Poate ca nu v-ați gândit la asta înainte, dar există o diferență foarte mică între manipularea și motivarea angajaților.. La suprafață, asta ține foarte mult de nivelul de „engagement” al angajaților. Există acei angajați cărora chiar le place job-ul lor și se identifică cu obiectivele companiei. Totodată, există și aceia care pot avea nevoie să fie puțin împinși de la spate – lucru pe care conducerea îl va numi, inevitabil, motivare. Câteodată, această mică împingere poate fi interpretată mai degrabă drept manipulare decât motivare. Aici intervine, desigur, percepția. Managerii trebuie să își pună trei întrebări pentru a reuși să facă diferența între motivare și manipulare.

1.Cine beneficiază?

Motivarea oferă stimulente, imbolduri, încurajare și un nivel înalt de “engagement” angajaților. Aceasta aduce beneficii angajatului. Manipularea aduce cel mai probabil beneficii doar managerului, de exemplu, un control mai bun sau câștiguri obținute incorect.

Angajații cu un nivel mai mare de “engagement” vor obține avantaje personale în a munci pentru îmbunătățirea companiei sau a departamentului. Totuși, unii angajați se pot considera în afara misiunii companiei, simțindu-se astfel mai degrabă manipulați decât motivați. Managerii trebuie să facă din misiunea organizației un lucru important și relevant pentru toți angajații, pentru a evita confuzia.

2. Care este rezultatul?

Dacă este motivație, toată lumea câștigă. Dacă este manipulare, o singură persoană are de câștigat, în timp ce cealaltă are de pierdut. De exemplu, dacă sarcinile trebuie împărțite, identificarea angajatului care s-ar bucura să le îndeplinească, dacă s-ar potrivi pentru munca respectivă sau dacă s-ar simți apreciat reprezintă, probabil, motivația care duce treaba la capăt. Angajatul câștigă experiență profesională importantă, se simte mai apreciat, iar nivelul de “engagement” îi crește. Totuși, dacă angajatul consideră că i-ați înmânat toate sarcinile lui deoarece a fost prima persoană care v-a ieșit în cale, este mult mai probabil să fie percepută ca manipulare.

3. Care este baza?

Motivarea se bazează pe înțelegere reciprocă—ce este cel mai bine pentru angajat și manager.
Manipularea, din nou, aduce beneficii unei singure persoane. Dacă angajatul se identifică cu misiunea companiei, o va considera motivație. Dacă nu—dacă angajatul se simte izolat, este manipulare.
Totul ține de de context și de percepție. Managerul poate avea cele mai bune intenții, dar dacă ceea ce face va fi perceput ca o predare de responsabilitate în care acesta are numai de câștigat, iar angajatul are numai de pierdut,- acțiunea respectivă va fi percepută ca manipulare, control sau management autoritar. Manipularea distruge “engagement”-ul angajaților, iar motivația îl întărește.

Credeți că angajații dumneavoastră se simt motivați sau manipulați?