Indiferent dacă ați ajuns în vârful ierarhiei profesionale sau dacă tocmai v-ați deschis o afacere, drumul către excelență în leadership este unul sinuos. Vor exista momente bune, momente stresante și momente groaznice, dar un bun lider își poate conduce întotdeauna echipa către succes, indiferent de situație. Simplul fapt de a avea o funcție de conducere nu te face automat un bun lider. Un lider cu adevărat extraordinar înțelege multitudinea de factori inerenți conducerii și se străduiește să îi ajute pe ceilalți să își atingă obiectivele; el caută oportunități de dezvoltare și acționează ca un vizionar în cadrul organizației.

Calitatea de lider reprezintă unul dintre cele mai în vogă subiecte din lumea afacerilor, despre care se scriu milioane de publicații, de la cărți la bloguri sau articole. Am analizat calitățile de conducere pe care consider că le dețin cei mai importanți lideri la momentul actual și am întocmit lista de mai jos.

Aveți calitățile unui bun lider?

Sinceritate
La baza oricărei relații, personale sau profesionale, se află sinceritatea. Oamenii vor să lucreze pentru un lider în care să poată avea încredere – un lider care dă dovadă de moralitate, valori și integritate. Ei vor să activeze într-o companie care oferă un produs sau serviciu excelent, în care să poată avea încredere și care să aibă o reputație onorabilă. Despre Abraham Lincoln, supranumit Abe cel Onest, se spune că a fost unul dintre cei mai mari președinți ai Americii. Evident că succesul și renumele său nu se datorează nesincerității. Persoanele din subordinea dumneavoastră vor să fie mulțumite de posturile pe care le ocupă – este important să stabiliți o bază de valori atât pentru afacere cât și pentru dumneavoastră ca lider, iar apoi, să trăiți și să conduceți conform acelor valori, stabilind astfel un exemplu pentru angajații dumneavoastră.

Comunicare
În lipsa unei comunicări clare, angajații dumneavoastră nu vă vor înțelege misiunea, obiectivele și viziunea. Angajații vor să lucreze pentru a realiza ceva în care să creadă, deci, este important să înțeleagă și să urmărească aceleași obiective ca dumneavoastră. Trebuie, de asemenea, să existe consecvență în modul în care se comunică așteptările profesionale, prin feedback constructiv și prin instruirea noilor angajați. În condițiile unei bune comunicări, angajații dumneavoastră vor ști exact pentru ce lucrează, se vor baza pe dumneavoastră și își vor da toată silința pentru dumneavoastră.

Încredere
Atunci când lucrurile merg rău, angajații apelează la dumneavoastră pentru a primi răspunsuri și evaluează situația pe baza reacției dumneavoastră. Chiar și în situația în care compania trece printr-o perioadă mai grea, este important să rămâneți încrezător, calm și să fiți un exemplu pentru echipa dumneavoastră. Dacă nu aveți încredere în organizație într-o anumită situație, aveți încredere în propriile abilități de lider. Rolul dumneavoastră este de a menține un climat de mulțumire și de a continua să vă conduceți echipa în munca de zi cu zi.

Inspirație
Fie că sunteți în prima fază a unei noi afaceri, sau conduceți o echipă în cadrul unei întreprinderi deja stabilite, este important să vă implicați angajații în viziunea și viitorul companiei. Trebuie să fiți inspirat și implicat în cadrul companiei pentru a-i inspira pe ceilalți, așa cum sunt Larry Page și Sergey Brin, fondatorii Google. Produsul propriei lor inspirații a inspirat milioane de oameni de pe întreg mapamondul și a influențat sensibil lumea în care trăim. Deși inspirația privește adesea spre viitor, ea este importantă și pentru prezent; ea le oferă angajaților un motiv pentru a munci, pentru a reuși și pentru a-și da toată silința în tot ceea ce fac. Dacă îi inspirați să fie devotați companiei, veți avea angajați loiali și muncitori.

