„Rangul nu îți conferă privilegii sau putere. El impune responsabilitate”

  • Peter F. Drucker

Mulți dintre noi am lucrat cu un șef rău într-un moment al vieții noastre. Micro-gestionarul, șeful care urlă tot timpul, indulgentul, cel care nu e niciodată de găsit și șeful care își însușește toate realizările tale.

Cu toții trecem prin încercări și frământări nebunești în încercarea de a ne atinge obiectivele. Frustrările fac parte din viață. Din nefericire, acestea apar și în afaceri. Cu toții avem de a face cu oameni dificili în viața personală și profesională.

Managerii ineficienți sau de-a dreptul slabi pot contribui considerabil la declinul productivității la locul de muncă. Liderii organizaționali atenți la detalii ar trebui să acționeze rapid dacă detectează simptome de incompetență.

În continuare vă voi reda câteva moduri de a depista managerii incompetenți:

  • Pot fi fricoși

Managerii incompetenți se tem adesea să acționeze și să ia decizii. Ei pot descuraja procesul decizional sau pot refuza să își asume răspunderea pentru o decizie dacă aceasta poate da naștere la critici.

  • Se iau la întrecere cu subalternii

Pot împiedica îndeplinirea sarcinilor pentru că nu sunt capabili să delege, de teamă că vor fi depășiți de membrii echipei lor. Acești șefi au obiceiul de a-și însuși discret realizările dumneavoastră.

  • Sunt exagerat de emotivi

Reacționează la probleme în loc să creeze un plan organizat, mai ales în situațiile negative. Exagerează în împărtășirea opiniilor pe care le dețin în legătură cu volumul de muncă sau cu proiectele, în loc să încurajeze și să organizeze echipele.

  • Ignoră nevoile de dezvoltare

Toți angajații, indiferent de funcție sau rang ar trebui să implementeze un plan de dezvoltare, într-o formă sau alta. Acesta îi poate ajuta să își atingă obiectivul de a lucra în management într-o bună zi sau să se familiarizeze cu noi aplicații informatice. Managerii incompetenți împiedică atât propria dezvoltare cât și dezvoltarea subalternilor, ceea ce duce inevitabil la o scădere a productivității companiei. Rețineți, un manager foarte bun nu se oprește niciodată din învățat.

  • Se așteaptă să le citiți gândurile

Puteți să aveți performanțe ridicate, atingându-vă obiectivele și lucrând în echipă eficient. Chiar și așa, șefii incompetenți nu vă comunică obiectivele organizaționale în mod eficient. Șefii cu adevărat buni vă vor împărtăși obiectivele pentru fiecare proiect, obiectivele lunare și anuale – dar și obiectivele corporației.

Mă voi retrage pentru un moment ca să le fac viața mai ușoară managerilor. Da, e greu, toată lumea știe asta. Nu sunteți doar responsabili de calitatea muncii voastre dar și de a muncii echipei. Sunteți trași la răspundere pentru eșecuri și rareori se întâmplă ca managementul superior să vă felicite atunci când lucrurile merg bine. Este posibil chiar să aveți de a face la rândul vostru cu șefi răi în managementul superior.

Mentoratul și dezvoltarea managerilor nu sunt întotdeauna lucruri ușoare, dar sunt esențiale. Dacă aveți dificultăți ca manager sau dacă încercați să conduceți o echipă de management, iată câteva sfaturi utile pentru transformarea unui management mediocru sau incompetent.

Faceți pași mici – Îmbunătățiți totul

Fiți mândru de fiecare sarcină pe care trebuie să o realizați. Exercitați energia necesară pentru a realiza fiecare sarcină mai bine decât înainte. Desigur, este ușor să faci strictul necesar, dar nu ați vrea mai degrabă să fiți peste medie? Nu trebuie să reinventați linia de producție sau să reorganizați strategia organizației dumneavoastră. În schimb, acceptați provocarea de a realiza sarcinile zilnice în mod impecabil! Poate fi vorba despre simplul fapt de a răspunde la telefon; abordați fiecare apel cu entuziasm și dorință de a ajuta. Dacă demarați această schimbare în departamentul dumneavoastră, echipa dumneavoastră va observa și de aceea ar trebui să îi încurajați pe membrii acesteia să adopte aceeași abordare în activitatea lor.

Faceți cu plăcere ceea ce faceți

Să sperăm cu sunteți unul dintre norocoșii cărora le „place” locul lor de muncă. Indiferent dacă vă place sau nu fiecare moment al zilei de lucru, ar trebui să regăsiți o oarecare satisfacție în mersul zilnic la muncă. Nu vă faceți doar meseria, iubiți-o. Relaționați cu colegii din alte departamente, devotați-vă echipei și entuziasmați-vă în legătură cu compania dumneavoastră și principiile ei. Acest tip de atitudine creează un efect de domino al pozitivității. Conform cercetărilor Radical 1000, 87 % din oameni ar prefera să aleagă o activitate profesională care le place, dar care le-ar reduce salariul la jumătate, în locul unui post pe care îl urăsc, dar în care ar primi de trei ori salariul actual. Atunci când vă pasă de locul dumneavoastră de muncă, ajungeți în final mai productiv. Cum vă puteți aștepta ca echipa dumneavoastră să fie încântată de muncă dacă dumneavoastră nu sunteți?

Recunoașteți un lucru bine făcut

Oricât de simplu ar fi conceptul recunoașterii angajaților, acesta chiar funcționează. Angajații se simt mai bine și lucrează mai mult. Genul acesta de atitudine pozitivă se transmite cu ușurință și clienților. Multe companii consideră că angajații lor sunt coloana vertebrală a organizației și totuși prea mulți manageri nu își recunosc angajații așa cum ar merita aceștia. Dacă bugetul dumneavoastră nu vă permite să investiți în prime monetare, nu subestimați puterea laudelor verbale. Este în natura noastră să ne placă atunci când suntem prețuiți. Recunoașterea meritelor angajaților ar trebui manifestată imediat după o realizare sau o bună performanță.

Planificați-vă echipa de management

Determinați care sunt indivizii ce dețin abilitățile necesare pentru a deveni manager. Faceți acest lucru evaluând atent comportamentele și interesele acestora. Evaluați managerii actuali cu ajutorul unui sistem de feedback 360 de grade. Reîncadrați managerii cu performanțe scăzute, care probabil au mai puțin interes sau mai puțină aptitudine față de leadership, alocându-i pe alte posturi din organizația dumneavoastră pe care au potențialul de a fi performanți.