O zi de muncă obișnuită este suficient de lungă, iar tehnologia o prelungește și mai mult. Când ajungem în cele din urmă acasă după o zi întreagă la birou, telefonul mobil sună fără oprire, iar inbox-ul este plin de e-mailuri de la oameni care așteaptă răspunsuri imediate.

În timp ce cei mai mulți oameni pretind că se deconectează de îndată ce ajung acasă, cercetările recente spun altceva. Un studiu realizat de American Psychological Association a constatat că mai mult de 50% dintre noi verificăm e-mailul de serviciu înainte și după program, în weekend și chiar și atunci când suntem bolnavi. Mai mult, 44% dintre noi ne verificăm e-mailul de serviciu în timp ce suntem în vacanță.

Un studiu efectuat de către Northern Illinois University  arată cât de dăunătoare este această conexiune permanentă. Studiul a demonstrat că presiunea de a răspunde la e-mailuri în afara orelor de muncă generează stres prelungit, pe care cercetătorii l-au numit “telepressure.” Acest fenomen are ca efect imposibilitatea oamenilor de a se relaxa și de a se decupla cu adevărat de job. Această stare prelungită de stres este foarte dăunătoare pentru sănătatea angajaților. Pe lângă creșterea riscului de boli de inimă, depresie și obezitate, stresul afectează performanța cognitivă.

Dacă nu stabilim limite clare între timpul de lucru și timpul liber, viața noastră personală, sănătatea și productivitatea vor avea de suferit.

Răspunsul la e-mailuri în afara orelor de lucru nu este singura privință în care trebuie să se stabilească limite. Este nevoie să faci distincția între ce aparține angajatorului și ce îți aparține doar ție. Dacă nu ai grijă de următoarele aspecte din viața ta personală și nu înveți să spui „nu”, vei fi nevoit să renunți la ceva cu o valoare incomensurabilă:

  1. Condiția ta fizică

Este dificil să-ți dai seama când ai nevoie să stabilești limite legate de sănătatea ta la locul de muncă, deoarece declinul se produce treptat. Acumularea de stres, lipsa de somn și statul pe scaun toată ziua fără a face mișcare pot avea efecte negative. Nu va trece mult timp până când vei începe să ai dureri de spate, cearcăne de la oboseală și ți se va deteriora condiția fizică. Secretul este să nu lași aceste lucruri să se acumuleze  și să menții o rutină sănătoasă. Gândește-te la ceea ce trebuie să faci pentru a te menține sănătos: fă o plimbare în pauza de prânz, nu lucra în weekend și bucură-te de concediul pe care ți l-ai programat. Fă un plan și urmează-l orice ar fi pentru că, în caz contrar, vei fi acaparat de muncă.

  1. Familia ta

Este ușor să-ți neglijezi  familia din cauza muncii. Mulți dintre noi o facem pentru că privim serviciul ca pe un mod de a ne susține familia. Ne gândim că trebuie să facem mai mulți bani astfel încât copiii noștri să aibă un viitor bun. Cu toate că aceste intenții sunt bune, ele pot face rău membrilor familiei tale dacă nu petreci suficient de mult timp cu aceștia. Peste mulți ani, când vei fi îmbătrânit, nu îți vei aminti câți bani ai făcut, ci amintirile pe care le-ai creat alături de cei dragi.

  1. Sănătatea ta psihică

Sănătatea ta mintală este doar a ta și nu datorezi nicio fărâmă din ea angajatorului. Un job care te afectează oricât de puțin în această privință a luat deja prea multe de la tine. Sănătatea mintală este un lucru pe care angajatorul tău nu îl poate determina sau măsura așa că depinde de tine să îți stabilești limitele de care ai nevoie pentru a fi o persoană echilibrată. Adesea, viața personală este cea care te menține sănătos. După o zi sau o săptămână în care ai depus toate eforturile de care ești capabil, iar șeful tău te roagă să faci și mai multe, cel mai productiv lucru pe care îl poți face este să spui „nu” și să te bucuri de hobby-urile și de prietenii tăi. Astfel, te vei întoarce la muncă odihnit și relaxat. Desigur, poți lucra peste program dacă dorești, dar este important să profiți de timpul tău liber atunci când ai nevoie de acesta.

  1. Identitatea ta

Cu toate că munca pe care o faci este o parte importantă a identității tale, este periculos să o lași să devină singurul atribut care te definește. Cel mai simplu mod de a-ți da seama dacă ai dus lucrurile prea departe este să te gândești la ceea ce contează cu adevărat în viața ta, iar dacă primul răspuns care îți vine în minte este munca, atunci există o problemă. A avea o identitate în afara muncii nu se rezumă doar la distracție, ci te ajută și să elimini stresul, să te dezvolți ca persoană și să eviți epuizarea.

  1. Relațiile tale

Chiar dacă îi datorezi angajatorului tău să dai tot ce ai mai bun la locul de muncă, nu îi datorezi și contactele pe care ți le-ai făcut de-a lungul carierei tale. Acestea sunt un produs al muncii tale, iar decizia de a le împărtăși îți aparține în totalitate.

  1. Integritatea ta

Atunci când îți sacrifici integritatea te supui unui nivel enorm de stres. Odată ce realizezi  că acțiunile și valorile tale nu mai sunt compatibile, înseamnă că a venit momentul să iei atitudine și să procedezi cum crezi de cuviință. Nu trebuie decât să îi explici angajatorului tău că cea mai mare obligație o ai față de tine, iar dacă nu poate accepta acest lucru, poate că este momentul să îți găsești un alt drum.

Succesul și împlinirea depind adesea de abilitatea noastră de a impune anumite limite celor din jur. Odată ce reușim să facem acest lucru, viața ne va deveni mai ușoară, iar lucrurile se vor așeza așa cum ne dorim.

Sursa: themuse.com