O negociere nu trebuie să reprezinte o dispută sau o confruntare. Marii negociatori nu sunt niciodată ostili și nu privesc negocierea ca pe o competiție, ci ca pe un exemplu de comunicare eficientă.
Vrei să înveți să negociezi mai eficient? Folosește următoarele strategii:
1 Vorbește mai puțin și ascultă mai mult.
Este tentant să te lansezi într-o negociere concentrat exclusiv asupra lucrurilor pe care le ai de spus, mai ales atunci când ai emoții.
Scopul negocierii nu trebuie să fie doar de a obține ceea ce tu îți dorești, ci și de a-l ajuta pe celălalt să obțină ce își dorește. (Altfel, cum ai putea să închei vreodată o afacere corectă?) Pentru a putea face asta, trebuie, în primul rând, să cunoști ce anume vrea să obțină persoana respectivă – ceea ce înseamnă că trebuie să asculți.
Pentru a ajunge la un numitor comun, trebuie să știi că există acel numitor comun.
În cele mai multe situații, prețul nu este singurul element din ecuație. Poate că celălalt ar aprecia o livrare mai rapidă, o altă locație sau o plată în rate mai multe.
2. Alege momentul potrivit.
De cele mai multe ori, momentul oportun pentru a cumpăra o mașină este la sfârșitul lunii, dearece oamenii de vânzări și reprezentanțele trebuie să își atingă target-ul. Alegerea momentului oportun poate fi un mare avantaj și în cazul cumpărării unei case, de exemplu, unde vânzările sunt mult mai slabe în timpul iernii, deci proprietarii sunt mult mai dispuși să negocieze.
Citește și Cele mai comune greșeli ale oamenilor în trimiterea email-urilor
3. Plasează fiecare negociere într-un cadru avantajos.
În cartea sa, ”Negotiating the Impossible”, Deepak Malhotra arată că a plasa o negociere într-un cadru avantajos înseamnă să identifici o perspectivă optimă din care ar trebui să privești procesul de negociere. Elementele relevante într-un astfel de caz – cele pe care ar trebui să puneți accentul – pot fi banii, timpul, calitatea sau, poate, programul.
Plasează o negociere într-un cadru avantajos și îți va fi mult mai ușor să negociezi aspectele care contează cel mai mult pentru tine.
De exemplu, să spunem că ai nevoie de un anume serviciu. Dacă ești dispus să aștepți pentru acel serviciu – sau să aștepți mai mult decât ar fi normal – atunci furnizorul poate fi de acord să accepte un preț mai mic, deoarece programul său ar avea mult de câștigat. Gândește-te în felul următor: dacă un client are o cerere urgentă pentru un produs sau serviciu pe care îl oferi, atunci, probabil, va trebui să crești prețul pentru a compensa munca suplimentară și impactul asupra programului tău. În același timp, opusul rămâne valabil: dacă îi oferiți furnizorului timp suplimentar, acesta ar trebui să facă o concesie dintr-un alt punct de vedere.
4. Fii mereu pregătit să pleci.
Bineînțeles, acest lucru nu poate fi valabil în fiecare situație. În multiple cazuri, alegerea practică va fi, totuși, să nu renunți, dar, de cele mai multe ori, motivul pentru care oamenii insistă să ducă la bun sfârșit o anumită negociere ține de partea emoțională. Vrei această mașină, acest apartament, acest partener de afaceri. Chiar dacă există alte opțiuni, poate chiar mai avantajoase, tu o vrei exclusiv pe aceasta. Atunci când negociezi, nu este niciodată o idee bună să te fixezi pe un anumit produs sau serviciu, în afara cazului în care și prețul, condițiile, etc. reprezintă ceea ce tu îți dorești sau ai nevoie.
Cum poți cunoaște care este alegerea corectă? Decide-te înainte să începi orice negociere care sunt termenii și limitele tale.
O metodă bună să devii un bun negociator este să elimini emoțiile din ecuație. Atunci când situația poate fi privită în mod obiectiv – atunci când nu simți că este vorba de ceva personal – nu vrei fi stresat de ”pierderea” sau ”câștigarea” negocierii respective, ci doar vei acționa într-o manieră calmă pentru a obține cea mai bună ofertă disponibilă. În mod ironic, asta înseamnă că, până la urmă, probabil vei ”câștiga”.
Platforma Great People Inside le oferă organizațiilor posibilitatea de a gestiona ciclul complet de viață al fiecărui angajat în companie, asigurându-se de rezultate optime, atât pentru angajat, cât și pentru angajator. Pe baza sugestiilor de training din rapoarte, productivitatea, nivelul de engagement, wellbeing și retenția angajaților pot fi îmbunătățite considerabil, într-un timp scurt.
Solicitați un demo gratuit!
Sursa:
Inc.com