Cum ar fi să poți angaja persoana potrivită de fiecare dată? Sună imposibil, nu?
De fapt, nu este nici măcar dificil. Tot ce trebuie să faceți este să scăpați prejudecățile legate de procesul de angajare și de modalitatea în care funcționează acesta. Trebuie să începeți prin a descoperi și înțelege cultura organizațională a companiei dumneavoastră.
Orice angajator de succes vă va spune că fiecare decizie de angajare trebuie luată ținând cont de cultura organizațională a companiei pe care o conduceți. Însă, dacă nu reușiți să cunoașteți și să înțelegeți propria cultură organizațională, nu veți putea lua niciodată deciziile corecte. Există posibilitatea de a angaja oameni doar în funcție de preferințele personale, iar acest lucru poate constitui o adevărată problemă.
Pentru a înțelege mai bine acest concept, se poate face apel la experiența lui Gene Caballero, co-fondator al companiei GreenPal, care spune că de multe ori cultura organizațională este interpretată greșit:
“Cultura organizațională este de multe ori greșit etichetată ca fiind doar un oarecare avantaj al unor organizații. De fapt, cultura organizațională se referă la o armonizare a valorilor companiei cu cele ale angajaților; crede întreaga voastră echipă în aceleași lucruri? Care este motivația principală a echipei?
Este mai puțin important specificul acestor valori decât simpla lor existență.
Aceste valori oferă angajaților un scop real pentru a îndeplini obiectivele companiei, determinându-i să devină mult mai pasionați de propria muncă. Doar așa poate fi construită adevărata cultură organizațională. Aceste valori trebuie să existe încă din primele stagii ale dezvoltării companiei, deoarece este imposibil să adaugi “ca prin magie” anumite valori unei echipe deja formate.
O cultură organizațională se formează în momentul în care fiecare angajat crede în aceleași valori. Odată atins acest nivel, apare încrederea – iar atunci când aveți încrederea angajaților, veți obține automat și loialitatea acestora. Dacă parcurgeți cu succes aceste etape, indiferent de dimensiunea echipei, veți putea realiza orice vă propuneți.”
Citește și 5 dorințe secrete ale fiecărui angajat
Este interesant de menționat distincția teoretică operată de psihologul Pierre Janet și dezvoltată de Jean Piaget. Aceștia vorbesc despre “valori de finalitate” și “valori de randament”. Cele de finalitate sunt împărtășite de individ în funcție de concepția sa despre lume, fiind însușite odată cu aceasta pe cale educativă (culturală) – ele dictează conduitele “neinteresate”. Valorile de randament sunt cele împărtășite de individ după criteriul costuri/câștiguri și sunt determinate de condițiile sociale concrete, dictând conduitele “interesate”.
O bună modalitate pentru a asigura coeziunea echipei este să aveți în vedere în permanență atât valorile de randament – pentru a vă putea orienta spre obiective reciproc avantajoase, dar și valorile de finalitate – pe baza cărora se vor dezvolta un mediu de lucru și o cultură organizațională mult mai plăcute.
Este adevărat că nu este suficient doar să luați decizia de a construi o cultură organizațională – primii pași ce trebuie parcurși sunt identificarea și consolidarea valorilor deja existente.
Următoarea etapă importantă o constituie procesul de comunicare, fundamental pentru brand-ul de angajator. Trebuie să faceți cunoscut motivul pentru care oamenii au preferat să lucreze pentru compania dumneavoastră în detrimentul competitorilor. Desigur, nu ar fi rău să oferiți detalii despre salariile, beneficiile, vacanțele sau orice alte avantaje asigurate de compania dumneavoastră.
Chiar dacă nu aveți un post disponibil, este esențial să mențineți în permanență o relație apropiată cu candidații, dar și cu recrutorii de top. De asemenea. este recomandabil să participați la cât mai multe evenimente ce furnizează oportunități suplimentare de a cunoaște alți eventuali candidați.
Dacă nu considerați necesară crearea unei baze de date cu potențiali angajați, va trebui să dezvoltați o relație mult mai strânsă cu recrutorii sau să folosiți instrumente ce pot reduce timpul de angajare, pentru a evita disconfortul situațiilor limită. În același timp, necesitatea absolută a unei angajări îi poate face pe oameni mult mai predispuși la greșeli, greșeli pe care le vor regreta cu siguranță mai târziu.