învățat. Vorbiți despre spiritul antreprenorial dobândit atunci când ați fost babysitter, sau despre abilitățile de comunicare obținute atunci când ați condus clubul. Chiar dacă nu ați avut nicio slujbă, aveți experiență – trebuie doar să știți să o înfățișați în lumina potrivită.

9. Puneți accent pe abilitățile dumneavoastră unice

Să spunem că v-ați folosit de abilitățile de mecanic pe care le-ați dobândit singur, pentru a repara mașinile vecinilor, sau că ați înființat un serviciu de plimbare a câinilor pe strada dumneavoastră. Gândiți-vă la abilitățile de care ați avut nevoie: marketing și promovare. Servicii pentru clienți. Execuție, perseverență și angajament. Rețineți, nu contează doar experiențele proprii – ci și modul în care v-ați folosit de propriile abilități pentru a obține rezultate.

10. Păstrați legătura

Cum vă puteți asigura că intervievatorul își va aduce aminte de dumneavoastră? Trimiteți-i un e-mail de mulțumire. Trimiteți-l la câteva ore după interviu și folosiți-vă de această oportunitate pentru a vă manifesta entuziasmul față de companie și față de post. Nu vă pierdeți în detalii și mențineți un ton profesional – un scurt mesaj va fi de ajuns.

Chiar dacă nu aveți multă experiență profesională, nu înseamnă că nu aveți o șansă. În realitate, acest lucru vă poate chiar avantaja. Trebuie doar să știți cum să vă vindeți, cum să vindeți abilitățile și experiențele dumneavoastră, cu eficiență.