Dacă ceva a devenit clar în urma pandemiei, este faptul că nu putem supraestima importanța echipelor. Acum, nu este nimic nou în ceea ce privește conceptul de echipe, dar cu tot ceea ce ne-a aruncat pandemia – pierderea masivă a locurilor de muncă (recuperată cu brio în ultimii doi ani și jumătate), inflația (cucerită), problemele legate de lanțul de aprovizionare (rezolvate, în cea mai mare parte), războiul, clima, etc. – a fost, de asemenea, clar că gestionarea unei afaceri pe măsură ce avansăm în secolul XXI va fi foarte diferită de gestionarea acesteia în secolul XX.

În ultimii 25 de ani, am ajutat în construirea de echipe în calitate de consultant în cultură organizațională în numeroase industrii și am consiliat și antrenat echipe în calitate de executive coach în sute de companii.

Iată cum văd eu lucrurile.

Care este diferența dintre secolul XX și secolul XXI? Echipele

Diferența, știm deja atât din teorie, cât și din practică, nu depinde atât de mult de tehnologie, produse, finanțe sau oricare dintre suspecții obișnuiți, ci în principal de rezultatul echipelor performante. Acest lucru poate părea o înțelegere remarcabilă a unui lucru evident, dar nu mai este un concept abstract deschis dezbaterii. Așadar, haideți să nu-l punem la îndoială. În schimb, să analizăm de ce – și vom începe prin a ridica cadrul cu aceste trei întrebări:

1. De ce unele echipe au performanțe mai bune decât altele?

Dintre cele două tipuri de luare a deciziilor – rațională și interpersonală – pe prima o facem singuri și nu o putem face singuri pe cea de-a doua. Deoarece am fost îndepărtați fizic de echipele noastre, a trebuit să ne dăm seama cum să le recreăm în situații mai puțin ideale: la distanță și fracturate. Dar am reușit.

2. Care sunt cauzele diferențelor?

Mai mult decât orice altceva, o bună comunicare a deschis calea. Necesitatea a fost, ca întotdeauna, mama invenției. Sau, în acest caz, mama transformării.

3. Cum afectează acestea rezultatele echipei?

Atunci când calitatea unei decizii și gradul de acceptare (buy-in) sunt ridicate, performanța echipei crește. Echipele promovează luarea de decizii sinergice, nimic nou; doar că a devenit mai urgent din 2020.

Ce este sinergia?

Sinergia este actul prin care două sau mai multe organisme produc un rezultat de care fiecare dintre ele este incapabil în mod individual. Sinergia apare atunci când eforturile interactive a două sau mai multe persoane au un impact mai mare decât suma eforturilor lor independente și când acestea se sprijină reciproc.

Kurt Lewin: Părintele psihologiei sociale moderne

Deși lucrarea sa are aproape un secol, ea este încă de neegalat. Kurt Lewin (1890-1947) ne-a învățat următoarele în ceea ce privește echipele de înaltă performanță:

Dezvoltarea proceselor

Simplul fapt de a fi membru al unei echipe ridică atât contribuția individuală a fiecăruia, cât și sinergia echipei.

Recunoașteți și preveniți soluțiile proaste

Perspectiva este cel mai mare instrument pe care îl avem împotriva paraliziei paradigmei.

Echipele sunt motivate

Motivația este modul în care înțelegem dezvoltarea umană, a predat Abraham Maslow (1908-1970), iar membrii unei echipe tind să aibă o motivație mai mare pentru a realiza. Nu e de mirare că el și Lewin au fost colegi atât de apropiați.

Echipele sunt mai sigure în luarea unor decizii “mai riscante”

Asumarea riscurilor este ceea ce înseamnă succesul și mișcarea înainte. Gândiți-vă cât de ușor este atunci când ceilalți vă susțin.

Echipele manifestă un angajament sporit

Acest lucru se datorează implicării în decizii. Și cu cât echipa este mai mică, cu atât implicarea este mai mare.

Implicarea în echipe facilitează schimbarea

Atunci când valorile, atitudinile și comportamentele se schimbă – în siguranță – aveți ceea ce este necesar pentru a pune în aplicare deciziile.

Facilitarea socială

Membrii își promovează succesul reciproc. În mod natural.

Deși există polarizare

Acest lucru poate părea contraintuitiv, dar este exact opusul. Echipele își dezvoltă siguranța de a adopta poziții mai conservatoare, agresive sau creative atunci când este necesar. Modelul teză/antiteză/sinteză apare din polarizarea gândirii.

De la teorie la practică

Observațiile lui Lewin asupra practicilor reale au dovedit propriile teorii. Tehnologia pe care o folosim acum poate fi diferită, locația membrilor echipei poate că s-a dispersat, iar ritmul afacerilor poate că s-a accelerat, dar lucrările lui Lewin sunt încă valabile.

Cum poate Great People Inside să evalueze forța de muncă aflată în regim de telemuncă?

Great People Inside vine în ajutorul oamenilor și companiilor cu servicii dedicate gestionării acestei perioade turbulente. Fie că vorbim despre tranziția către munca la distanță, despre provocările leadership-ului în timp de criză sau pur și simplu despre menținerea afacerii într-un mediu virtual, toate acestea sunt afectate în această perioadă, într-o mai mică sau mare măsură.

De aceea, prin intermediul platformei Great People Inside și a celor 4 instrumente de evaluare nou create veți putea face față cu brio situației actuale. Instrumentele noastre au la baza lor studii științifice legate de munca de acasă a angajaților, managerilor și a echipelor și sunt validate pe populația României. De asemenea, având în vedere faptul că trăim într-o lume complexă, ambiguă, incertă și, mai ales, extrem de volatilă (Modelul VUCA) am pregătit o evaluare dedicată liderilor și managerilor ce conduc organizații în contextul actual de business și care sunt nevoiți să se adapteze din mers noilor și deselor schimbări ce au loc. Puteți găsi toate aceste instrumente de evaluare accesând pagina: https://greatpeopleinside.com/ro/solutii-digitale/.

Sursa:forbes.com