startup Doru Dima

 

Indiferent cât de consistentă este contribuția pe care o aduci, fie că este vorba de bani, experiență sau entuziasm, există o lecție pe care fiecare antreprenor trebuie să o învețe mai devreme sau mai târziu: Nu poți să contezi doar pe tine. Există vizionari ca Jeff Bezos și Elon Musk, care conduc unele dintre cele mai interesante companii la ora actuală, însă Musk nu asamblează mașini Tesla în fabrică, iar Bezos nu realizează expedieri dintr-un depozit Amazon. În realitate, este nevoie de un „sat” întreg pentru a pune pe picioare un startup și chiar dacă ești conștient de genialitatea ideii tale, va trebui să îi convingi și pe cei din jurul tău.

În consecință, rolul tău ca fondator este de a găsi o rețea de asistență, la birou și în afară, pentru a te ajuta să pui ideea în aplicare. Această rețea va include prietenii și familia ta, mentorii, potențialii clienți și investitorii. Iată cum să cultivi susținerea celor din jur.

  1. Găsește o soluție la o problemă, nu o problemă pentru soluția ta.

Fără un produs solid, pentru care chiar să fie cerere pe piață, te vei chinui să găsești clienți și investitori care să te susțină. Când vine vorba, de exemplu, de a dobândi susținerea unui accelerator „Nu recita o listă interminabilă de probleme pentru care s-ar potrivi soluția ta”, recomandă Dan Lauer, director executiv fondator al UMSL Accelerate. „În schimb, concentrează-te asupra celei mai importante și detaliază pas cu pas cum ai ajuns la acea constatare.”

Trebuie să le dovedești investitorilor că problema ta este reală, folosindu-te de cercetări de piață ca dovadă a acestui lucru. Trebuie, de asemenea, să le arăți potențialilor clienți cum le poți rezolva problema cu care se confruntă. Dacă găsești cu greu o problemă pe care să o rezolve ideea ta, este foarte probabil să nu merite efortul. Dacă totuși alegi această cale în ciuda semnalelor de alarmă, abordarea ta ar putea fi sortită eșecului. În definitiv, potrivit unui studiu CB Insights, lipsa unei piețe reprezintă explicația pentru 42% din startupurile eșuate.

  1. Arată-le celorlalți cine ești cu adevărat

Investitorii și clienții se așteaptă la autenticitate din partea companiilor pe care le sprijină și a mărcilor  pe care le susțin, și unii și ceilalți putând depista disimularea fără nicio problemă. Fii autentic atunci când duci la îndeplinire misiunea companiei tale și și în acest fel îți vei spori șansele de succes. Dovada? Să analizăm, de pildă, angajamentul autentic al companiei Dove față de campania sa, „Real Beauty”, cu scopul de a le oferi mai multă autonomie femeilor. După 10 ani de campanie, gigantul produselor de îngrijire personală și-a crescut vânzările de la 2,5 miliarde de dolari la 4 miliarde de dolari. Când încerci să „vinzi” ideea startupului către investitori sau susținători, regulile privind implicarea nu sunt diferite. Lasă pasiunea pentru ideea ta să strălucească. Tribul tău de potențiali susținători va sesiza acest lucru.

Pasiunea este doar o modalitate de le arăta celorlalți cum ești cu adevărat, iar modestia este alta. Când cineva îți pune o întrebare la care nu știi răspunsul, rezistă tentației de a inventa ceva. A recunoaște că nu știi totul poate, de fapt, să contribue la construirea unei relații bazate pe încredere și îți poate oferi motivul perfect de a continua discuția cu persoana respectivă după ce ai investigat problema. „Politica populistă ne poate sugera că mitul conducătorului puternic persistă, dar, în afaceri, liderul infailibil este o idee de modă veche”, spune Kara Goldin, fondator și CEO al brandului de băuturi Hint. „A fi deschis cu privire la punctele tale slabe demonstrează o autenticitate la care oamenii se vor raporta, iar a le cere ajutor le oferă autonomia de a avea inițiativă.”

  1. Investește în relații semnificative.

Fără îndoială, ai prieteni apropiați, dar dacă nu le-ai vorbit de ceva vreme, probabil că nu vor fi gata să investească banii câștigați cu greu în startupul tău sau nu vor fi disponibili când vei avea nevoie de o mână de ajutor, pe ultima sută de metri. Dacă vrei să obții un sprijin real, indiferent dacă acesta este sau nu de natură financiară, trebuie să întreții în mod activ relațiile cu ceilalți. Programează săptămânal apeluri telefonice cu posibili investitori și invită-ți potențialii angajați la masă, pentru a-ți arăta interesul față de ei. Caută mentori cu experiență care te pot ajuta să îți atingi obiectivele. Odată ce i-ai găsit, respectă timpul pe care aceștia îl investesc în tine, fiind punctual și însușindu-ți sfaturile acestora; nu renunța niciodată la o ocazie de a întoarce binele făcut de aceștia.

Nu te concentra doar asupra relațiilor tale profesionale. Clădirea unor relații trainice cu familia și prietenii este esențială pentru crearea sistemului de asistență de care vei avea nevoie pentru a supraviețuiți provocărilor de pe drumul spre succes al startupului tău. Potrivit unui studiu realizat de cercetătorii de la universitatea din California, antreprenorii sunt mult mai susceptibili să experimenteze o afecțiune psihică și au de două ori mai multe șanse să sufere de depresie în comparație cu alte persoane. Deținerea unei puternice rețele de asistență în afara afacerii tale este esențială pentru combaterea acestor statistici și pentru a-ți îmbunătăți în general starea de bine.

O idee excelentă de startup poate părea o realizare, dar ea reprezintă doar începutul. Următorul pas este de a-ți proba ideea și de a-i atrage și pe alții. Acești susținători sunt primii tăi adevărați clienți, iar dacă aceștia sunt dispuși să investească în planul tău, înseamnă că ai început cu dreptul.

Platforma Great People Inside le oferă organizațiilor posibilitatea de a gestiona ciclul complet de viață al fiecărui angajat în companie, asigurându-se de rezultate optime, atât pentru angajat, cât și pentru angajator. Pe baza sugestiilor de training din rapoarte, productivitatea, nivelul de engagement, wellbeing și retenția angajaților pot fi îmbunătățite considerabil, într-un timp scurt.

Solicitați un demo gratuit!

solicita evaluare gratuita blog