Recrutarea pe baza datelor și algoritmilor poate avea un impact pozitiv și semnificativ asupra strategiilor de management al talentelor și a performanței în afaceri. Din moment ce tehnologia se dezvoltă exponențial, inteligența artificială (AI) începe să aibă un impact din ce în ce mai mare în luarea deciziilor de angajare, fiind folosită de organizații de renume, precum Facebook, ca parte integrantă în evaluarea candidaților.

Schimbările din domeniul angajării

Un produs al inteligenței artificiale sunt “mașinăriile ce pot îndeplini sarcini în locul oamenilor”. Aceast efect a fost privit drept o amenințare pentru câmpul muncii, cele mai drastice predicții sugerând că rata de șomaj va atinge cota de 50% în 30 de ani, dar predicțiile sunt schimbătoare. Spre deosebire de viziunea ce afirma că inteligența artificială va duce la un viitor fără locuri de muncă, raportul din 2016 al Universității Stanford – “100 de ani de studiu asupra Inteligenței Artificiale” – sugerează că AI-ul va fi privit ca un “mecanism radical diferit de a folosi resursele naturale în scopuri productive” ce va înlocui mai degrabă“sarcini decât slujbe” și va duce la apariția unor noi tipuri de job-uri.

Aproximativ 60% dintre job-urile existente în retail prezintă o “șansă ridicată” de automatizare până în anul 2036, dar un nou sector, cel de comerț electronic (e-commerce) a apărut ca răspuns la această schimbare. Conform studiilor Deloitte, slujbele ce prezintă un risc mai ridicat de a dispărea vor fi înlocuite cu unele mai creative.

Raportul din 2016 al Universității Stanford a concluzionat faptul că impactul inteligenței artificiale nu este limitat la joburile cu nivel mediu de pregătire, ci va avea un impact asupra majorității sectoarelor de activitate și chiar și asupra celor ce presupun un efort intelectual ridicat.

Nevoia elementului uman

Influența inteligenței artificiale nu vine, totuși, fără probleme. Liderii din HR care se poziționează împotriva AI-ului au primit o justificare pentru ezitarea lor de a accepta tehnologia modernă. Pe lângă publicitatea negativă cauzată de programul “Tay” de pe Twitter-ul Microsoft, Facebook a primit numeroase critici după ce și-a înlocuit echipa ce se ocupa de știrile “trending” cu algoritmi, ceea ce a dus la publicarea mai multor link-uri cu știri false. Și mai relevant pentru domeniul HR este cazul companiei LinkedIn, care a fost acuzată de discriminare din cauza algoritmului său de căutare.

Inteligența artificială își poate dovedi eficiența atunci când este folosită în combinație cu elementul uman. Atunci când este valorificată la maximum în tehnologiile de HR, aceasta ajunge să îmbunătățească procesul de angajare, de la screening până la onboarding, și permite HR-ului să creeze cele mai eficiente strategii de management al talentelor. AI-ul ar putea fi interpretat drept un “coleg de birou” robot, foarte muncitor, ce permite oamenilor să se ocupe de sarcini mult mai productive.


Citește și Ce anume își doresc angajații de la viitorul loc de muncă


 

Tehnologia și avantajul competitiv

Tehnologia va deveni din ce în ce mai importantă în câmpul muncii, oferindu-le angajatorilor ce o folosesc un avantaj competitiv categoric. Un studiu realizat de Oxford Economics, intitulat Leaders 2020, a descoperit faptul că organizațiile ce folosesc tehnologii de ultimă generație au mult mai mult succes decât cele care rămân la metodele tradiționale de lucru. De asemenea, studiul prezintă și următoarele:

  • Business-urile care acordă mult mai multă importanță componentei digitale au mai mult succes în identificarea talentelor și le oferă tehnologii de ultimă oră tuturor angajaților.
  • Aceste organizații au tendința să dispună de un personal mult mai fericit și mai implicat

Incorporarea inteligenței artificiale în procesul de recrutare

AI-ul va deveni esențial oricărui domeniu de activitate. Acesta ajută specialiștii de resurse umane în luarea celor mai bune decizii, îmbunătățind următoarele aspecte:

  • Îmbunătățirea procesului de recrutare: Managementul din compania ta va fi mai bine informat și va putea să prezică viitoarele nevoi de angajare, să evalueze oamenii mult mai repede și să identifice cu succes nevoile de dezvoltare ale angajaților.
  • Personalizare: Aceiași algoritmi care, pe baza alegerilor din trecut, pot recomanda unde să mergi la cumpărături sau să mănânci, vor putea fi aplicați și în cazul training-ului angajaților. Analizând toate reacțiile lor și interacțiunile dintre aceștia, sistemele automatizate vor putea îmbunătăți constant training-ul, obținând rezultate din ce în ce mai bune.

În prezent, tehnologia a ajuns să modifice lumea muncii atât de rapid, încât un studiu efectuat de către World Economic, „Future of jobs”, estimează că aproximativ 65% dintre elevii din ciclul primar vor ajunge să lucreze în domenii care, momentan, nici nu există. Multe dintre aceste locuri de muncă vor fi probabil legate de lumea computerelor și analiza predictivă.

Platforma GR8PI folosește o tehnologie de ultimă generație, ce le oferă organizațiilor posibilitatea de gestiona ciclul complet de viață al fiecărui angajat în companie, asigurându-se de rezultate optime, atât pentru angajat cât și pentru angajator. Productivitatea, nivelul de engagement, wellbeing și retenția angajaților sunt doar câteva dintre aspectele ce pot fi îmbunătățite considerabil. Pentru mai multe detalii, click aici.

Surse:
HR Tech Weekly
Converge XYZ
World Economic Forum