Liderii cu adevărat buni, sunt dificil de găsit. Aproape jumătate dintre companiile care au participat la studiul global de leadership, Workplace Trends, în februarie și martie 2015 au spus că abilitățile de leadership sunt cel mai greu de găsit în rândul angajaților. Mai mult, dintre cei 1.000 de angajați participanți, doar 36% au spus că leadership-ul este un punct forte în cadrul organizațiilor lor.

Una dintre probleme este faptul că, atunci când analizează abilitățile de leadership, majoritatea organizațiilor lasă responsabilitatea de a le dezvolta în seama angajaților sau a liderilor acestora, care ar trebui să-i formeze. Angajatorii se așteaptă ca aceștia să participe la cursuri de formare profesională, la training-uri sau să își găsească un mentor pentru a-și dezvolta abilitățile și pentru a avansa în carieră.

Pe lângă îndeplinirea propriilor sarcini, managerii sunt supuși presiunii de a identifica lideri în echipele lor și de a-i forma.

În acest fel, angajatorii pierd din vedere ceva foarte important: resursele umane. HR-ul trebuie să se implice în dezvoltarea abilităților de leadership pentru ca organizațiile să nu rămână blocate în aceleași tipare. Iată cum poate HR-ul să ajute în această privință:

  1. Definiți leadership-ul

Cum arată un lider extraordinar și care sunt cele mai importante caracteristici ale sale?

Răspunsurile pot varia de la persoană la persoană sau de la companie la companie. Pentru unii, un lider extraordinar poate fi o persoană care pune accent pe comunicare și transparență, în timp ce alții pot vedea un lider în persoana care își ajută echipa atunci când are nevoie.

Cu toții avem o idee despre ce înseamnă să fii un lider bun, iar fiecare companie are nevoie de ceva diferit, in funcție de cultura organizațională și de obiectivele acesteia.

Aici intervin specialiștii din departamentul de resurse umane. Este treaba lor să ajungă la un consens și să definească noțiunea și principiile de leadership specifice fiecărei organizații în parte.

  1. Identificați potențialul

Odată ce compania și-a definit competențele specifice de leadership, departamentul de HR poate ajuta la identificarea acelor angajați care au abilitățile necesare pentru a deveni lideri.

Un studiu Gallup a arătat că doar 18% dintre managerii actuali au calitățile necesare pentru acest rol, dar HR-ul are capacitatea unică de a identifica angajații cu abilitățile de leadership de care angajatorii au nevoie. Acolo unde managerii și colegii au o perspectivă limitată asupra angajaților, departamentul de resurse umane beneficiază de o privire de ansamblu.

Prin instrumente de evaluare comportamentală, HR-ul poate analiza și compara feedback-ul managerilor, colegilor și clienților, poate vedea competențele și punctele forte și îi poate identifica pe cei care au abilitățile de leadership necesare organizației.

  1. Dezvoltați abilități

Nu este suficient să ai anumite abilități pentru a fi lider. Acestea trebuie dezvoltate iar mulți angajatori nu fac suficiente eforturi în acest sens. 39% dintre companiile incluse în studiul  Workplace Trends au spus că au oferit programe pentru dezvoltarea abilităților de leadership, dar doar 15% dintre angajații acestora au fost de părere că aceste programe i-au pregătit suficient de bine pentru viitorul lor rol.

Nu doar liderii noi ratează aceste oportunități. Nici cei cu experiență considerabilă nu consideră că se dezvoltă în pozițiile ocupate în prezent.  Dintre cei incluși în studiul Gallup, doar 40% au susținut ferm că au avut oportunități să se dezvolte la locul de muncă în ultimul an.

Așadar, programele de formare și dezvoltare profesională disponibile ar putea fi ineficiente deoarece nu este implicat departamentul de HR, iar acest lucru trebuie să se schimbe. Motivul este acela că HR-ul are o imagine de ansamblu asupra întregii organizații: atât asupra lacunelor în materie de competențe, cât și asupra modalității de a crea programe de dezvoltare a abilităților de leadership, personalizate pe nevoile organizației.

  1. Oferiți susținere

Programele de training nu sunt unica modalitate prin care HR-ul poate contribui la dezvoltarea abilităților de leadership. Departamentul de HR poate implementa un sistem de suport pentru lideri, un proces de recrutare, promovare și evaluare a performanțelor, pentru a susține și a consolida un model de leadership sănătos.

De exemplu, departamentul de HR poate recruta talente în funcție de abilitățile de leadership necesare în organizație.

În plus, HR-ul poate face observații în cadrul procesului de evaluare a performanței și a promovării. Astfel, toți cei care merită o promovare, dar nu sunt potriviți pentru roluri de lideri, vor fi apreciați la adevărata lor valoare fără a fi plasați într-un post unde nu vor da randament. Este un scenariu în care toată lumea are de câștigat.

Programele de managementul performanței nu oferă doar o perspectivă asupra abilităților de leadership existente, ci reconfirmă modelul de leadership specific și dorit în organizație.

În acest fel, liderii adevărați vor ieși la suprafață, continuând să se dezvolte și să își îmbunătățească abilitățile. Cu sprijinul departamentului de HR, dezvoltarea abilităților de leadership poate fi implementată la toate nivelurile companiei.

Sursa: entrepreneur.com