Sally Blount, decan al Scolii de Management Kellogg și singura femeie care conduce una dintre cele mai bune 10 școli de afaceri din lume, a declarat recent “Dacă vrem ca cele mai mai extraordinare femei tinere să devină mari lideri … trebuie să le convingem pe multe dintre ele … să țintească la cele mai bune funcții… care includ cele mai competitive posturi, cum ar fi serviciile bancare de investiții și consultanța în management. ”

Acestea fiind spuse, doar 2 femei care dețin companii din top Fortune 500 au o diplomă de licență de la o școală Ivy League (doar 4% din bărbații din eșantionul folosit într-un sondaj spun același lucru). De asemenea, 25 % dintre femei (16 % dintre barbati) dețin un MBA de la una din cele mai bune zece școli din SUA. Harvard Business Review și-a propus să testeze sfatul lui Blount, pentru a afla cum ajung de fapt femeile în funcții cheie la locul de muncă.

Potrivit sondajului, “cele mai multe femei care conduc companii aflate în top Fortune 500 nu au intrat imediat într-un mediu de afaceri competitiv.” De fapt, doar 3 dintre cele 24 de femei care au participat la studiu, au ales un loc de muncă la o bancă sau la o firmă de consultanță, după terminarea facultății. 20% dintre femeile CEO au ales locuri de muncă mai puțin atrăgătoare, imediat după facultate, în companii pe care le conduc acum. “Mary Barra, în prezent CEO al General Motors, și-a început activitatea în timpul facultății, făcând practică în cadrul companiei. Kathleen Mazzearella a început ca reprezentant al serviciului clienți la Greybar, compania în care va deveni în cele din urmă CEO, 30 de ani mai târziu. Acestea fiind spuse, mai mult de 70% din cei 24 de directori executivi au petrecut mai mult de 10 ani în cadrul companiilor pe care le conduc acum, având o experiență de durată în cadrul companiilor înainte de a deveni CEO. Printre acestea se numără Heather Bresch de la Mylan, Gracia Martore de la Gannett și Debra Reed de la Sempra Energy”.

Femeile care nu au fost promovate în poziție de CEO după ce au lucrat pe termen lung la o companie, au urcat în general pe scara ierarhica până la o poziție înaltă, transferându-se ulterior în poziție de CEO în cadrul unei alte companii. CEO-ului Avon, Sheri McCoy, de exemplu, i s-a refuzat inițial promovarea în poziție de CEO la Johnson & Johnson—o companie în care lucrase timp de 30 de ani. Același lucru este valabil pentru CEO-ul Archer Daniels Midland, Patricia Woertz, care a petrecut 29 de ani la Chevron.

În cadrul cercetării se afirmă: “Interpretările optimiste (ale motivelor pentru care femeile au alt parcurs profesional față de bărbați) ar putea include organizațiile favorabile, mentorii puternici sau o calitate intrinsecă a femeilor. Pe de altă parte, diferențele dintre perioadele lungi necesare pentru ca femeile să poată accede la poziții înalte, în comparație cu cele necesare în cazul bărbaților, se pot datora structurilor care tratează femeile mai puțin favorabil, prejudecăților care întârzie promovarea, sau chiar penalizărilor datorate concediului maternal. Indiferent de cauza profundă, este important să recunoaștem că o ascensiune de lungă durată reprezintă parcursul tipic pentru femeile CEO din Fortune 500.”

Din studiu reiese și faptul că, este foarte importantă cultura companiei. O cultură a companiei care menține ambiția femeilor la locul de muncă de-a lungul carierei lor este cea care va produce cel mai probabil o femeie CEO.

Studiul se încheie cu un avertisment: “este posibil ca situația să se fi schimbat de când directorii executivi actuali au realizat alegerile care i-au propulsat către funcții înalte în mediul corporatist”. Dar tendința descoperită în cadrul studiului este esențială în modul în care privim implicarea femeilor în succesiunea unei companii. Timpul mediu pe care îl petrece o femeie în cadrul unei companii din SUA, înainte de a deveni CEO este de 23 de ani (15 ani pentru bărbați). Vestea bună este că indiferent de condiții, prin muncă asiduă și angajament față de o companie, oricine, mai ales o femeie, poate accede la o funcție de lider.

Care este opinia dumneavoastră despre acest studiu?