Profesionalismul presupune o multitudine de lucruri – de la modul de a vă îmbracă și de a vorbi, până la atitudine și comportamentul din timpul întâlnirilor. Pe lângă toate acestea, pentru a deveni un adevărat profesionist, este important să acordați atenție și modului de gestionare a propriilor emoții.

În general, pentru a menține o atitudine profesionistă la locul de muncă, trebuie să aveți un echilibru din punct de vedere emoțional. Sentimentele dumneavoastră nu ar trebui să îi afecteze pe ceilalți și nici să îi facă să se simtă inconfortabil. Practic, ceea ce trebuie să faceți este:

  • Să nu luați lucrurile prea personal – de exemplu, să înțelegeți că feedback-ul pe care îl primiți în cadrul unui proiect face parte din job și nu reprezintă un atac la persoană, iar dumneavoastră ar trebui să răspundeți într-o manieră calmă și non-defensivă.
  • Să înțelegeți că sunteți plătit pentru un job ce are și părți care nu vă fac plăcere, dar colegii dumneavoastră nu sunt plătiți pentru a vă calma sau înveseli.
  • Să fiți drăguț și politicos cu oamenii, chiar dacă vă displac.
  • Să nu lăsați o zi proastă sau o stare de spirit negativă să influențeze modul în care interacționați cu colegii și clienții.
  • Să înțelegeți că dacă sunteți aveți probleme la birou, ceea ce trebuie să faceți este la este să cereți ajutorul cuiva care vă poate ajuta, nu să vă plângeți altora, să lăsați acel lucru să vă consume sau să vă afecteze restul muncii pe care o aveți de făcut și interacțiunile cu oamenii din jurul dumneavoastră.

Trebuie să conștientizați faptul că nu sunteți plătit doar pentru a vă face treaba, ci, în același timp, trebuie să contribuiți la starea de spirit de la locul de muncă sau, cel puțin, să nu îl transformați într-un mediu mai neplăcut…

Să ne gândim în felul următor: în afara biroului, oamenii pot încheia orice interacțiune cu dumneavoastră dacă le cauzați neplăceri, dar, la birou, colegii nu au altă alegere decât să rămână alături de dumneavoastră. În acele momente, aceștia nu se pot îndepărta de dumneavoastră și nici dumneavoastră nu puteți să nu evitați interacțiunile cu ei în viitor. În multe dintre cazuri, mai ales în cele cu spații de birouri comune, colegii nu vor putea “scăpa” fizic de dumneavoastră. Normele de comportament sunt diferite în acest caz față de alte contexte. Faceți cu toții parte din același mediu profesional, iar așteptările sunt ca dumneavoastră să minimizați efectele negative pe care le puteți avea asupra colegilor.

Asta nu înseamnă că trebuie să eliminați toate emoțiile, ci este important să înțelegeți că nu trebuie să acționați pe baza fiecărui impuls emoțional pe care îl aveți. Puteți fi supărat, să zicem, că un proiect la care ați lucrat din greu v-a fost trimis înapoi pentru corectură, dar tot trebuie să vă comportați într-o manieră profesionistă la întâlnirea pe care urmează să o aveți mai târziu acea zi –nu fiți îmbufnat sau retras, ci arătați un nivel decent de implicare și încercați să contribuiți cât de mult puteți. Puteți fi supărat pentru că șeful v-a rugat să stați peste program fără prea mult timp de înștiințare în prealabil, dar nu trebuie să vă plângeți colegilor la infinit.


Citește și Dealing with Stress: A-Step-by-Step-How-to-Guide


Evident că vă poate deranja modul în care se desfășoară lucrurile la birou. Ceea ce contează este felul în care abordați aceste probleme. Opțiunile profesionale pe care le aveți la îndemână sunt: să vă explicați motivele de îngrijorare, să sugerați o abordare alternativă, să decideți  că lucrurile poate nu sunt perfecte, dar  puteți  accepta situația actuală sau că să ajungeți la concluzia că nu puteți trece peste problemele de la locul de muncă și să vă căutați un alt job.

De fapt, există posibilitatea ca motivul pentru care vă pierdeți calmul, vă plângeți sau vă pierdeți interesul să fie că nu cunoașteți alternativele sau considerați că soluțiile dumneavoastră ar putea funcționa.

Dacă acesta este cazul, puteți rezolva problema cu ușurință! Trebuie doar să credeți că acest lucru contează cu adevărat și să fiți dornici să învățați. Faptul că ați identificat această problemă și că doriți să lucrați la ea un prim pas foarte important.

Platforma Great People Inside le oferă organizațiilor posibilitatea de gestiona ciclul complet de viață al fiecărui angajat în companie, asigurându-se de rezultate optime, atât pentru angajat cât și pentru angajator. Productivitatea, nivelul de engagement, wellbeing și retenția angajaților sunt doar câteva dintre aspectele ce pot fi îmbunătățite considerabil. Pentru mai multe detalii, click aici.

solicita evaluare gratuita blog

Sursa: askamanager.com