Activul cel mai important al unei companii este capitalul său creativ, însă uneori angajații creativi pot fi și dificil de gestionat. Face parte pur și simplu din natura procesului; persoanele creative sunt creative deoarece sunt capabile să gândească în afara normelor. Conform studiilor citate de Psychology Today, persoanele creative sunt remarcabile pentru capacitatea lor de a se adapta la aproape orice situație și a se descurca în atingerea obiectivelor cu ceea ce au la îndemână.
În Statele Unite ale Americii, profesioniștii ale căror responsabilități principale includ inovația, proiectarea și rezolvarea problemelor reprezintă o treime din forța de muncă, și câștigă jumătate din toate salariile de pe piață.
În urmă cu peste jumătate de secol, Peter Drucker, scriitor și consultant în probleme de management, a scris în cartea sa “The Age of Discontinuity” despre importanța așa-numiților “knowledge workers” (cei care lucreaza în principal cu mintea, nu cu mâinile, și care produc idei, informații, cunoaștere) și cât este periculos să încerci să îi convingi să lucreze folosind numai stimulente monetare; această teorie este susținută și de cercetarările realizate de Harvard Business School, care au demonstrat că oamenii creativi sunt motivați din interior, răspunzând mult mai bine la recompense intrinseci decât la cele extrinseci.
Cum poți, ca manager, să crești eficiența, să îmbunătățești calitatea și să crești productivitatea în compania ta, toate acestea în timp ce te acomodezi cu natura complexă și haotică a procesului creativ? Haideți să ne aruncăm o privire asupra a ceea fac cei de la SAS Institute cea mai mare companie privată de software din lume, pentru oamenii lor creativi, și cum obțin cele mai bune rezultate în inovație, productivitate, performanță ca urmare a practicilor lor fantastice de gestionare a creativității.
SAS utilizează un cadru specific de gestionarea angajaților care se axează pe trei principii de bază:
1. Își ajută angajații să își realizeze munca la potențialul lor maxim menținându-i implicați intelectual și eliminând factorii care îi distrag.
2. Își responsabilizează managerii să stimuleze creativitatea și să elimine distincțiile arbitrare între “costume” și “creativi”.
3. Își implică clienții ca parteneri creativi pentru a putea livra produse de calitate superioară.
Primul pilon- să îți ajuți angajații își realizeze munca la potențial maxim – se realizează prin stimularea intelectuală a angajaților și minimizarea grijilor. De exemplu, managerii de la SAS știu că a fi provocat intelectual și a rezolva probleme motivează oamenii creativi mult mai mult decât banii sau teama de disciplină. SAS merge mult mai departe pentru a crea poziții care inspiră angajament, și în mod constant își provocă angajații să își atingă potențialul maxim. Acestea fiind spuse, toată lumea care lucrează în campusul SAS este un angajat, de la CEO la arhitect peisagist-și toți primesc același pachet de beneficii. SAS știe că 95 la sută din activele lor pleacă în fiecare seară, iar liderii lor cred că este de datoria lor să-i aducă înapoi în fiecare dimineață.
Timpul este una dintre cele mai importante resurse în stimularea creativității, iar eliminarea grijilor pe cât se poate, le permite managerilor de la SAS să obțină cele mai bune rezultate de la oamenii lor. E simplu; cu cât reușeste mai mult o companie să elimine distragerile, cu atât angajații săi își pot maximiza potențialul lor creativ, producând astfel rezultate extraordinare.
SAS efectuează anchete anuale în care departamentul de HR întreabă angajații ce nevoi au și, în cazul în care acestea pote fi îndeplinite în mod rezonabil, echipa de management le oferă beneficiile. Chiar dacă echipa de management respinge o cerere -pentru că nu este pur și simplu viabilă din punct de vedere financiar – angajații au încredere și respectă decizia, deoarece au fost implicați într-un dialog deschis.
Beneficiile nu doar că îi fac pe angajați mai productivi, ci și îmbunătățesc retenția personalului, fapt ce conduce la economisirea a peste 85 de milioane de dolari pe an potrivit lui Jeffery Pfeffer profesor și deținător al catedrei de Comportament organizațional, de la Universitatea Stanford.
Programul flexibil de muncă pe care îl practică SAS, permite creativității să se manifeste în orice moment , nu să se canalizeze forțat în intervalul orar 9.00– 17.00 al unei zi lucrătoare. Liderii știu că oamenii creativi pot fi de încredere în a-și gestiona propriile sarcini de lucru; dorința lor interioară de a realiza, ca să nu mai vorbim despre responsabilitatea în rândul colegilor, îi obligă să mențină un nivel ridicat de productivitate.
Reducerea distincțiilor arbitrare, al doilea pilon, permite o cultură care consideră că “Suntem cu toții creativi.” Să realizezi că un manager îți respectă munca pe care o faci, pentru că și el sau ea, de asemenea, o face, este un factor important în insuflarea încrederii și producerea de rezultate pozitive. O politică a ușilor deschise crează o relație între manager și angajat, și stimulează creativitatea prin discuții deschise.
De asemenea, nimeni nu este pedepsit pentru că eșuează. Adevărații lideri știu că experimentarea este crucială pentru progres, și că unele căi sunt menite să ducă într-o fundătură în cele din urmă. Cel mai rau lucru pe care un angajat îl poate face este să nu încerce, iar cei care nu fac încercări sunt rapid eliminați.
Datorită beneficiilor pe care SAS le oferă angajaților săi, posibilitatea să se stercoare și angajați nepotriviți este mare, așa că politica lor de angajare este extrem de riguroasă. Folosind soluții de pre-angajare, cum ar fi ProfileXT ® puteți să vă asigurați că veți angaja persoana potrivita pentru poziția corecta.
Companii precum SAS Institute știu că prin gestionarea în mod corespunzător a creativității, ei au un avantaj important în competiția pentru talente la nivel global. Prin motivarea angajaților creativi, stimularea lor intelctuală, minimizarea grijilor, eliminarea barierelor dintre manageri și angajați, și cultivarea relațiilor cu toți angajații, capitalul lor creativ va crește exponențial și productivitatea va lua avânt.