Nivelul de engagement al angajaților ar trebui să fie unul dintre primele lucruri pe lista de priorități a managerilor. Sigur că reduce fluctuația de personal și crește productivitatea, dar cel mai important lucru este că îi face pe angajați să se simtă bine. Acest lucru mă duce cu gândul la o poveste:
Shaina Brown, mamă a trei copii, lucra la “Waffle House”, în Raleigh, Carolina de Nord. De ziua mamei, în timp ce lucra în tura de noapte, a fost “binecuvântată” cu un cadou ce a primit atenție internațională. Un om de afaceri de succes, după ce a terminat de mâncat, a chemat-o pe Shaina pentru notă și i-a spus “O sa-ți fac un bine în noaptea asta”. A continuat prin a semna confirmarea de plată cu card-ul, iar pentru bacșiș a scris 1500 de dolari, cu mențiunea de a-i oferi 500$ și altei doamne ce părea rătăcită și stătea singură într-un colț. Pare o Zi a Mamei foarte frumoasă, pentru o femeie care avea nevoie de așa ceva, nu? Din păcate, managementul de la Waffle House nu a lăsat-o să păstreze banii. Ea a spus “Mă simt ca și cum au furat de la mine. Au făcut exact ceea ce ne învață să nu facem.”
În acest scenariu, fluctuația de personal nu era o preocupare prea mare a celor de la Waffle House. Chiar dacă Shaina ar fi ales să plece după incident (dar nu a făcut asta – nu își permitea), angajații restaurantelor sunt înlocuiți foarte rapid. Indiferent de motiv, managementului pur și simplu nu îi păsa de angajați.
Potrivit lui Dale Carneige,
“Acel lucru ce construiește un avantaj de durată în fața competitorilor, oferă valoare și putere pe termen lung companiei este forța de muncă – oamenii din companie. Iar atunci când vine vorba de oameni, studiile au aratat în repetate rânduri că angajații cu un nivel de engagement ridicat au performanțe mult mai bune decât ceilalți. În lupta pentru avantajul competitiv unde angajații sunt factorul ce face diferența, angajații cu un nivel de engagement ridicat sunt obiectivul final.”
Dacă Shaina chiar era necesară în ochii managementului, nu credeți că ar fi încercat puțin mai mult să o mențină mulțumită? 80% dintre angajați sunt nemulțumiți cu locul lor de muncă într-un fel sau altul, potrivit unui studiu de la Bolt Insurance. Înlocuirea acestora ar costa 1/5 din salariul lor anual, iar dacă rămân în continuare la același loc de muncă, ei vor suferi o pierdere substanțială a productivității. Studiile “Gallup” arată că organizațiile în care nivelul de satisfacție al angajaților este crescut au și următoarele avantaje:
- 37% mai puțin absenteism
- 28% mai puține reduceri de personal
- Nivelul de satisfacție al clienților cu 10% mai ridicat
- 21% mai multă productivitate
- Un profit cu 22% mai mare
Da, poate că ar fi existat anumite neplăceri în a completa documentele pentru a sumă neobișnuit de mare lăsată ca bacșiș. Și poate că ar fi existat anumite probleme legate de taxe. Totuși, per total, dacă managerii i-ar fi permis lui Shaina să păstreze banii, beneficiile ar fi depășit cu mult neplăcerile. Ei ar fi obținut un angajat loial, pe lângă imaginea pozitivă pe care și-ar fi construit-o. Dar, cel mai important, managementul de la Waffle House, din Raleigh, Carolina de Nord, ar fi trebuit să o lase să păstreze banii pentru că așa era corect.
Cât de important este nivelul de engagement în compania voastră?