Poate fi dificil să evaluezi corect o persoană. Iată cum ar trebui abordată această sarcină.
Chiar dacă pare evident, merită precizat: de fiecare dată când evaluezi un anumit lucru, îl compari cu un alt lucru. Uneori, această comparație este explicită – un produs care se vinde cu 25% reducere este perceput ca fiind o bună achiziție, deoarece plătești mai puțin decât prețul obișnuit. Alteori, această comparație este tacită – un produs poate fi considerat o bună achiziție, deoarece cunoști alte produse mai scumpe.
Același lucru este valabil și atunci când evaluezi performanța unei persoane. Probabil există un set de criterii pe care departamentul de Resurse Umane le-a formulat pentru postul respectiv, dar percepția ta despre cât de bine se descurcă cineva se bazează și pe o anumită comparație a activității acelei persoane, fie cu alte persoane care desfășoară aceeași activitate, fie cu progresul persoanei respective față de performanțele din trecut.
Dacă sunteți în situația de a evalua alți oameni, merită să vă gândiți la genul de comparații pe care doriți să le faceți. În plus, ar trebui să știți cel mai bun mod de a comunica această evaluare. (Nu e chiar același lucru.)
Cum să evaluezi o persoană
Atunci când evaluezi o anumită persoană, este util să faci o comparație cu felul în care era în trecut, dar și cu alți oameni. Aceste evaluări au roluri diferite.
În cazul în care sunteți în postura de a evalua performanța unei alte persoane, probabil că aveți și o oarecare responsabilitate de a o ajuta să se dezvolte în carieră. Prin compararea performanței actuale a acelei persoane cu istoricul acesteia veți dobândi o perspectivă asupra parcursului său profesional. Puteți spune că a progresat? Această informație despre parcursul profesional este utilă în înțelegerea dezvoltării acelei persoane, astfel încât să puteți determina dacă traseul său duce la promovare sau dacă este nevoie de mai mult training.
Totuși, este important să știți și ceea ce este posibil pentru o persoană care ocupă un anumit post. Cu alte cuvinte, chiar dacă cineva face progrese de la an la an, pot fi totuși mai multe activități pe care le-ar putea realiza pe postul respectiv dacă ar avea alte abilități – sau dacă ar fi mai motivat. Cel mai bun mod de a vedea acest lucru este de a compara oameni cu roluri similare.
Al doilea avantaj al realizării acestor comparații între oameni este faptul că există aspecte ale contextului mai larg ce pot influența anumiți indicatori de performanță. Să presupunem că un om din vânzări a avut o scădere bruscă a vânzărilor încheiate de la un an la altul. Poate fi un simptom al a unei probleme legate de efortul sau abilitatea sa, însă poate reflecta și o încetinire a economiei sau lansarea unui nou produs de către un concurent prin care acesta a acaparat o parte din clienții dumneavoastră. Dacă vânzările sunt în scădere la nivelul întregii forțe de vânzări, s-ar putea să descoperiți că persoana în cauză are performanțe mai bune decât majoritatea celorlalți, chiar dacă s-a înregistrat o scădere în general.
Oferirea de feedback
Desigur, nu este doar o chestiune de gândi prin intermediul comparațiilor. În cele din urmă, va trebui să le oferiți oamenilor feedback despre performanța lor. Când discutați cu altcineva, este aproape întotdeauna ideal să îi oferiți feedback pe baza unei comparații cu performanțele sale anterioare.
Oamenii sunt mulțumiți atunci când fac progrese, așa că le veți răsplăti efortul dacă demonstrați că o anumită persoană a ajuns la un nivel mai bun decât cel de la feedback-ul anterior. În plus, oamenii percep că a le compara performanțele actuale cu cele anterioare este un lucru corect. Dacă comparați în mod explicit performanțele cuiva cu ale altei persoane, atunci acest feedback va trece deseori nebăgat în seamă, deoarece persoana evaluată poate percepe că există circumstanțe particulare ale propriei vieți pe care nu le aveți în vedere. Drept urmare, feedback-ul prin care se compară o persoană cu altele poate fi de fapt demotivant.
Feedback-ul comparativ este apreciat în principal atunci când ajută la stabilirea contextului evaluării. De exemplu, în cazul în care vânzările sunt în scădere, este util ca oamenii să știe că ați recunoscut o tendință generală și că performanțele lor sunt evaluate în raport cu acea tendință.
Un alt motiv pentru care este util să vă concentrați pe compararea oamenilor cu trecutul lor este faptul că astfel se reduce la minimum sentimentul concurenței la locul de muncă. Chiar dacă un spirit ușor competitiv poate fi uneori util, dacă oamenii simt că succesul lor în muncă depinde în mare măsură de a avea performanțe mai bune decât colegii lor, atunci vor recurge la comportamente precum omisiunea informațiilor față de colegi, pentru a obține un avantaj competitiv. Aceste comportamente pot spori performanțele individuale, dar nu vor ajuta organizația să își atingă obiectivele pe termen lung.
Platforma Great People Inside le oferă organizațiilor posibilitatea de a gestiona ciclul complet de viață al fiecărui angajat în companie, asigurându-se de rezultate optime, atât pentru angajat, cât și pentru angajator. Pe baza sugestiilor de training din rapoarte, productivitatea, nivelul de engagement, wellbeing și retenția angajaților pot fi îmbunătățite considerabil, într-un timp scurt.
Solicitați un demo gratuit!