Terminator pare a fi o poveste distopică nerealistă, care nu are ce căuta decât în filme. În timp ce unii dintre noi ar putea spera că armata noastră este pregătită cu grijă pentru acest tip de risc, nu acesta este subiectul acestui articol. Ceea ce vom parcurge este modul în care AI pătrunde discret în lumea noastră și are un impact asupra experiențelor care sunt mai relevante pentru viața noastră de zi cu zi.
Începem să vedem diverse aplicații de inteligență artificială utilizate pentru a răspunde mai bine nevoilor consumatorilor și pentru a sprijini funcțiile de afaceri. Toate acestea fac parte dintr-o mișcare către o nouă eră definită ca fiind a patra revoluție industrială, care este denumită și “4IR” sau “Industria 4.0”.
O scurtă plimbare prin cărțile de istorie ne amintește că Prima Revoluție Industrială a fost definită de trecerea la producerea de bunuri cu ajutorul mașinilor și a durat din aproximativ 1760 până în 1840. A doua Revoluție Industrială, care a avut loc în a doua jumătate a secolului al XIX-lea, a cunoscut progrese în domeniul electricității și al rețelelor de căi ferate și telegrafice. Cea de-a treia Revoluție industrială a fost cunoscută sub numele de “revoluția digitală” și a avut loc la sfârșitul secolului XX. Această perioadă a fost definită efectiv de avansarea computerelor și a tehnologiilor de comunicare.
În prezent, ne aflăm pe marginea prăpastiei “4IR”, unde inteligența artificială ar putea afecta aproape totul. În următorii 20-30 de ani, cred că AI ar putea redefini modul în care ne gestionăm atât viața personală, cât și cea profesională și ar putea chiar să remodeleze cea mai mare parte a ceea ce ne definește rutina zilnică.
Dacă ne uităm la toate progresele previzionate ale inteligenței artificiale care sunt așteptate în era 4IR, este greu să nu credem că această perioadă va avea probabil cel mai mare impact dintre toate revoluțiile industriale, din cauza efectului său potențial asupra experienței umane în general. Din punctul meu de vedere, viața noastră personală ar putea fi cea mai afectată, pe măsură ce AI introduce facilități convingătoare care se interconectează în toate activitățile noastre zilnice. De asemenea, AI ar putea schimba marea majoritate a funcțiilor profesionale și chiar natura însăși a modului în care lucrăm. În special, cercetările au arătat că multe locuri de muncă ar putea fi eliminate și înlocuite de mașini în următorii 20-30 de ani. De exemplu, McKinsey a afirmat că, până în 2030, până la 30% din orele lucrate la nivel mondial ar putea fi automatizate.
Există companii care au lansat deja primele versiuni ale unor instrumente care ar putea deveni o parte omniprezentă a viitoarei noastre lumi alimentate de AI. Personal, fac parte dintr-o companie care dezvoltă soluții automatizate de AI pentru îmbunătățirea experienței clienților pentru întreprinderi. Este, fără îndoială, incitant să vezi implicațiile ample pe care facilitățile alimentate de AI le-ar putea adăuga la viața noastră ca și consumatori, îmbunătățind în același timp performanța și marjele de profit pentru întreprinderile noastre.
Bineînțeles, aplicațiile de inteligență artificială orientate către clienți sunt doar începutul. Mașinile cu conducere autonomă au fost în prezența noastră, dar cred că următorii 10 ani ar putea aduce mașini pe care să le trimitem să ridice alimentele pe care le-am comandat online, taxiuri zburătoare, televizoare care fac recomandări despre ce ar trebui să urmărim și chiar AI care creează știrile pe care le consumăm. În iulie, am urmărit efectiv un program de știri de la o mare rețea de știri din India, unde gazda era o femeie generată de AI (paywall). Ca o scurtă notă secundară, sunt mândru să spun că acest articol a fost de fapt scris de la zero de către autor. S-ar putea să nu mai vedeți prea multe în viitor.
