Să-i spuneți unui angajat că este concediat, că performanța lui a fost foarte scăzută sau să vă anunțați echipa că s-au tăiat fondurile pentru un proiect nu este plăcut. Dar dacă sunteți manager, este imposibil să evitați aceste conversații dificile. Indiferent de situație, atunci când trebuie corectate probleme de la locul de muncă, vor avea loc conversații dificile. Amânarea conversației doar prelungește agonia (deoarece tot va avea loc la un moment dat).

Există un mod corect și unul greșit de a aborda conversațiile dificile. Fiecare manager are un stil diferit de a conduce, deci nu vă pot oferi un ghid pas cu pas despre cum să purtați conversațiile. Dar există câteva lucruri pe care ar trebui să le țineți minte, care vă vor ajuta să minimizați disconfortul. Acestea sunt câteva sfaturi:

  1. Pregătiți-vă de conversație.

Imaginați-vă pentru o secundă că trebuie să concediați unul dintre angajați, cea mai grea parte din viața de manager. Personal, vă place de angajat, dar pur și simplu performanțele lui nu se ridică la nivelul cerințelor. Vă petreceți zi și noapte gândindu-vă cât de greu va fi, până când vine ziua cea grea. În timp ce vă apropiați de angajatul respectiv realizați că nu aveți nici cea mai mică idee despre ce ar trebui să-i spuneți. Acest lucru se întâmplă foarte des atunci când trebuie să purtați conversații dificile. Managerii pierd atât de mult timp făcându-și griji legat de cât de grea va fi conversația încât uită să plănuiască ce au de zis și cum o vor spune. Să intrați într-o conversație dificilă fără un plan general este o idee foarte proastă.  Trebuie să aveți o idee principală pe care vreți să o transmiteți, un plan de a comunica veștile proaste fără să fiți aspru și un plan pentru a încheia conversația.

  1. Nu deviați de la subiect în timpul conversației.

Emoțiile sunt mari în timpul conversațiilor dificile. Deci cum vă descurcați cu angajatul care vrea să vă povestească povestea vieții lui pentru a vă obține simpatia după ce a primit veștile proaste? Este greu să rămâneți concentrați atunci când auziți că părintele angajatului este bolnav sau că acel angajat se străduiește să lucreze și să-și termine studiile în același timp! Da, este bine să simpatizați, dar treaba voastră este să redirecționați conversația înapoi asupra problemei. Dacă lăsați angajatul să devieze prea mult de la subiect, vă puteți trezi prinși în subiecte care nu sunt legate de conversația inițială.

  1. Urmările conversației

După o conversație dificilă, gândurile normale care ne trec prin minte sunt: “Cât mă bucur că s-a terminat”. Meritați să vă relaxați puțin, dar nu este totul gata. După o conversație dificilă, este esențial să nu vă opriți aici și să verificați dacă acea conversație a avut impactul dorit. Chiar dacă după unele conversații dificile pare că nu mai este nimic de făcut, este important să vă gândiți cum a decurs conversația și să vă notați ce puteați să faceți mai bine. Ați fost mult prea dur? Prea îngăduitor? V-a luat prea mult să transmiteți ce aveați de spus? Fiți sincer cu voi înșivă și faceți-vă planuri pentru a vă descurca mai bine data viitoare.

Aș vrea să vă spun că aceste sfaturi vor înlătura neplăcerea de a transmite vești proaste, dar nu vor face asta. Conversațiile dificile nu vor fi plăcute niciodată, dar asta nu înseamnă ca nu trebuie să aibă loc. Ca manager, este treaba dumneavoastră să vă asigurați că acestea vor decurge în cel mai eficient mod posibil.

Voi cum gestionați conversațiile dificile?