Cofondatorul Intel, Andy Grove a spus odată, făcând referire la antreprenoriat, că „numai cei paranoici supraviețuiesc”. Cuvintele sale relevă un adevăr important al întreprinderilor aflate la început de drum: teama poate stingheri creșterea unei afaceri, și totuși avem nevoie de teamă pentru a reuși.
Cercetările cu privire la teamă în mediul antreprenorial au confirmat acest adevăr esențial. Cercetările profesorilor James Hayton și Gabriella Cacciotti, de la Warwick Business School, indică faptul că anumite temeri sunt productive. Temerile în raport cu lucrurile precum costurile de oportunitate, securitatea financiară și finanțarea îi motivează pe antreprenori să învețe, să inoveze și să se perfecționeze încontinuu.
Alte temeri, însă, au un rol mai distructiv în procesul antreprenorial. Atunci când temerile devin din ce în ce mai vagi, mai personalizate și mai detașate de acțiunile tangibile, acestea devin debilitante. Hayton și Cacciotti au observat, de exemplu, că teama a devenit distructivă, „atunci când antreprenorii își făceau probleme privind potențialul propriilor lor idei sau propria abilitate de a dezvolta o afacere de succes.”
Concluzia este clară. Trebuie să vă găsiți „punctul optim” – acel echilibru delicat dintre situația de a vă fi teamă prea mult, sau, din contră, prea puțin. Un nivel prea scăzut de teamă vă poate face să vă complăceți, vă poate consuma motivația sau vă poate conduce către acțiuni nechibzuite. Dacă nivelul de teamă este prea ridicat, aceasta vă poate cauza griji permanente, indecizie și comportamente nesănătoase care vă pot submina sănătate mintală și fizică.
Cum puteți avea parte de beneficiile stării de teamă, fără a ceda sub presiunea efectelor sale distructive? Iată trei strategii.
1. Observați diferența dintre teamă productivă și cea distructivă
Teama productivă are o legătură clară cu acțiunea. De exemplu, gândiți-vă la teama pe care o simțiți atunci când site-ul dumneavoastră nu mai este accesibil online. Aceea este productivă. Vă determină să găsiți o soluție cât mai rapidă. Teama pe care o resimțiți în raport cu o decizie strategică viitoare este, la rândul ei, productivă. Ea vă motivează, atât pe dumneavoastră cât și pe cei din echipa dumneavoastră, să vă gândiți cu atenție la costurile și beneficiile fiecărui demers posibil.
Temerile distructive, în schimb, sunt vagi, personale și pline de povești care pot fi sau nu adevărate. Gândul că „Nu sunt suficient de bun” reprezintă o teamă pur distructivă. Nu are o legătură clară cu o acțiune, acoperind toate aspectele vieții, asemenea unor nori negri ce se întind pe întreg cerul. Dacă vă gândiți că „Așa ceva nu va merge niciodată”, aveți de a face tot cu o teamă distructivă. Nu este specifică sau tangibilă. Este doar un gând negativ, prevestitor, conform căruia eșecul este inevitabil.
2. Profitați de impulsul imprimat de temerile productive.
Temerile productive pot alimenta învățarea, inovarea și rezolvarea problemelor. Așa că, în loc să încercați să scăpați de ele, utilizați-le pentru a vă propulsa către acțiuni pozitive.
În acest scop, reduceți intervalul dintre stimul (teamă) și răspuns (acțiunea dvs.). Atunci când experimentați acest gen de teamă, trageți aer în piept și încercați să vă dați seama care este reacția cea mai rezonabilă? Este un proces ce nu ar trebui să dureze mai mult de 30 de secunde, dar care poate asigura o reacție conștientă, nu instinctivă, atunci când ne confruntăm cu teama.
3. Îndreptați-vă atenția către experiența temerilor distructive
Temerile vagi și distructive întâmpinate de majoritatea antreprenorilor – temeri privind propria valoare, posibile eșecuri sau propriile capacități – reprezintă unele dintre cele mai neplăcute și destabilizatoare stări emoționale negative. Ca urmare, tendința noastră este de a le evita prin redirecționarea atenției noastre către telefoane inteligente, rețele de socializare, știri, sau munca în sine. Totuși, această tactică este rareori eficientă pe termen lung. Departe de a elimina teama, aceasta poate chiar să o potențeze.
O strategie mai bună, susținută de vechi tradiții filosofice și de științele emergente, este de a ne îndrepta atenția către experiența acestor temeri. În acest sens, tot ce trebuie să faceți este să vă concentrați asupra senzațiilor pe care le produce teama în momentul prezent. Observați cum reacționează corpul dumneavoastră. Remarcați ce se întâmplă cu respirația dumneavoastră și ce gânduri vă vin în minte. Încercați să adoptați o atitudine de real interes și mai puțin de judecată sau autocritică.
Veți începe să vedeți că, deși vă creează disconfort, experiența temerii din momentul prezent este de multe ori relativ ușor de gestionat. Iar abilitatea dumneavoastră de a analiza lucid această experiență le face loc de trecere acestor temeri.
Ideea de reținut aici este că teama este pentru antreprenoriat așa cum este benzina pentru mașina dumneavoastră. Fără ea, pur și simplu nu puteți să mergeți înainte în ritm rapid. Dar în momentul în care se revarsă, riscați să aruncați totul în aer. Prin urmare, este esențial să găsiți „punctul optim” al temerii dumneavoastră – pentru a vă dezvolta capacitatea de a le permite temerilor productive să vă propulseze către noi orizonturi, fără să vă mai încleștați asupra celor distructive.
Platforma Great People Inside le oferă organizațiilor posibilitatea de a gestiona ciclul complet de viață al fiecărui angajat în companie, asigurându-se de rezultate optime, atât pentru angajat, cât și pentru angajator. Pe baza sugestiilor de training din rapoarte, productivitatea, nivelul de engagement, wellbeing și retenția angajaților pot fi îmbunătățite considerabil, într-un timp scurt.
Solicitați un demo gratuit!