Acum este momentul să conduceți cu un scop clar, cu empatie și speranță pentru a crea un viitor mai bun pentru compania dvs.

Mediul profesional s-a schimbat. Pe măsură ce anumite state ale lumii încep să relaxeze restricțiile datorate coronavirusului, organizațiile ies treptat din hibernarea indusă de pandemie. Aceste tranziții la regimul de lucru normal sunt graduale. Incertitudinea va rămâne luni întregi, deoarece persistă amenințările unor noi valuri de coronavirus. Anticipăm o nouă normalitate – dar avem nevoie de fapt de un nou prezent.

Schimbările radicale ale acestor vremuri necesită un leadership empatic pentru menținerea implicării, coeziunii și orientării spre viitor a echipelor. Liderii trebuie să demonstreze existența unei misiuni și optimismul necesar pentru a consolida ideea că un viitor incert are potențialul de a fi un viitor mai bun. Vă prezentăm nouă pași pentru a vă conduce echipa într-un viitor incert.

1. Imaginați-vă cum arată succesul și îndreptați-vă spre el

În ghidul său de recuperare pentru organizații, Deloitte încurajează liderii să își imagineze cum va arăta succesul după recuperare. După ce v-ați clarificat obiectivele, realizați o deconstrucție a următorilor pași pentru a acționa rapid și eficient. Dacă vizualizați ce presupune succesul,  gândirea în raport cu prezentul este eliberată, iar echipele pot mai ușor să identifice oportunitățile de reușită rapidă.

Ca pregătire pentru revenirea la muncă, liderii au posibilitatea de a revizui modelele de funcționare, așteptările, standardele, valorile și punctele forte ale organizației lor. Reflectați la ce a funcționat în perioada recentă de izolare și lăsați echipele să decidă ce trebuie să înceapă să realizeze, la ce trebuie să renunțe și ce trebuie să continue să realizeze pentru a-și atinge obiectivele.

2. Îmbrățișați încrederea

„Încrederea este lipiciul vieții”, spune Steven Covey, autorul cărții „Cele 7 obiceiuri ale oamenilor extrem de eficienți”. „Este ingredientul esențial al unei comunicări eficiente. Este principiul fundamental care menține toate relațiile.”

Liderii trebuie să facă tranziția organizațiilor de la testarea terenului la un un viitor refăcut. Permiteți-le echipelor dvs. să reușească îmbrățișând conceptul de încredere. La fel ca mulți lideri de afaceri, ați construit probabil o rezervă substanțială de încredere din partea echipelor dvs. prin modul în care ați gestionat etapele incipiente ale pandemiei de coronavirus. Acum este momentul să dezvoltați acea fundație cu fapte care să unească echipa. 

3. Faceți din productivitate ceva sustenabil

Forța de muncă distribuită de astăzi necesită un nou stil de gândire privind organizarea muncii. Stabiliți limite clare pentru a asigura un program de lucru durabil și o muncă productivă. Echipele trebuie să discute orele de lucru, să comunice sfaturi privind pontajul și să stabilească așteptări clare cu privire la răspunsul la e-mailuri.

Un beneficiu pentru organizații rezultând din pandemie este reducerea numărului de ședințe. În ciuda unui argument tradițional potrivit căruia ședințele față în față sunt necesare, întreprinderile au continuat să funcționeze și atunci când ședințele au încetat ca urmare a pandemiei. Pe viitor, organizatorii de ședințe ar trebui să definească scopul, participanții necesari și timpul necesar pentru fiecare ședință. 

4. Concepeți-vă strategia de recuperare

Reluarea lucrului necesită răspunsuri la întrebări, cum ar fi de unde se începe, cum se pot menține siguranța și sănătatea angajaților și clienților, când este necesară comunicarea și care sunt următorii pași. PricewaterhouseCoopers a elaborat un ghid pentru reîntoarcerea la locul de muncă (PDF) cu întrebări suplimentare pentru lideri.

Fie că este vorba de a conduce și a comunica schimbarea, de a prioritiza sănătatea și bunăstarea membrilor echipei, de a opera cu cerințe suplimentare sau de a încuraja empatia, liderii ar trebui să inițieze discuții la locul de muncă cu privire la aceste aspecte esențiale, în timp ce dezvoltă planuri de menținere a oamenilor și afacerilor de-a lungul perioadei de recuperare. De exemplu, liderii Tesla au conceput o strategie de revenire la lucru, reliefând planul companiei de a pune la dispoziția angajaților un loc de muncă sigur, cu respectarea normelor de sănătate.

5. Puneți oamenii dvs. pe primul plan

Organizațiile vor ca liderii lor să dea dovadă de vulnerabilitate și empatie. La nivel național, liderii care s-au ocupat cel mai eficient de pandemia COVID-19 au comunicat mesaje clare și consecvente, compasiune și solidaritate clare față de subordonații lor. O bună parte a acestor lideri sunt femei – de pildă, cancelarul german Angela Merkel care a implementat testarea de la bun început, Tsai Ing-wen din Taiwan care a implementat măsuri semnificative de la primele semne ale epidemiei, sau prim-ministrul neozeelandez Jacinda Ardern care a instituit carantină în întreaga țară, acționând rapid și decisiv. Iar în cadrul unei conferințe de presă, premierul norvegian Erna Solberg le-a vorbit direct copiilor națiunii sale, răspunzând la întrebările lor despre coronavirus și spunându-le că este firesc să fie speriați.

