Ideile disruptive în business nu sunt echivalentul ideilor fără o bază reală, însă recunoașterea diferenței îi revine doar antreprenorului.

Indiferent câți investitori de capital și investitori providențiali încerci să atragi cu mese gratuite și prezentări captivante, dacă ideea fundamentală de startup este îngrozitoare, vei avea de tras.

Subiectul este unul delicat. Antreprenorii sunt pasionați de afacerile lor. Și mai este și problema inovației disruptive: postură în care sunt Uber, Airbnb, Bitcoin și a fost chiar și Amazon pe vremuri. Se poate ca, la momentul respectiv, acele idei să fi părut groaznice pentru unii.

Este de înțeles, antreprenorii nu sunt niciodată dornici să le spună altor antreprenori că ideea lor e praf. Tocmai de aceea trebuie să determini singur dacă e așa. Iată patru indicii care pot semnala o investiție defectuoasă înainte ca totul să fie pierdut.

1. O idee lipsită de originalitate într-un domeniu foarte competitiv

Contabilitatea este un domeniu antreprenorial cu șanse în care este extrem de dificil să reușești în Marea Britanie. Iar eu chiar sunt în măsură să fac această afirmație, dat fiind că una dintre companiile mele activează în domeniul contabilității în Londra, având peste 50 de angajați.

Conform Biroului Național de Statistică, în 2019 au fost înregistrate peste 43.000 de companii de contabilitate în Marea Britanie. Și numărul lor este în continuă creștere.

Am văzut de zeci de ori firme de contabilitate care eșuează sau nici măcar nu reușesc să demareze pentru că nu au nimic original de oferit într-un domeniu suprasaturat.

Firma noastră a reușit pentru că continuăm să inovăm într-un domeniu care nu se pretează inovării.

Dacă vrei să pătrunzi într-un domeniu suprasaturat, încearcă măcar să oferi ceva unic.

2. Prea mult timp pierdut de un startup cu obținerea unui produs minim viabil

Domeniul tehnologic este dificil. Bula tehnologică dă semne de ruptură, iar arena este dominată de o mână de conglomerate – Facebook, Alphabet, Apple etc.

Nu a durat mult până când Facebook a devenit un concurent al Clubhouse, rețeaua socială bazată pe voce. Sau Twitter, de altfel.

Se întâmplă de nenumărate ori în domeniul tehnologiei: Instagram a copiat „stories” de la Snapchat, care au fost apoi copiate de LinkedIn. Spotify și TikTok au reușit să lupte împotriva încercărilor de a le copia caracteristicile. Dar încă nu există un verdict în cazul Clubhouse.

Până ca Facebook și Twitter să înceapă să copieze Clubhouse, noua rețea de socializare avea deja 10 milioane de utilizatori, datorită unor nume grele în rândul utilizatorilor săi. Dar capacitatea Clubhouse de a rămâne în joc depinde acum de cât de rapid poate inova și adăuga caracteristici de bază produsului său pentru a-și menține și a-și extinde baza de utilizatori.

Dacă ideea ta de startup tehnologic presupune prea mult timp pentru a dezvolta un produs minim viabil sau pentru a realiza actualizări, poți avea în vedere consolidarea echipei de dezvoltare de bază, astfel încât ideea de business să prindă aripi.

3. Ideea te plictisește

Poate că ai o idee genială în teorie, însă ție personal nu îți trezește niciun sentiment.

Acesta este un mare semn de alarmă.

Dacă Steve Jobs ne-a învățat ceva, este că succesul unei companii depinde în mare măsură de persoana aflată la cârmă.

Dar este important să reții că feedback-ul negativ poate avea un efect dăunător asupra unei idei de afaceri altfel solide. Dacă ești indecis în privința unei idei de business, nu le-o comunica și altora, până nu te hotărăști definitiv dacă vrei să continui sau nu cu aceasta. Altfel, feedback-ul negativ al altor oameni ar putea avea efecte devastatoare asupra parcursului ideii tale.

4. Idei de actualitate

Ideile de actualitate sunt dificil de implementat dacă nu ai la dispoziție toate resursele necesare.

Acestea sunt de fapt idei de business bazate pe cele mai noi tendințe ale pieței. Un bun exemplu în acest sens este reprezentat de hoverboard-uri. Sau de măștile de protecție împotriva Covid-19.

În cazul acestor idei, antreprenorii profită de o oportunitate apărută pe piață. Este dificil să ai mari realizări dacă nu dispui de capitalul necesar sau accesul la celebrități care să promoveze ideea ta.

Ideile de actualitate sunt excelente dacă vrei să faci bani repede – să investești din greu, să colectezi profitul și apoi să te retragi. Dar s-ar putea să nu fie cea mai bună alegere pentru proiectele antreprenoriale pe termen lung.

Cerințele minime pentru o idee de afaceri bună:

  • Singura limită a ideilor de afaceri este creativitatea persoanei care le propune. Însă o idee de afaceri de succes trebuie întotdeauna să întrunească următoarele criterii:
  • Să satisfacă o nevoie a pieței sau să rezolve o problemă.
  • Să fie (relativ) ușor de finanțat.
  • Să fie competitivă.
  • Să poată fi executată rapid (în comparație cu concurența, dacă este cazul).
  • Să fie ceva ce îl pasionează pe antreprenor.

O idee de business nu trebuie să fie perfectă pentru a avea succes. Dar trebuie să fie în mare parte solidă.

Acestea fiind spuse, ingeniozitatea antreprenorului, abilitatea sa de a rezolva probleme și dedicația sa reprezintă factorii care pot pune bazele unui proiect viabil.

Cum poate Great People Inside să evalueze forța de muncă aflată în regim de telemuncă?

Great People Inside vine în ajutorul oamenilor și companiilor cu servicii dedicate gestionării acestei perioade turbulente. Fie că vorbim despre tranziția către munca la distanță, despre provocările leadership-ului în timp de criză sau pur și simplu despre menținerea afacerii într-un mediu virtual, toate acestea sunt afectate în această perioadă, într-o mai mică sau mare măsură.

De aceea, prin intermediul platformei Great People Inside și a celor 4 instrumente de evaluare nou create veți putea face față cu brio situației actuale. Instrumentele noastre au la baza lor studii științifice legate de munca de acasă a angajaților, managerilor și a echipelor și sunt validate pe populația României. De asemenea, având în vedere faptul că trăim într-o lume complexă, ambiguă, incertă și, mai ales, extrem de volatilă (Modelul VUCA) am pregătit o evaluare dedicată liderilor și managerilor ce conduc organizații în contextul actual de business și care sunt nevoiți să se adapteze din mers noilor și deselor schimbări ce au loc. Puteți găsi toate aceste instrumente de evaluare accesând pagina: https://greatpeopleinside.com/ro/solutii-digitale/.

Sursa: entrepreneur.com