Gândește neconvențional. Asumă-ți riscuri. Transformă obstacolele în oportunități. Cu toții am întâlnit aceste mesaje motivaționale. Și totuși, de ce atât de mulți dintre noi au dificultăți în a le implementa în activitatea zilnică de la birou?

Mentalitatea noastră ne dictează ce anume considerăm a fi realizabil, atât în viața personală, cât și în sfera de business. Modul în care gândim poate fi cel mai de preț bun al nostru, dar poate deveni și mai mare dezavantaj. Este foarte ușor de spus “gândește neconvențional, dar este mult mai dificil de pus în practică.

Antreprenorii de succes înțeleg faptul că dezvoltarea mentalității potrivite este un proces ce se întinde pe toată durata vieții. Pentru a putea ajunge la o mentalitate optimă lumii businessului și a inovației, aceștia își evaluează obiectiv greșelile cu fiecare ocazie și aplică în viitoarele proiecte lecțiile pe care le-au învățat. Chiar și mai important, antreprenorii de top își prețuiesc timpul personal și îl tratează ca pe un bun de preț ce trebuie investit atât în dezvoltarea lor personală, cât și în cea a companiei.

Antreprenori versus manageri executivi: Cum diferă mentalitatea?

De curând, am citit un studiu fascinant al lui Saras Sarasvathy, profesoară a Universității Darden School of Business din Virginia, Statele Unite. Sarasvathy a dorit să facă un pas în plus pentru a afla ce anume îi face pe antreprenorii de top să fie atât de diferiți. Cu ajutorul mai multor cercetări riguroase și interviuri, Saras a concluzionat că antreprenorii de succes se folosesc ceea ce ea numește “raționament constructiv”(effectual reasoning) .

Persoanele de succes nu încep o afacere cu obiective fixe și prestabilite, iar din acest motiv nu se demoralizează în cazul în care lucrurile nu merg conform planului. Sarasvathy a ajuns la o concluzie: acești performeri de top analizează în permanență situația  și identifică noi modalități prin care să obțină cele mai bune rezultate din oportunitățile disponibile. Un observator neutru care s-ar uita peste rezultatele studiului realizat de Saras Sarasvathy ar descoperi că această abordare a antreprenorilor diferă mult de cea a managerilor executivi. Modul acestora de gândire se bazează pe “raționament cauzal” (causal reasoning). Aceștia își stabilesc un singur obiectiv și se concentrează pe identificarea și implementarea celor mai bune strategii pentru atingerea obiectivului respectiv.

Ambele abordări sunt eficiente în mediul lor specific de muncă: Într-o structură corporatistă, este de înțeles să vă setați obiective clare și realizabile, dar în momentul în care porniți o afacere, abilitatea dumneavoastră de a vă adapta trendurilor existente pe piață va fi crucială în obținerea succesului. Dacă vă concentrați asupra unor obiective fixe este posibil să ratați multe alte oportunități. În esență, nu ați vedea pădurea din cauza copacilor.


Citește și Obiceiurile din weekend ale oamenilor de succes


Vreți să gândiți mai mult ca un antreprenor și să integrați raționamentul “constructiv” modului dumneavoastră de gândire? Acestea sunt patru sfaturi de la unii dintre cei mai inovativi și de succes antreprenori din ziua de astăzi:

“Gândiți în perspectivă și continuați să visați.”, asta ne sfătuiește Chris Clifton, președintele CoinAdvisor.com. Acesta încurajează antreprenorii să rămână în contact permanent cu baza lor de clienți pentru a fi mereu cu un pas înaintea competiției. Antreprenorii nu își permit luxul de a testa nenumărate noi caracteristici sau  variante ale produselor lor pe fiecare segment de piață.

În schimb, pentru a obține o înțelegere și mai profundă a nevoilor clienților și pentru a rămâne cu un pas înaintea competiției, Clifton recomandă o relație strânsă cu clienții cheie: ”Clienții sunt cei mai buni ambasadori ai companiei dumneavoastră. Întrebați-i ce îmbunătățiri sau modificări își doresc de la produsul dumneavoastră  și apoi puneți în practică recomandările acestora. Niciodată nu trebuie să vă opriți din căutarea unor noi modalități de a inova”.

Eșecul rămâne un eșec doar dacă nu învățăm nimic din el.spune Emanuel Kronitz, fondatorul AvaTrade. Acesta a subliniat faptul că frica de nereușită este principala cauză pentru care oamenii aleg să nu își construiască propria afacere sau să inventeze produse noi. Există un stigmat social atașat eșecului, fără să mai menționăm consecințele financiare în cazul în care o companie nu are succes și ajunge să îl coste pe fondator toate economiile sale.

Antreprenorii sunt conștienți de aceste riscuri și, totuși, aleg să și le asume. Ceea ce face posibilă o astfel de abordare este o perspectivă diferită asupra eșecului. Kronitz mai spune și că:” Este extrem de riscant să construiești o afacere și, cu siguranță, vei face greșeli de-a lungul timpului. Cu toate acestea, dacă înveți din acele greșeli, nu vei eșua, ci te vei dezvolta .”

“Păstrați-vă curiozitatea de copil intactă., spune Leslie Bradshaw, managing partner al companiei Made by Many. Ea preferă o abordare a antreprenoriatului care să îi mențină “curiozitatea de copil intactă.” “Odată ce începem să ne maturizăm, majoritatea dintre noi își pierd curiozitatea, dorința de a ne asuma riscuri și pasiunea de a explora.”

Bradshaw consideră că doar antreprenorii de succes și-au păstrat aceste trăsături intacte. “Companiile convenționale în cadrul cărora am lucrat după terminarea facultății nu doar că nu făceau nimic pentru a dezvolta aceste calități, ci chiar descurajau un astfel de comportament .”

„Este ok să ceri ajutor., ne asigură Chip Wilson, fondator al companiei Lululemon.  „Mi-a luat foarte mult timp să înțeleg acest lucru (…) Oamenilor le face plăcere să îi ajute pe ceilalți. Nu trebuie să mă simt nesigur sau să le știu pe toate.” Înțelegerea faptului că poate avea încredere în alți oameni și că este o idee bună să își împartă responsabilitățile cu aceștia s-a dovedit a fi un element crucial în succesul companiei Lululemon, din moment ce, la început, Wilson conducea simultan și o altă organizație.

În concluzie

Antreprenorii sunt genul de persoane care văd partea plină a paharului. Aceștia pot găsi soluții în cele mai grele situații. Ei pot transforma eșecul în succes și nu se opresc niciodată din a visa. Dacă dumneavoastră vă străduiți să gândiți ca un antreprenor, începeți prin a găsi lucruri pozitive în orice situație pe care o întâlniți. Puteți fi surprins cum o simplă schimbare de perspectivă vă poate deschide nenumărate oportunități.

Sursa: Entrepreneur.com