Cum devii o persoană de încredere? Parțial, prin evitarea următorilor 12 factori inhibitori ai încrederii.

Încrederea este probabil darul cel mai rar și cu siguranță cel mai de preț din lume. Se formează în ani de zile, dar poate fi distrusă în doar câteva minute. În ziua de azi, îmi este din ce în ce mai greu să le acord încredere altor oameni. Și nu cred că sunt singurul. 

Cum devii o persoană de încredere? Parțial, prin evitarea următorilor 12 factori.  

1. Supralicitarea 

Cu ani în urmă, am avut oportunitatea de a-l intervieva pe geniul în domeniul marketingului, Seth Godin, pentru un articol. Când și-a aruncat un ochi pe site-ul companiei mele, a fost foarte amabil și mi-a spus pe față, „Steve, supralicitezi. Nu trebuie să faci asemenea afirmații extreme, pentru că nu îți vor ajuta încrederea.”

A fost greu de acceptat la momentul respectiv, dar avea perfectă dreptate. După ce eu și partenerul meu de afacere ne-am reformulat propunerea de valoare, compania noastră a luat avânt. 

2. Vechea „metodă a momelii” 

Să te aștepți la un lucru și să primești un altul e calea cea mai sigură de a pierde orice urmă de încredere. Când primești oportunitatea de a-i educa pe alții, nu ezita. În urmă cu un deceniu, m-a abordat editura McGraw-Hill cu solicitarea de a scrie o carte. A fost un demers total nou pentru mine, așa că am apelat la sfatul bunului meu prieten Tim Ferriss, autor al cărții „4 ore – Săptămâna de lucru”. El mi-a spus, „Steve, orice ai face, asigură-te că scrii ca și cum ar fi ultima carte din viața ta. Nu îți trișa publicul.” 

După zece ani „O idee simplă” este în topul popularității. 

3. Neasumarea greșelilor

Cu toții greșim –  că doar suntem oameni! Dacă îi împărtășești publicului tău ce greșeli ai făcut, construiești o relație de încredere cu acesta. Oamenii reacționează la vulnerabilitate pentru că este autentică și reală. Nu fugi de greșeli. Fii mai bine curajos și recunoaște-ți greșelile. 

4. Nerespectarea promisiunilor

În mod fundamental, încrederea se stabilește atunci când îți duci la îndeplinire promisiunile realizate. Așa îți loializezi clienții. 

5. Eșecul în comunicare

Dacă, din varii motive, nu îți vei putea îndeplini angajamentul luat, recunoaște deschis acest lucru. Anunță-i cât mai repede pe toți cei implicați că ai nevoie de mai mult timp sau că trebuie să te retragi. Nu-i lăsa pe oameni să aștepte, pentru că altfel îți vor pune la îndoială corectitudinea.

6. Demontarea concurenței

Pe moment, poate părea reconfortant să îi arăți pe alții cu degetul, însă asta nu va duce la creșterea pe termen lung a afacerii tale. Această strategie nu rezistă prea mult, pentru că oamenii pot vedea ce se află în spatele ei. Dacă chiar ai lucra la proiectul tău, ai avea altceva de spus.

7. Lipsa generozității în aprecieri

Nu poți ajunge la vârf de unul singur și cu siguranță nu poți rămâne acolo dacă nu îi susții pe cei care te-au ajutat pe parcurs. Fă un efort pentru a susține, încuraja și celebra realizările și contribuțiile celorlalți – iar binele ți se va întoarce înzecit. Cu această strategie, postările de pe rețelele de socializare vor ajunge la un public mult mai larg.

8. Întârzierile

Atunci când cineva întârzie tot timpul sau dă explicația că „pur și simplu nu are timp”, de fapt îți spune că nu îi pasă. Punctualitatea le arată oamenilor că pui preț pe timpul lor. Este un semn de respect – iar respectul este cel care stabilește încrederea. 

9. Nefăcutul temelor 

Dacă nu te pregătești așa cum trebuie pentru o ședință sau o prezentare, riști să le pierzi încrederea celorlalți. Dai dovadă că nu ți se poate încredința îndeplinirea unei sarcini cu efort și sârguință. De exemplu, am urmărit recent un antreprenor care dădea rău de tot cu bâta în baltă la emisiunea Shark Tank, supraestimând considerabil valoarea companiei sale. Cifrele pe care le-a comunicat nu se legau, lucru sesizat imediat de juriu. 

Când un om pierde încrederea potențialilor investitori în public , doar ratingul televiziunilor mai poate avea de câștigat. 

10. Ocolirea unei persoane

De cele mai multe ori, procedurile existente au un rol bine determinat. Când încalci aceste norme, ocolind o anumită persoană din organizație, demonstrezi că nu ești un om de încredere.  

11. Minciuna 

Să spui adevărul nu este întotdeauna ușor. De altfel, poate fi chiar dureros pe termen scurt. Dar dacă ești dispus să explici o situație dificilă, generezi încredere pe termen lung. Oamenilor nu le va place întotdeauna că spui adevărul, dar te vor respecta și vor avea încredere în tine.

12. Neglijarea empatiei față de ceilalți 

Multe demersuri vor fi sortite eșecului. Vei interpreta greșit intențiile celorlalți. Într-o serie de situații, te vor preocupa doar problemele proprii. Însă, grija față de ceilalți este esențială în stabilirea încrederii. 

Nu este vorba de tine întotdeauna. Când încerci să construiești o relație solidă cu cineva nou și, dintr-un anumit motiv, comunicarea are de suferit, încearcă să generezi mai multă încredere folosind afirmații la persoana întâia – cum ar fi „sunt îngrijorat” sau „mă întreb.” Nu te enerva și nu te supăra, pentru că altfel îi vei pierde încrederea celuilalt cât ai bate din palme. În schimb, arată-te preocupat.

Construirea încrederii este cea mai bună strategie pentru relații profesionale și personale de durată.

Cum poate Great People Inside să evalueze forța de muncă aflată în regim de telemuncă?

Great People Inside vine în ajutorul oamenilor și companiilor cu servicii dedicate gestionării acestei perioade turbulente. Fie că vorbim despre tranziția către munca la distanță, despre provocările leadership-ului în timp de criză sau pur și simplu despre menținerea afacerii într-un mediu virtual, toate acestea sunt afectate în această perioadă, într-o mai mică sau mare măsură.

De aceea, prin intermediul platformei Great People Inside și a celor 4 instrumente de evaluare nou create veți putea face față cu brio situației actuale. Instrumentele noastre au la baza lor studii științifice legate de munca de acasă a angajaților, managerilor și a echipelor și sunt validate pe populația României. De asemenea, având în vedere faptul că trăim într-o lume complexă, ambiguă, incertă și, mai ales, extrem de volatilă (Modelul VUCA) am pregătit o evaluare dedicată liderilor și managerilor ce conduc organizații în contextul actual de business și care sunt nevoiți să se adapteze din mers noilor și deselor schimbări ce au loc. Puteți găsi toate aceste instrumente de evaluare accesând pagina: https://greatpeopleinside.com/ro/solutii-digitale/.