Motivarea angajaților poate fi una dintre cele mai mari provocări pentru un manager. Presiunea constantă, pentru a crește productivitatea, rentabilitatea și veniturile, poate pune adesea în umbrã importanța modului în care forța de muncã neimplicatã poate afecta negativ performanța corporativă.
Este mai ușor decât credeți să aveți un impact prin intermediul motivării și cu cât reușiți mai curând să lansați un nou angajat pe drumul spre productivitate, cu atât este mai bine pentru dumneavoastră.
Angajații vor manageri și lideri pe care să îi poată privi cu admirație, nu să fie priviți de sus de aceștia. Pentru a avea succes în motivarea angajaților, manifestați un respect real față de aceștia și conștientizați faptul că toți au ceva de oferit. În lipsa respectului, așa-zisa motivare devine manipulare, iar manipularea nu este niciodată utilă pe termen lung.
„Motivarea” înseamnă să le dați oamenilor dumneavoastră un „Motiv de a acționa.” Dacă înțelegeți care sunt valorile angajaților dumneavoastră și le integrați în strategia companiei, veți putea îndeplini atât obiectivele dumneavoastră, cât și pe ale lor.
Manifestați un interes real față de toți oamenii dumneavoastră și mijloacele de a-i motiva vor deveni imediat mult mai clare. Propuneți-vă să învățați în fiecare zi ceva nou despre cel puțin unul dintre oamenii dumneavoastră.
Pãstrarea motivației angajaților este cheia menținerii unei afaceri productive și de succes. E important sã găsiți modalitãți de a motiva angajații și de a-i face sã își atingă potențialul lor maxim. Pentru a face acest lucru în mod eficient, trebuie sã înțelegeți ce îi motiveazã, în contextul pozițiilor pe care le ocupă.
Pentru a vedea cum pot fi aplicate într-o cultura organizațională principiile motivaționale, propun să luăm exemplul gigantului Google.
Cei de la Google nu doar și-au folosit timpul și energia în dezvoltarea noilor programe și invenții, ci s-au concentrat asupra oamenilor. Înfiițată în anul 1998 de doi doctoranzi de la Universitatea Stanford, Larry Page și Sergey Brin, compania a ajuns acum la peste 37.000 de angajați în 40 de țări.
Iată câteva sfaturi privind motivarea, pe care le puteți învăța de la Google:
Faceți din distracție ceva obișnuit la locul de muncă
Organizați zile în care toată lumea se îmbracă elegant, zile în care se îmbracă în pijama, un carnaval de Halloween; evenimente mărunte, amuzante, care să aibă loc în mod regulat. În fiecare an de 1 Aprilie, cei de la Google le permit angajaților să pună la cale farse de proporții pentru întreaga lume. Anul acesta au anunțat un nou post de Maestru de Pokémoni în cadrul companiei Google.
Faceți din fericirea angajaților o prioritate
Google are o echipă de oameni al căror rol este în primul rând de a monitoriza și de a pune în aplicare beneficii pentru angajați. Google l-a angajat pe Prasad Setty, în funcția de Vicepreședinte Compensation & Benefits, acesta fiind responsabil nu doar de gestionarea echipei, dar și de identificarea dorințelor angajaților.
Inspirați-vă și încurajați-vă oamenii
Probabil ați auzit de regula „80-20” de la Google. Această regulă le permite angajaților să își dedice 20 la sută din timp pentru proiecte personale. Un inginer de la Google, Chade-Ment Tan, dorea să aducă pacea la nivel global în timpul vieții sale. Alte companii l-ar fi putut considera nebun, dar nu și Google. El a conceput un curs despre subiectul din ce în ce mai dezbătut al momentului „atingerea pragului conștiinței depline” iar acum este unul dintre cei mai de succes autori conform „New York Times”, iar cursul lui este cel mai frecventat în cadrul companiei Google.
Oferiți instruire
Descoperiți ce obiective au angajații dumneavoastră și găsiți calea de a-i ajuta să le atingă. Indiferent dacă acestea au legătură cu munca lor, dacă membrii echipei dumneavoastră vor să deprindă o nouă abilitate în cadrul companiei dumneavoastră, lăsați-i să facă acest lucru. Ce poate fi rău în educarea echipei dumneavoastră?
Oferiți beneficii pe care vi le puteți permite
Deși compania dumneavoastră poate nu are același statut ca Google în domeniul său de activitate, puteți să le oferiți angajaților beneficii neobișnuite. Poate că nu le puteți oferi săli de bowling, tunsori gratuite și abonamente la sala de sport, așa cum face Google, dar gesturile mici pot fi de valoare. Câteva idei utile pe care le puteți aplica ar fi un mic dejun gratuit, gustări sănătoase, bilete la cinema etc.
Google nu se dezice de filosofia sa, „de a crea cel mai vesel și productiv loc de muncă din lume.”
Morala poveștii și lecțiile demne de învățat de la Google pot fi rezumate în felul următor:
- Investiți același efort în a vă menține oamenii mulțumiți, ca și în activitatea comercială și produse.
- Descoperiți și apreciați obiectivele profesionale ale angajaților dumneavoastră.
- Mențineți și loializați angajații de calitate prin intermediul practicilor de management sănătoase.
- Creați o atmosferă și o cultură în care oamenii să își dorească să lucreze.
- Respectați-vă angajații manifestând un comportament consecvent și motivațional.
- Redefiniți cerințele locului de muncă astfel încât să creați un loc de muncă interesant și provocator pentru angajații de succes.
- Oferiți oportunități de mentorat.
- Creați un dialog de feedback cu fiecare angajat în parte pentru a vă încuraja, provoca și informa reciproc.
- Recunoașteți performanțele deosebite sau realizările, în mod public.
- Oferiți oportunități suplimentare de formare și educație pentru persoanele în ascensiune.
De cele mai multe ori banii nu sunt cel mai mare factor de motivație pentru un angajat. Un studiu recent realizat de compania Profiles International a relevat cã numai 15% dintre angajați și-au pãrãsit locurile de muncã din cauza salariului inadecvat și lipsei beneficiilor. Același studiu a relevat de asemenea cã dintre cei care au pãrãsit locurile de muncã:
- 30% au fost nemulțumiți de management și modul în care au fost conduși
- 25% au simțit cã nu au fost deloc respectați pentru munca de calitate
- 20% s-au plâns de posibilitãțile limitate de avansare
- 15% au invocat salariul necorespunzãtor și beneficiile
- 5% s-au plictisit de locul de muncã
- 5% au invocat alte motive (pensionare, schimbare de cariera, cãlãtorii)
Prin urmare, dacă ne dorim performanță, eficiență și productivitate crescută, nu ne rămâne decât să ținem cont de aceste exemple de bune practici, să fim atenți dacă angajații noștri sunt satisfăcuți de munca lor, de mediul de lucru, să creem o atmosfera pozitivă și motivantă si un dialog deschis cu toți membrii echipei.