lider vizionar blog Doru Dima
Image by creativeart on Freepik

Cu toții avem lideri pe care îi vedem în mass-media, în propriile noastre industrii sau chiar la locul de muncă, ale căror stiluri de conducere le admirăm și pe care aspirăm să le imităm. Aceștia par să aibă un talent aparte în a determina echipe întregi și părți interesate să se schimbe, precum și în a inspira și motiva acțiunea. Dar de ce este nevoie cu adevărat pentru a fi un lider vizionar?

Un lider vizionar este cel care stabilește o viziune pe termen lung, creează un plan strategic pentru a realiza această viziune și îi împuternicește pe ceilalți să colaboreze pentru atingerea acestui obiectiv comun.

În timp ce, în mod tradițional, noțiunea de leadership este asociată cu managerii de nivel superior din vârful structurii organizaționale, realitatea este că, deseori, responsabilitățile care revin managerilor estompează puțin limitele și se intersectează între management (dirijarea zilnică a operațiunilor) și leadership (stabilirea priorităților și planificarea strategică). Managerii care doresc să fie eficienți în rolurile lor și să conducă la performanțe ridicate, trebuie să învețe să se adapteze și să adopte abilități de conducere vizionară. În plus, dezvoltarea și demonstrarea calităților de conducere vizionară vă poate pune pe drumul către o promovare în conducerea superioară.

Iată câteva modalități prin care vă puteți dezvolta și demonstra calitățile de lider vizionar:

Creați o viziune convingătoare

Pentru ca performanțele echipei să fie maxime și pentru ca dumneavoastră să vă îndepliniți rolul în mod eficient, trebuie să existe o viziune – un obiectiv final pe termen lung. Dacă gestionați un program sau un proiect, acestea tind să aibă o durată fixă și o viziune specifică deja stabilită; cu toate acestea, dacă gestionați operațiunile zilnice ale unui departament care nu are o durată fixă în natura sa, este ușor să cădeți în capcana de a trece prin mișcările de zi cu zi. Acest lucru are ca rezultat un moral scăzut al angajaților și o satisfacție scăzută la locul de muncă, făcându-i să fie plictisiți de munca lor.

Dacă definiți o viziune inspirată, acest lucru va fi un schimbător de joc pentru dumneavoastră și echipa dumneavoastră. Lucrați în colaborare cu echipele de conducere de nivel superior, pentru a înțelege viziunea și strategia lor de afaceri generală și discutați cu ele despre cum puteți crea o versiune simplificată a acestei viziuni pentru domeniul dumneavoastră de activitate, așa cum se referă la dumneavoastră și la echipa dumneavoastră în mod specific. Nu poate fi vorba doar de a aduce mai multe venituri. Trebuie să fie ceva care să conteze pentru societate sau pentru lume. De exemplu, în cazul extinderii pieței pentru un produs de sănătate, viziunea ar putea fi aceea de a permite unui număr de 10 000 de persoane din acea locație să preia controlul asupra unui anumit aspect al sănătății lor.

Articulați clar viziunea dumneavoastră

O mare parte din succesul liderilor vizionari se datorează unei comunicări eficiente, clare, încrezătoare și motivante. Folosiți puterea povestirii persuasive pentru a da viață viziunii și pentru a vă motiva părțile interesate și echipele să acționeze. Demonstrați încredere în echipele dvs., împărtășindu-le că sunteți încrezător că pot reuși și încurajați transparența, deschizându-le posibilitatea de a veni la dvs. dacă au întrebări sau preocupări.

Acceptați schimbarea și o mentalitate de creștere

În calitate de vizionar, trebuie să fiți dispus să acceptați schimbările și să vă adaptați rapid la ele. Uneori este tentant să rămâi blocat în ideea “așa se fac lucrurile întotdeauna, așa că nu voi face nimic în privința asta”. Dar, dacă doriți cu adevărat să vă flexați mușchii de lider, trebuie să fiți dispus să militați pentru o mentalitate de creștere în organizația dumneavoastră și să vă provocați echipa, colegii de conducere și conducerea până la șeful dumneavoastră – să adoptați noi metode de lucru și să vă mișcați dinamic.

Folosiți-vă imaginația și asumați-vă riscuri

În tandem cu o mentalitate de creștere, adoptarea unei abordări strategice de asumare a riscurilor este o trăsătură esențială a unui lider vizionar. Aceasta permite inovația și vă ajută să explorați domenii care până acum nu auziseră sau nu fuseseră gândite. Pentru a vă asuma riscuri în activitatea dumneavoastră, analizați avantajele și dezavantajele folosind o abordare de analiză a costurilor și beneficiilor. Decideți care aspecte cântăresc mai mult decât cealaltă parte și folosiți-vă judecata, experiența anterioară și familiaritatea cu riscul pentru a lua o decizie în cunoștință de cauză.

Luați în considerare imaginea de ansamblu

Rețineți întotdeauna că tot ceea ce faceți dumneavoastră și echipa dumneavoastră are implicații pe termen lung. Păstrați o viziune de ansamblu și încurajați-vă echipa să ia în considerare impactul pe termen lung al muncii lor. Făcând legătura între sarcinile lor zilnice și impactul global al acestora și ajutându-i să înțeleagă necesitatea colaborării între departamente, vă puteți motiva și inspira echipa, păstrând în același timp viziunea pe termen lung în fața lor. Nu trebuie să fiți un manager de nivel superior pentru a fi un vizionar. Începeți să dați dovadă de calități vizionare în această săptămână și veți începe să observați o îmbunătățire a performanțelor echipei dvs. și vi se vor deschide mai multe oportunități de avansare în carieră. A fi un lider vizionar nu se întâmplă peste noapte; dar, în timp, prin exersarea calităților de mai sus, puteți deveni din ce în ce mai mult ca liderii pe care îi admirați.

Cum poate Great People Inside să evalueze forța de muncă aflată în regim de telemuncă?

Great People Inside vine în ajutorul oamenilor și companiilor cu servicii dedicate gestionării acestei perioade turbulente. Fie că vorbim despre tranziția către munca la distanță, despre provocările leadership-ului în timp de criză sau pur și simplu despre menținerea afacerii într-un mediu virtual, toate acestea sunt afectate în această perioadă, într-o mai mică sau mare măsură.

De aceea, prin intermediul platformei Great People Inside și a celor 4 instrumente de evaluare nou create veți putea face față cu brio situației actuale. Instrumentele noastre au la baza lor studii științifice legate de munca de acasă a angajaților, managerilor și a echipelor și sunt validate pe populația României. De asemenea, având în vedere faptul că trăim într-o lume complexă, ambiguă, incertă și, mai ales, extrem de volatilă (Modelul VUCA) am pregătit o evaluare dedicată liderilor și managerilor ce conduc organizații în contextul actual de business și care sunt nevoiți să se adapteze din mers noilor și deselor schimbări ce au loc. Puteți găsi toate aceste instrumente de evaluare accesând pagina: https://greatpeopleinside.com/ro/solutii-digitale/.

Sursa: forbes.com