Pentru a fi lider în perioada post-pandemică, este nevoie de încredere, de lucru la abilitățile soft și de o combinație de stiluri de leadership distincte.

Până în prezent, companiile din întreaga lume au fost nevoite să se adapteze rapid la un regim de telemuncă. Deși reprezintă o mare diferență față de modul în care s-a desfășurat munca până acum, în prezent este mai mare nevoie să oferi un model pozitiv de leadership pentru ca angajații tăi să continue să lucreze de acasă. Prin intermediul unor puternice abilități de lider, se creează un mediu incluziv care încurajează o organizație în care toți membrii sunt responsabili și au un rol care afectează în cele din urmă performanța companiei.

Conform rezultatelor unui studiu recent, realizat înaintea pandemiei și publicat de BBC, în contextul muncii offline, echipele au ales liderii încrezători, charismatici, extravertiți -adică cei pe care îi vedem adesea în birouri. Cu alte cuvinte, au fost influențați de puterea personalității.

În contextul virtual, factorii de performanță au fost mai importanți. Liderii remote sunt oameni de acțiune. Ei sunt orientați spre obiective, fiind persoane de încredere și de ajutor.

Acestea fiind spuse, am lucrat în model hibrid de peste 15 ani. Acum am o companie cu 65 de angajați în telemuncă. Am descoperit că gestionarea angajaților la distanță diferă de gestionarea lor la birou: nu îți poți împărtăși elanul și energia pentru a-ți motiva echipa. Este mai greu să monitorizezi starea echipei tale și să îi menții entuziasmul, lucru pe care îl puteai face cu ușurință la birou. Trebuie să depui mai mult efort pentru a crea un sentiment de apartenență și pentru a atinge obiectivele companiei.

În acest sens, stilul meu de conducere a fost influențat de cartea The Inner Game of Work de W. Timothy Gallwey. Ideea centrală, care poate fi aplicată conducerii eficiente a angajaților, este de a-i lăsa să lucreze liber.

Principiile cheie asupra cărora se concentrează Gallwey sunt conștientizarea, libertatea de a alege și încrederea. Conștientizarea înseamnă că liderul nu emite judecăți, libertatea de a alege – că cele mai importante decizii pot fi lăsate în seama unui membru al echipei, iar încrederea – că trebuie să pui preț pe mintea intuitivă și competența profesională a unui membru al echipei de a decide singur. Dacă putem reduce teama unui angajat de a fi amenințat, se va resimți un impact pozitiv asupra performanței acestuia.

Cred că este esențial să susținem libertatea, furnizarea de resurse și responsabilitatea personală. De exemplu, în wiki-ul corporației noastre, avem o regulă care le permite membrilor echipei să nu fie de acord cu superiorul ierarhic sau cu directorul general și să își exprime acest punct de vedere. Dacă ar trebui să dau un nume stilului meu de conducere, ar fi stilul laissez-faire. Echipa mea a avut succes și a prosperat datorită acestui mod de lucru. Mai jos, voi enumera câteva dintre cele mai de succes metode de conducere la distanță pe care le utilizez, pentru a-i ajuta și pe alții care doresc să îmbunătățească performanța angajaților la locul de muncă și productivitatea companiei lor.

Sfaturi pentru a conduce mai bine la distanță

1. Nu utiliza software de monitorizare a angajaților

Un sistem de monitorizare la distanță nu te va salva de angajații ineficienți. Dacă trebuie să implementezi un sistem de monitorizare la distanță în compania ta, acesta este un semnal de alarmă pentru procese interne defectuoase. Majoritatea angajaților aleg să lucreze la distanță pentru a se bucura de libertate, iar dacă începi să-i monitorizezi online, vei anula unul dintre cele mai importante beneficii ale acestui lucru. Din experiența mea practică, oamenii de valoare cu o puternică cultură individualistă nu pot rezista disconfortului cauzat de acest tip de monitorizare și pot fi gata să părăsească compania tocmai din această cauză.

2. Oferă-i echipei tale toate resursele de care are nevoie pentru a-și atinge obiectivele

Când oferi în mod constant resurse, este cel mai probabil ca membrii echipei să devină mai responsabili și să obțină rezultate. Abilitatea de a obține întotdeauna toate resursele de care ai nevoie fără o explicație detaliată încurajează o mentalitate antreprenorială în echipă.

3. Ai încredere în oamenii pe care îi angajezi

Încrederea într-o echipă aflată în telemuncă este cheia lucrului eficient. Evident, prefer să am încredere în întreaga echipă, nu doar într-o parte din aceasta. Dar din experiența mea, există întotdeauna un procent de 1-2 la sută al celor care nu justifică încrederea atunci când lucrează cu noi. Este o statistică utilă.

4. Creează reguli digitale: formale și informale

Wiki-ul corporației reprezintă primul contact al unui angajat cu compania, dar și un mecanism controlat de a ne implementa sarcinile comerciale și de a ne comunica valorile. Cu toate acestea, acest lucru nu ne împiedică să facem verificări informale. În fiecare dimineață, ne salutăm pe Slack și ne luăm rămas bun la sfârșitul zilei. Este posibil ca unii dintre membrii echipei să nu aibă nevoie de asta, dar este totuși o regulă. Sentimentul de prietenie și căldură provenit din aceste saluturi este același cu cel al începerii unei zile de lucru cu colegii într-un birou real.

5. Promovează independența și lasă-ți echipa să spună ce are de spus

Am folosit modelul Harzburg, cunoscut și sub numele de modelul delegării responsabilității. Esența modelului Harzburg este combinația a trei măsuri: o enunțare clară a problemei, o definiție clară a cadrului de decizie și o delimitare clară a responsabilităților pentru acțiuni și rezultate. Fiecare membru al echipei trebuie să acționeze și să decidă independent în zona delegată.

Nu trebuie să te folosești de același model de lucru pentru a-ți gestiona cu succes echipa la distanță. Poți utiliza doar o parte din acesta și economisești eforturile de supraveghere managerială. Cu toate acestea, mă simt obligat să sugerez să le permiți membrilor echipei să-și exprime opiniile în mod deschis, indiferent dacă sunt pe placul liderilor sau nu. Ideea de a delega responsabilitatea și de a avea încredere în personalul tău va aduce un nivel ridicat de satisfacție și productivitate a angajaților.

Cum poate Great People Inside să evalueze forța de muncă aflată în regim de telemuncă?

Great People Inside vine în ajutorul oamenilor și companiilor cu servicii dedicate gestionării acestei perioade turbulente. Fie că vorbim despre tranziția către munca la distanță, despre provocările leadership-ului în timp de criză sau pur și simplu despre menținerea afacerii într-un mediu virtual, toate acestea sunt afectate în această perioadă, într-o mai mică sau mare măsură.

De aceea, prin intermediul platformei Great People Inside și a celor 4 instrumente de evaluare nou create veți putea face față cu brio situației actuale. Instrumentele noastre au la baza lor studii științifice legate de munca de acasă a angajaților, managerilor și a echipelor și sunt validate pe populația României. De asemenea, având în vedere faptul că trăim într-o lume complexă, ambiguă, incertă și, mai ales, extrem de volatilă (Modelul VUCA) am pregătit o evaluare dedicată liderilor și managerilor ce conduc organizații în contextul actual de business și care sunt nevoiți să se adapteze din mers noilor și deselor schimbări ce au loc. Puteți găsi toate aceste instrumente de evaluare accesând pagina: https://greatpeopleinside.com/ro/solutii-digitale/.

Sursa: entrepreneur.com