Atitudine pozitivă
Indiferent de situație, mențineți-vă întotdeauna atitudinea pozitivă. Această atitudine este esențială productivității, mulțumirii angajaților și mediului de lucru. Când se fac greșeli, chiar dacă sunt grave, este important să priviți partea plină a paharului, chiar dacă ar fi ușor să vă supărați și să izbucniți. Dumneavoastră stabiliți tonul pentru ziua de lucru și atitudinea dumneavoastră îi afectează direct pe cei pe care îi conduceți. Dacă aduceți gustări la locul de muncă, dacă faceți complimente și dați chiar dovadă de interes față de viața privată a angajaților, veți putea avea un impact semnificativ asupra activității angajaților de azi și de mâine.

Delegare
Dacă lucrați la un proiect foarte important, s-ar putea să fie dificil să aveți încredere în angajați fără să îi conduceți îndeaproape. Faptul că aveți încredere că vor lucra cel mai bine reprezintă un semn al abilității dumneavoastră de a conduce și îi va încuraja să se ridice la așteptările dumneavoastră. În privința delegării, ideea este să decideți ce abilități are fiecare angajat și să desemnați sarcini care se potrivesc cel mai bine acelor abilități. Capacitatea de a delega cu succes va aduce cu sine o muncă de calitate superioară și un spor de productivitate.

Angajament
Cea mai mare dovadă de angajament și modestie este de a lucra cot la cot cu restul angajaților. Arătându-vă angajamentul le veți da celorlalți un exemplu demn de urmat și veți genera mai multă loialitate și respect față de dumneavoastră ca lider. Luați-vă angajamentul în tot ceea ce faceți, indiferent dacă este vorba de o promisiune de a organiza o petrecere de sărbători, de a da o zi liberă sau de a stabili o întrevedere. Ca lider, sunteți în centrul atenție și veți fi judecat mai aspru pentru acțiunile dumneavoastră decât vor fi ceilalți. Dați tonul în ceea ce privește angajamentul, iar ceilalți vă vor urma.

Umor
Chiar dacă nu este obligatoriu, simțul umorului este de mare efect în conducere. El permite crearea unui mediu de lucru pozitiv și sporește sentimentul de colegialitate. Warren Buffett a spus odinioară: „Eu îmi cumpăr costume scumpe. Doar că par ieftine când le port.” Personalitatea dumneavoastră unică și simțul umorului bine dezvoltat le arată angajaților că sunteți mai mult decât un lider și că nu acționați ca un robot, ceea ce îi va face să se simtă în largul lor în preajma dumneavoastră.

Creativitate
Unele decizii trebuie luate repede și ne iau prin surprindere. În astfel de momente, ține de dumneavoastră să gândiți original și să găsiți o soluție. Echipa va apela la sfatul dumneavoastră în asemenea situații, prin urmare cea mai bună decizie va fi una luată rapid. Henry Ford s-a confruntat cu o situație similară atunci când cererea pentru vehiculele sale era atât de mare încât nu putea să îi facă față. În loc să ia decizia evidentă de a face angajări, el a gândit creativ și a conceput linia de producție. Puteți să faceți și brainstorming cu restul echipei pentru a dezvolta noi idei bazate pe cele pe care le aveți deja. Atunci când angajații dumneavoastră sunt implicați într-o decizie sau o idee ei se simt adesea mai devotați, respectați și importanți. Într-o situație în care este necesar să fiți creativ, nivelul dumneavoastră de creativitate și de experiență poate avea ca efect fie câștigarea loialității și respectului angajaților dumneavoastră, fie pierderea acestora.

Intuiție
Uneori ne confruntăm cu situații pentru care nu există o procedură standard și pentru care se poate să nu fiți pregătit ca lider. Prima decizie nu este întotdeauna cea mai bună, iar dacă nu vă grăbiți să găsiți o soluție unică, puteți satisface în mod optim interesele angajaților și organizației. Uneori, liderii trebuie să se bazeze pe instincte, experiențe anterioare și mentori care să îi ajute în astfel de situații complicate.

Ce alte caracteristici considerați că sunt necesare pentru a fi un lider excelent?