O cultură a curajului intelectual la locul de muncă este un loc în care oamenii se simt împuterniciți să își exprime opiniile, își asumă riscuri calculate și au șanse egale de a-și exprima opiniile. Aceste calități sunt esențiale pentru rezolvarea eficientă a problemelor și pentru inovare în medii cu ritm rapid.

În locurile de muncă cu curaj intelectual, membrii echipei au încredere că solicitarea de ajutor nu va fi reținută împotriva lor. De asemenea, aceștia se simt în largul lor să vorbească cu ușurință despre aspectele și problemele pe care le sesizează, pot recunoaște greșelile, pot căuta feedback, pot pune la îndoială presupunerile, pot împărtăși chiar și idei neconvenționale și pot fi în dezacord cu colegii.

Iar asta poate însemna viață sau moarte. Luați în considerare aceste scenarii: O asistentă crede că doza de medicamente a unui pacient este incorectă, dar o administrează oricum, deoarece medicul în cauză a descurajat punerea la îndoială a ordinelor. Un copilot observă o eroare gravă de judecată a căpitanului în timp ce aterizează avionul, dar rămâne tăcut din cauza lipsei de experiență. Un vicepreședinte nou angajat se abține să își exprime rezervele cu privire la o fuziune iminentă pentru a evita să pară negativ, în ciuda relațiilor negative din trecut cu cealaltă companie.

Există o serie de metode folosite de liderii de echipă excepționali pentru a promova deschiderea și curiozitatea în cadrul unei echipe. De exemplu, Lance Trenary, CEO al Golden Corral, urmează o regulă simplă în organizația sa: “Nu împușcați niciodată mesagerul”. Atunci când un membru al echipei exprimă o opinie divergentă, el subliniază necesitatea de a permite ca ideea să fie ascultată și dezbătută. Trenary se asigură, de asemenea, că indivizii primesc creditul cuvenit pentru ideile inovatoare, pentru a încuraja noi moduri de gândire.

Cu toate acestea, cercetările aprofundate efectuate de Amy Edmonson, profesor la Harvard, arată că mulți angajați ezită să vorbească în cadrul echipelor lor. Printre temeri se numără aceea de a fi percepuți ca ignoranți sau deranjanți pentru că pun întrebări, de a părea incompetenți pentru că recunosc erori sau de a părea perturbatori sau insubordonați pentru că contestă înțelepciunea dominantă. Există, de asemenea, teama de jenă atunci când se prezintă idei neconvenționale, chiar dacă inovația izvorăște adesea din noțiuni care la început pot părea nebunești sau nebănuite.

În cele ce urmează sunt câteva practici pentru liderii de echipă pentru a cultiva transparența și a spori siguranța psihologică în cadrul grupurilor de lucru curajoase din punct de vedere intelectual:

1. Reduceți distanța de putere dintre dumneavoastră și echipa dumneavoastră

Liderii care dezvoltă echipe curajoase din punct de vedere intelectual păstrează o ușă deschisă și arată că apreciază contribuția membrilor echipei. Aceștia implică oamenii în deciziile care le afectează munca și caută contribuții și iau în considerare perspectivele celorlalți înainte de a face alegeri.

2. Stabilește linii clare pentru o dezbatere constructivă

Marii lideri stabilesc linii directoare clare pentru dezbateri, cum ar fi ascultarea activă, importanța de a susține argumentele cu dovezi și de a se asigura că toate punctele de vedere sunt ascultate. De asemenea, aceștia încurajează diverși membri ai echipei să conducă pe rând discuțiile .

3. Puneți în mod activ întrebări membrilor echipei la toate nivelurile

Liderii curajoși pun întrebări deschise membrilor echipei care încurajează discuții mai profunde în cadrul ședințelor. De asemenea, ei sărbătoresc în mod public perspectivele și răspunsurile valoroase oferite de angajați.

4. Ascultați-i pe cei care contestă status quo-ul

Cei mai buni lideri sunt foarte atenți la ceea ce spun vocile disidente și pun întrebări de follow-up radicalilor lor pentru a înțelege mai bine perspectivele diferite.

5. Promovarea unui mediu care încurajează asumarea de riscuri

Liderii eficienți arată clar că riscurile inteligente nu sunt doar acceptabile, ci și încurajate în echipele lor. Iar atunci când apar eșecuri, ei promovează o cultură a învățării din greșeli, mai degrabă decât a atribuirii de vină.

6. Stabiliți obiective clare pentru echipă și monitorizați în mod transparent progresul

În cele din urmă, liderii care dezvoltă echipe productive mențin canale deschise de comunicare pentru a împărtăși actualizări ale progresului. De asemenea, ei instituie verificări regulate și rapoarte de stare pentru a-i ajuta pe toți să rămână informați cu privire la progresul înregistrat în atingerea obiectivelor.

Prin punerea în aplicare a acestor strategii, liderii pot crea o cultură a curajului intelectual care să le permită echipelor lor să se angajeze în dezbateri constructive, să își asume riscuri calculate și să lucreze în colaborare pentru a găsi soluții inovatoare, menținând în același timp transparența și responsabilitatea.

Cum poate Great People Inside să evalueze forța de muncă aflată în regim de telemuncă?

Great People Inside vine în ajutorul oamenilor și companiilor cu servicii dedicate gestionării acestei perioade turbulente. Fie că vorbim despre tranziția către munca la distanță, despre provocările leadership-ului în timp de criză sau pur și simplu despre menținerea afacerii într-un mediu virtual, toate acestea sunt afectate în această perioadă, într-o mai mică sau mare măsură.

De aceea, prin intermediul platformei Great People Inside și a celor 4 instrumente de evaluare nou create veți putea face față cu brio situației actuale. Instrumentele noastre au la baza lor studii științifice legate de munca de acasă a angajaților, managerilor și a echipelor și sunt validate pe populația României. De asemenea, având în vedere faptul că trăim într-o lume complexă, ambiguă, incertă și, mai ales, extrem de volatilă (Modelul VUCA) am pregătit o evaluare dedicată liderilor și managerilor ce conduc organizații în contextul actual de business și care sunt nevoiți să se adapteze din mers noilor și deselor schimbări ce au loc. Puteți găsi toate aceste instrumente de evaluare accesând pagina: https://greatpeopleinside.com/ro/solutii-digitale/.

Sursa: forbes.com