Leadership-ul necesită o conexiune emoțională cu oamenii dvs. Atunci când liderii își pun oamenii pe primul plan, în detrimentul propriei persoane, ei îi ajută pe ceilalți să se ridice și încurajează bunăstarea întregii echipe.

6. Dați dovadă de empatie

Nu este realist să vă așteptați ca toți angajații să reia o viață profesională așa-zis normală. Criza COVID-19 i-a afectat pe toți, aducând toate organizațiile într-un con de umbră. Fiți atent la preocupările actuale de sănătate în ale angajaților față de prieteni și familie, la provocarea de a jongla îngrijirea copiilor și școlarizarea lor sau stresul de a gestiona impactului financiar al crizei. În calitate de lider veți avea de beneficiat de pe urma empatiei, oferindu-i echipei dvs. o perioadă de grație, la întoarcerea la birou.

7. Oferiți acces la sprijin pentru bunăstarea emoțională

Atunci când angajații încep să se întoarcă la locul de muncă, ei se vor confrunta cu diverse stări emoționale. Oamenii pot experimenta sentimente de pierdere, tristețe și durere – emoții care vor avea un impact inevitabil asupra modului de lucru și a performanței echipelor.

Liderii trebuie să îi ajute pe angajați să gestioneze aceste emoții, oferindu-le acces la resurse de sprijin, cum ar fi Programul de asistență oferit angajaților de Lifeworks și să-i ajute să facă față conversațiilor sensibile și a celor privind sănătatea mintală la locul de muncă.

8. Reîncepeți activitatea implementând o cultură axată pe oameni

Pe măsură ce vă redeschideți și vă resetați afacerea, puneți nevoile angajaților pe primul plan. Aceasta înseamnă mai mult decât crearea unui loc de muncă sigur din punct de vedere fizic. Potrivit unui articol al Harvard Business Review privind revenirea la locul de muncă, liderii trebuie să realizeze următoarele lucruri:

  • Schițați condițiile pentru a redeschide firma în siguranță, pentru a-i putea aduce pe angajați înapoi la birouri.
  • Definiți o revenire eșalonată a angajaților, menținând legătura cu cei care continuă să lucreze de acasă.
  • Continuați să comunicați onest, transparent cu toți oamenii, evidențiind viziunea, valorile și interesele centrale ale companiei.
  • Apreciați, recunoașteți și celebrați oamenii ce reprezintă o sursă de inspirație pentru colegii lor, evidențiind modul în care aceștia fac diferența.
  • Fiți atent la diferitele situații în care se află oamenii și obțineți o înțelegere și apreciere mai profundă a nevoilor individuale ale acestora.
  • Deschideți conversații cu oamenii dvs. despre cum se prezintă viitorul prin reconectarea cu un scop mai profund, pentru a stimula inovația și a dezvoltarea.
  • Rămâneți în legătură cu persoanele care au plecat din organizație pentru a permite potențiala reangajare a acestora, pe măsură ce apar noi oportunități.

9. Ascultați-vă angajații, pe măsură ce reinițializați afacerea

Lucrul la distanță a expus costurile și eficiența extinderii unei infrastructuri de lucru virtuale. Pentru mulți oameni, munca de la distanță a eliminat timpul pierdut cu făcutul navetei, permițându-le să aibă mai mult timp pentru familie – mulți angajați nu vor dori să renunțe la acest lucru.

Este posibil să fie nevoie să căutați noi spații de lucru, să renovați spațiile curente și să vă schimbați modul de gândire privind felul în care echipele colaborează într-un birou comun. Va fi crucial să vă ascultați angajații pentru a-i înțelege mai bine, dacă vreți să resetați mediul de lucru.

Cum poate Great People Inside să evalueze forța de muncă aflată în regim de telemuncă?

Great People Inside vine în ajutorul oamenilor și companiilor cu servicii dedicate gestionării acestei perioade turbulente. Fie că vorbim despre tranziția către munca la distanță, despre provocările leadership-ului în timp de criză sau pur și simplu despre menținerea afacerii într-un mediu virtual, toate acestea sunt afectate în această perioadă, într-o mai mică sau mare măsură.

De aceea, prin intermediul platformei Great People Inside și a celor 4 instrumente de evaluare nou create veți putea face față cu brio situației actuale. Instrumentele noastre au la baza lor studii științifice legate de munca de acasă a angajaților, managerilor și a echipelor și sunt validate pe populația României. De asemenea, având în vedere faptul că trăim într-o lume complexă, ambiguă, incertă și, mai ales, extrem de volatilă (Modelul VUCA) am pregătit o evaluare dedicată liderilor și managerilor ce conduc organizații în contextul actual de business și care sunt nevoiți să se adapteze din mers noilor și deselor schimbări ce au loc. Puteți găsi toate aceste instrumente de evaluare accesând pagina: https://greatpeopleinside.com/ro/solutii-digitale/.

Sursa: entrepreneur.com