Angajații sunt cea mai importantă resursă a companiei tale, de aceea trebuie să faci tot posibilul pentru ca aceștia să fie cât mai fericiți! Un element esențial al acestei încercări îl reprezintă procesul de onboarding. Este evident că acest proces nu poate dura o singură zi! De fapt, onboarding-ul de abia începe în prima zi de lucru a noului angajat.
Este crucial ca strategia ta de onboarding să fie cea potrivită. Pe lângă faptul că trebuie să te asiguri că în prima zi totul merge bine, este necesar să ai o strategie pregătită și pentru următoarele zile. În mod surprinzător, unul din 25 de angajați părăsesc organizația încă din prima zi! Iar acesta este un trend ce pare a se înrăutăți odată cu apariția milenarilor în câmpul muncii, deoarece aceștia vor fi mereu deschiși noilor oportunități profesionale.
Care sunt pașii ce trebuie urmați pentru a te asigura că noii angajați se integrează cu succes în compania ta?
Pentru a avea o strategie eficientă de onboarding, trebuie sa fii atent la modul în care îți promovezi cultura organizațională și, în același timp, să-ți menții avantajul competitiv în fața concurenților din aceeași industrie cu tine. Primele 90 de zile sunt extrem de importante deoarece acestea vor decide dacă ai fost capabil să creezi o cultură organizațională activă care să scoată ce este mai bun din noii angajați sau una care să-i facă să se urască pe ei înșiși pentru faptul că au ales compania ta – toate acestea din cauza tehnicilor slabe și învechite de onboarding.
- Începe cu Ziua 1
Procesul de construire a culturii organizaționale ar trebui să înceapă din prima zi – zi în care găsești moduri unice și stimulante prin care să îl faci pe angajat să se simtă special și primit cu căldură. O idee bună ar fi să reduci din procesul birocratic care, în general, este o practică frecventă în momentul angajării. În schimb, se recomandă ca prima zi să fie plină de interacțiuni și, pe cât posibil, să reduci sau să elimini complet orice activitate plictisitoare. Vorbește și cu restul personalului pentru a-i oferi noului angajat o experiență pe care va dori să o împărtășească cu prietenii și familia! Asta nu înseamnă că trebuie să plănuiești ceva extravagant! Totul trebuie să fie cât mai simplu. Poți începe ziua oferindu-i un mic cadou și să te asiguri că va avea loc un prânz în echipă pentru ca noul venit să poată interacționa cu restul echipei.
- Fii atent la el
Nu poți abandona omul pe care tocmai l-ai angajat. Nu îl lăsa să își desfășoare sarcinile de unul singur. Fii atent la el și fă tot posibilul să devii prietenul lui, ajutându-l și susținându-l la fiecare pas. Oricui îi place puțină atenție în plus la început și, împlinindu-le această dorință , îi vei face pe oameni să simtă cu adevărat că fac parte din companie și îi vei ajuta să se integreze mult mai bine.
- Dezvoltă-i abilitățile
Nu toți angajații încep o slujbă nouă cu toate aptitudinile necesare deja dezvoltate. Pentru o mai bună retenție a angajaților, va trebui să te asiguri că aceștia simt că învață și își dezvoltă abilitățile. Angajatorul are datoria de a-și educa noii membri ai echipei, prezentându-le metodele optime de rezolvare a sarcinilor și responsabilităților ce le sunt atribuite. Să crezi că noii angajați știu tot ce au de făcut atunci când vin în companie este una dintre cele mai mari greșeli pe care le poți face.
Citește și Importanța nivelului de engagement al angajaților
- Anunță-ți echipa despre sosirea unui nou coleg
S-ar putea crea o situație tensionată dacă noul membru al echipei vine la muncă neanunțat, deoarece există riscul ca el să fie tratat ca un străin de restul personalului. În cazul unui astfel de scenariu, lucrurile pot degenera, deci aveți mare grijă cum abordați această situație. Așadar, pentru a evita o astfel de problemă, este important să îți anunți toți angajații de venirea noului lor coleg, oferindu-le informații despre persoana respectivă și despre responsabilitățile sale, cu scopul de a preveni orice confuzii ulterioare. Este recomandat să trimiți un mail tuturor despre data și ora la care noul angajat va sosi pentru a te asigura că biroul acestuia este pregătit.
