“Majoritatea oamenilor nu ascultă cu intenția de a înțelege, ei ascultă cu intenția de a da o replică” – Stephen R. Covey
Promovată iniţial de psihologul american Carl Rogers, ascultarea activă a devenit o tehnică esențială de perfecţionare a comunicării organizaţionale.
Cercetările arată că majoritatea oamenilor pot rosti circa 125-150 de cuvinte pe minut, în timp ce creierul are capacitatea de a recepţiona şi prelucra între 750 şi 1200 de cuvinte pe minut. Altfel spus, oamenii gândesc mai rapid decât vorbesc şi, în consecinţă, nu ascultă întregul mesaj ce le-a fost transmis.
Ascultarea ne poate influența eficacitatea personală şi calitatea relaţiilor pe care le formăm cu ceilalţi. Devenind un bun ascultător, putem crește performanța, productivitatea, abilitatea de a influența, convinge şi negocia. Mai mult, putem evita conflictele şi neînțelegerile.
De multă vreme, experții în leadership au încurajat managerii să își îmbunătățească abilitățile de ascultare activă. A asculta activ nu înseamnă doar să îl faci pe interlocutor să se simtă respectat și ascultat ci și să înțelegi corect mesajul în sine.
Așadar, inspirația mea de săptămâna aceasta:
Un lider trebuie să asculte, să învețe și să respecte opiniile celorlalți. Nimeni nu a învățat nimic doar vorbind. Iată trei sfaturi pentru o ascultare activă:
- Gândiți. Implicați-vă în conversație anticipând ce vrea să spună interlocutorul. Încercați să anticipați concluziile. Nu ascultați doar cuvintele.
- Rezumați. Faceți o pauză pentru a rezuma punctele cheie.
- Ascultați. Fiți atent la manifestările non-verbale ale autorului. Ceea ce nu se spune contează adesea la fel de mult ca ceea ce se spune.
Voi încheia tot cu un citat, de data aceasta al filozofului grec Epictet care spunea în urmă cu aproape 2000 de ani:
“Avem două urechi şi doar o gură, pentru a putea asculta de două ori mai mult decât putem vorbi”.