Așadar, încotro se îndreaptă AI-ul? Peste tot. Cred că ne va duce dincolo de înțelegerea noastră actuală a vieții, precum și că ne va îmbunătăți fizic cu ajutorul tehnologiei asociate. În viitorul previzibil al următorilor 10-20 de ani, mă aștept să văd Industria 5.0, care va fi definită de sisteme cibernetice-fizice care oferă oamenilor posibilitatea de a interacționa cu mașinile ca și cum ar fi colegi. Conceptul de Industrie 5.0 este relativ nou; scopul final ar fi acela de a interacționa cu noi instrumente pentru a atinge niveluri mai ridicate de productivitate și succes, realizând efectiv mai mult cu mai puțină muncă. În loc să cerem AI să îndeplinească o sarcină pe care noi o implementăm, AI ar lucra în tandem alături de noi pentru o performanță sporită și rezultate mai bune.
Inteligența artificială ne va aduce o serie de inovații, dar cum pot companiile să profite de această tehnologie și să devanseze concurenții?
Privind dincolo de orizont, există multe servicii care sunt dezvoltate pentru a valorifica AI, care creează oportunități de eficientizare a operațiunilor și de îmbunătățire a marjelor într-o varietate de moduri. Dar, în loc să încerce să urmărească sutele de platforme în curs de dezvoltare, cred că va fi mai important pentru companii să învețe despre elementele fundamentale ale AI și apoi să se concentreze pe ceea ce trebuie să caute într-un serviciu de AI.
Mulți profesioniști folosesc acum în mod activ “AI generativă”, care utilizează motoare mari de modele lingvistice precum ChatGPT. Dar mulți oameni nu sunt conștienți de problemele legate de AI, cum ar fi “halucinațiile”, în care AI-ul își inventează propriile răspunsuri și prezintă informații false ca fiind fapte reale. Această nouă tehnologie este incredibilă în multe privințe, dar are și defecte.
Din observațiile mele, multe companii noi de inteligență artificială își supralicitează funcțiile actuale de “inteligență artificială” și nu oferă adevărate capacități de inteligență artificială. Este imperativ ca profesioniștii să cerceteze companiile și caracteristicile pe care le au în vedere, să se informeze cu privire la problemele și limitele potențiale ale produselor, iar apoi să facă alegeri bazate pe beneficii tangibile și pe un randament măsurabil al investiției. Următorii doi ani vor găzdui un domeniu complet nou de obiecte strălucitoare. Pe măsură ce luați în considerare aceste noi tehnologii, asigurați-vă că alegeți platforme care creează o valoare semnificativă pentru dumneavoastră și pentru organizația dumneavoastră.
Cum poate Great People Inside să evalueze forța de muncă aflată în regim de telemuncă?
Great People Inside vine în ajutorul oamenilor și companiilor cu servicii dedicate gestionării acestei perioade turbulente. Fie că vorbim despre tranziția către munca la distanță, despre provocările leadership-ului în timp de criză sau pur și simplu despre menținerea afacerii într-un mediu virtual, toate acestea sunt afectate în această perioadă, într-o mai mică sau mare măsură.
De aceea, prin intermediul platformei Great People Inside și a celor 4 instrumente de evaluare nou create veți putea face față cu brio situației actuale. Instrumentele noastre au la baza lor studii științifice legate de munca de acasă a angajaților, managerilor și a echipelor și sunt validate pe populația României. De asemenea, având în vedere faptul că trăim într-o lume complexă, ambiguă, incertă și, mai ales, extrem de volatilă (Modelul VUCA) am pregătit o evaluare dedicată liderilor și managerilor ce conduc organizații în contextul actual de business și care sunt nevoiți să se adapteze din mers noilor și deselor schimbări ce au loc. Puteți găsi toate aceste instrumente de evaluare accesând pagina: https://greatpeopleinside.com/ro/solutii-digitale/.
Sursa: forbes.com