- Setează obiective clare
Trebuie să ai o strategie bine definită pentru primele 90 de zile. Stabilește cu atenție ruta pe care noii angajați trebuie să o urmeze și ce este așteptat de la ei în această perioadă. Asigură-te că mediul de lucru facilitează motivarea angajaților în a-și atinge potențialul maxim și oferă-le toate resursele de care ar putea avea nevoie pentru a-și îndeplini obiectivele. Dacă oferi angajaților tăi o direcție, ei vor simți că muncesc pentru a realiza ceva cu adevărat deosebit, iar cu această ocazie poți vedea și cât de bine se potrivesc mediului de lucru al companiei. Performanțele lor îți vor oferi un indicativ despre setul lor de aptitudini și zonele în care ar putea să se dezvolte.
- Concentrează-te pe feedback-ul în timp real
Ignorarea angajatul la câteva săptămâni după ce a ajuns în firmă îi poate afecta considerabil nivelul de motivație. Performanțele acestuia necesită o monitorizare atentă, iar managerii au posibilitatea de a-i oferi feedback în mod constant. Trebuie să te asiguri că angajatul respectiv are acces în permanență la rapoartele de feedback pentru a avea în vedere evoluția performanței sale și orice posibilități de îmbunătățire. Evită să păstrezi totul pentru raportul de la finalul primelor 6 luni. O astfel de interacțiune întârziată ar putea demotiva angajații, afectându-le în același timp nivelul de încredere în sine.
- Implică-te în conversații interactive
Asigură-te că în cazul fiecărei interacțiuni există suficiente întrebări și răspunsuri implicate. Este nevoie să pui întrebări noilor angajați despre experiența de la locul de muncă și, în același timp, să îi încurajezi să pună cât mai multe întrebări. Fii răbdător și înțelegător atunci când le răspunzi și nu te descuraja atunci când au nevoie de ajutor suplimentar. Încurajează-ți angajații să fie deschiși cu privire la ceea ce au de zis, asigurându-i că opiniile lor vor fi luate în considerare.
- Fă-le cunoștință cu partenerii cheie ai firmei
Pentru orice nou angajat, este important să-i fie comunicat cine sunt oamenii importanți și cum sunt ei poziționați ierarhic din punct de vedere profesional. Este o idee foarte bună ca angajatul să știe cu exactitate funcțiile celorlalți și motivele pentru care acei oameni sunt atât de importanți. De asemenea, petrece puțin timp cu el, povestindu-i într-o manieră informală despre aceste persoane și menționând cele mai plăcute și interesante trăsături de caracter ale lor. Fii cât se poate de sincer și povestește-le cum a ajuns compania unde se află în momentul de față.
Este recomandat ca în primele 90 de zile să te implici cât mai mult pentru a te asigura că noul angajat se simte apreciat și bine primit. Managerii trebuie să se asigure și ei ca noii membri ai echipei sunt lăudați și apreciați din când în când, chiar și pentru realizările minore. Se recomandă întâlniri frecvente cu noii angajați pentru a discuta despre țelurile lor profesionale și despre ce perspective noi ar putea fi abordate.
Valorile și viziunea companiei trebuie să le fie reamintite pentru ca obiectivele lor să fie în concordanță cu cele ale firmei. Relația dintre manager și angajat trebuie să fie una de natură umană și nu ar trebui să capete niciodată accente de tiranie. Cultura organizațională a companiei trebuie să permită un schimb liber de idei și o comunicare deschisă. Totodată, noii angajați au nevoie de diferite metode de relaxare în unele zile de lucru.
Sursa: HR Tech Weekly