Este ușor să trecem cu vederea anumite idei excelente atunci când suntem prinși în munca de zi cu zi. Iată cum puteți crea un loc de muncă unde vor prospera ideile de excepție.

Pe vremea când încă nu se înființase Apple, un inginer i-a propus angajatorului său, Hewlett Packard, ideea de a crea un calculator personal – de cinci ori. De fiecare dată, compania i-a respins ideea. Acest inginer, Steve Wozniak, este cel care a fondat Apple împreună cu colegul său în inovare, Steve Jobs.

Wozniak nu a fost primul om cu o idee genială care a fost respinsă și, cu siguranță, nu va fi nici ultimul. În practică, de multe ori, companiile nu au infrastructura sau abordarea potrivită pentru a recunoaște meritele reale ale ideilor propriilor angajați.

Există, totuși, măsuri pe care le puteți întreprinde pentru a crea locuri de muncă ce răsplătesc eforturile creative ale angajaților dvs. Dar înainte de toate: ce le determină pe companii să treacă cu vederea inovațiile inteligente?

De ce uneori trecem cu vederea ideile excelente

În primul rând, multe organizații nu au un sistem prin care angajații să-și prezinte propunerile. Un studiu realizat de Accenture a constatat că 72% dintre companii nu și-au structurat un proces de analiză și evaluare a ideilor angajaților lor.

Apoi, trebuie să avem în vedere că mulți factori de decizie au o reticență față de riscuri. După cum a scris psihologul Daniel Kahneman, premiat cu Premiul Nobel, „Pentru majoritatea oamenilor, teama de a pierde 100 de dolari este mai intensă decât speranța de a câștiga 150 de dolari.”

Pe scurt, pierderile au o valoare mai mare decât câștigurile. Oamenii ar prefera să mențină starea de fapt decât să riște să se arunce în necunoscut. În ceea ce privește companiile și inovația, se pune accentul pe rezultate demonstrabile și rentabilitate. Aceasta înseamnă că adesea liderii nu își dau acceptul pentru ideile neobișnuite, iar acest tip de cultură sufocă deseori inovația.

Iar în unele cazuri, ideile excelente sunt îngropate de politica companiei. Potrivit profesorului Brian Uzzi, inovațiile semnificative vor determina inevitabil implicarea politicii, deoarece diverși jucători se vor lupta pe o cantitate limitată de resurse, adesea fără a putea asigura profiturile ulterioare. Uzzi explică:

„Atunci când inovațiile timpurii sau cele care trebuie implementate pentru colectarea datelor de performanță nu au dovezi de performanță consistente, politica tinde să conserve starea actuală de putere și control asupra resurselor fizice și sociale.”

Drept urmare, cele mai inovatoare idei au de pierdut.

Dar, așa cum au conștientizat unele companii, nu trebuie neapărat să fie așa. Dacă sunteți manager, iată un ghid pentru a vă asigura că următoarea idee de milioane de dolari a companiei dvs. se va realiza.

 

  1. Implementați un sistem clar

În primul rând, trebuie să vă asigurați că angajații știu să își prezinte ideile pentru a fi examinate.

Micah Johnson, de la GoFanbase, Inc., a discutat cu Small Business Trends despre cum compania sa a creat un canal în cadrul aplicației Slack, în care angajații își pot trimite ideile. Tomer Bar-Zeev, de la IronSource, a afirmat că hackathon-urile de 24 de ore îi permit echipei sale de inovație să se desprindă de proiectele obișnuite și să lucreze la proiecte noi și cu totul diferite. La compania JotForm, se organizează săptămânal Zile Demo pentru a oferi angajaților un forum pentru explorarea ideilor, indiferent cât de extravagante ar fi acestea.

Chiar și un sistem de tipul unei simple casete de sugestii poate fi extrem de eficient. Asta vă va spune Charlie Ward, inginerul care a folosit caseta de sugestii digitale a Amazon pentru a-și trimite ideea de transport gratuit, care în cele din urmă a constituit baza Amazon Prime. După cum scrie jurnalistul Brad Stone în cartea sa, „The Everything Store: Jeff Bezos and the Age of Amazon”, CEO-ul Jeff Bezos a fost „imediat fermecat de idee”.

Indiferent de sistemul pe care îl implementați, asigurați-vă că este cunoscut și accesibil tuturor angajaților.

  1. Eliminați politica

De asemenea, puteți încuraja ideile excelente, făcând procesul de selecție transparent și mai democratic.

Rite-Solutions, o companie IT din Rhode Island, a dezvoltat o modalitate inteligentă de a genera noi idei, eliminând în același timp o parte din politicile decizionale: o „piață de idei”, în care angajații pot posta o idee, care este apoi listată ca „stoc” pe piață.

Compania le oferă angajaților 10.000 USD în monede virtuale, pe care le pot „investi” în ideile colegilor. Cele care obțin suficient sprijin sunt aprobate, iar investitorii respectivi obțin o parte din profituri. Îmi place acest sistem pentru că încurajează angajații să colaboreze și să își susțină ideile celuilalt.

  1. Acceptați normalitatea eșecurilor

Ce au în comun MobileMe, Amazon Fire Phone și Google Glass? Sunt produsele nereușite introduse de companiile cele mai de succes și cele mai inovatoare din lume.

Cele mai avangardiste companii îmbrățișează riscurile și posibilitatea eșecului. Pentru fiecare MobileMe, există o mână de produse sau servicii care câștigă teren. În plus, fiecare eșec ne poate ajuta să învățăm.

Înainte de a lansa JotForm, palmaresul antreprenorial al lui Aytekin Tank a inclus mai multe produse eșuate – efectiv, puteau fi considerate eșecuri totale. De exemplu, a creat un site la care se puteau înscrie studenții – cam în aceeași perioadă în care o mică companie numită Facebook pornea la drum. Puteți bănui cum s-a încheiat povestea asta. Dar în loc să renunțe la a-și începe propria afacere, a continuat să acumuleze experiență lucrând pentru alte companii, în timp ce căuta o altă problemă pe care să o poată rezolva și pentru care nimeni altcineva să nu aibă deja o soluție.

Evident, aceasta nu înseamnă că trebuie să vă relaxați principiile etice și să nu puneți accent pe abilități (lucru care generează adesea un eșec). Dar dacă le comunicăm angajaților că eșecurile sunt în regulă, vom face pași importanți în promovarea ideilor lor cele mai creative.

Data viitoare când doriți ca angajații dvs. să vină cu o idee excelentă, nu vă concentrați asupra modului în care aceasta va aduce profit; concentrați-vă asupra modului în care va rezolva o problemă. Prin această abordare veți constata că angajații vor face față cu brio sarcinii de a propune soluții inovatoare.