Uneori, fereastra de oportunitate pentru a revoluționa o industrie nu rămâne deschisă prea mult timp. În rândurile de mai jos aflați povestea extrem de interesantă a lui Robin Knox, fondator și CEO Boundary. Reprezintă o lecție despre oportunități, sincronizare și, bineînțeles, puțin de sanșă.
În 2012, am pus bazele unei companii de agrement și mi-am dat seama că nu ne permiteam sistemele Point of Sale (POS) mobile de pe piață, așa că l-am rugat pe prietenul meu Paul Walton să creeze un astfel de sistem în forma unei aplicații pe iPad. În scurt timp, sistemul a fost remarcat de alți comercianți care și-l doreau și ei și astfel, am avut deodată o nouă afacere la dispoziție, Intelligent Point of Sale (IPOS). Am dezvoltat afacerea timp de 4 ani, până să fie achiziționată de iZettle în 2016, care a fost la rândul său achiziționată de PayPal în 2018 pentru 2.2 miliarde de dolari.
După succesul cu IPOS, Paul și cu mine am lansat o nouă afacere, Boundary, vizând revoluționarea pieței de securitate a locuinței. Totuși, când privesc în urmă la călătoria mea antreprenorială de până acum și la drumul pe care îl voi urma cu noua noastră afacere, constat că definiția noastră a „succesului” antreprenorial este adesea o chestiune de sincronizare. Iată de ce…
Cheia succesului antreprenorial este să știi când să profiți de ocazie
Uneori antreprenorul alege afacerea, iar alteori afacerea îl alege pe antreprenor. Ideea mea era să am o companie de paintball, nu o platformă de SaaS, dar oportunitatea IPOS mi-a acaparat în scurt timp atenția. Am făcut cercetare de piață și ne-am dat seama că nu aveam prea multă concurență pentru produsul nostru.
Am început lucrul la acesta la final de 2012 și până în iulie 2013 ne-am lansat produsul și am avut primii clienți plătitori. Am construit un site web și ne-am ocupat de SEO pentru a ne crește cota pe motoarele de căutare. Am postat pe forumuri furnizând link-uri către site-ul nostru și am realizat o listă de aproximativ 100 de contacte. O parte din acestea au devenit beta testeri pentru noi, iar o parte erau de acord să devină clienți la data lansării. Am sesizat oportunitatea noastră și am acționat cât de repede am putut.
La fel, odată cu noua noastră afacere, planul era să ne luăm mai mult timp liber, dar în timp ce eram în vacanță mi-a venit o idee care nu îmi dădea pace. Am avut o experiență dezamăgitoare pentru clienți după ce am instalat un nou sistem de securitate la mine acasă, apoi am văzut câteva modalități noi de a comercializa sistemele de securitate în timp ce eram în Statele Unite și asta m-a pus pe gânduri.
I-am spus lui Paul despre idee și el era dornic să o pună în practică. Nu am fost sigur inițial dacă ar trebui să lansez o nouă afacere atât de curând, dar știam că avem o fereastră de oportunitate pentru a revoluționa piața, care nu va rămâne deschisă prea mult timp. Apoi m-am entuziasmat de perspectiva că ne vom construi propriul produs electronic pentru piața de consum și că vom rezolva problemele pe care le-am experimentat chiar eu, așa că am trecut la atac.
Să știi când să delegi
Consider că am o capacitate înnăscută de a delega. Mi se pare ușor să recunosc în ce zonă timpul și talentul meu sunt cel mai bine cheltuite în beneficiul unei afaceri, dar știu că partenerul meu de afaceri Paul a întâmpinat dificultăți în acest sens la vremea respectivă. Ca să înțelegi mai bine, o perioadă lungă de timp, Paul a fost singurul inginer de software din companie și a construit platforma de la zero – era creația sa. A durat ceva timp până să învețe să încredințeze sarcini altor dezvoltatori de software, cu diferite specializări, dar apoi a prins gust pentru a-și construi o echipă de talente care să îl susțină și să aibă alte persoane care să-l ajute să obțină mai mult decât credea că este posibil.
Acestea fiind spuse, am descoperit că oamenii constituie provocarea cea mai mare într-o afacere și este foarte dificil să ai dreptate tot timpul. Am realizat niște decizii de angajare strălucite, uneori fiind vorba de oameni care, pe de o parte, nu erau pe deplin calificați pentru o funcție, dar aveau o adevărată sete de succes. Am făcut și alte angajări care arătau grozav pe hârtie, dar pur și simplu nu au dat roade. De aceea, angajarea printr-o comisie poate reprezenta o greșeală. După un timp, însă, înveți să ai încredere în propriile instincte.
Să știi când să cauți o investiție
Cu IPOS, am inițiat afacerea. Prietena mea (care între timp mi-a devenit soție) a preluat conducerea afacerii de paintball, care ne-a asigurat un venit. Am luat un împrumut pentru afaceri mici de la The Prince’s Trust, dar ne-am menținut costurile scăzute, știind că marjele unei afaceri SaaS sunt ridicate. M-am ocupat de asistența pentru vânzări și tehnologie, iar Paul a lucrat la dezvoltare – formula aceasta a funcționat.
În scurt timp, am închiriat un birou de mici dimensiuni într-un centru de afaceri și imediat ce am început să câștigăm suficient, am început să angajăm oameni în zonele unde aveam mai mare nevoie de susținere. Aveam în jur de 16 angajați și 500 de clienți până să considerăm că a venit momentul pentru o investiție externă – o investiție providențială de 500 000 de lire sterline în 2015.
Prima mare provocare a fost să ne dăm seama ce vom face cu banii. În cele din urmă, aceștia ne-au permis să construim o echipă de management care ne-a oferit posibilitatea de extindere și mai mult buget pentru marketing online, aducându-ne mai mulți clienți. Profesionalizarea tuturor funcțiilor și sistemelor noastre a urmat în mod natural pe măsură ce ne-am extins. Un an mai târziu, a venit oferta de achiziție de la iZettle, cu care nu cochetasem în prealabil, însă ne-am bucurat foarte mult să o primim.
De data aceasta, cu Boundary, lucrurile au fost diferite. Am căutat investiții mult mai devreme în ciclul de viață al afacerii, deoarece încercăm să construim o afacere de 5 până la 10 ori mai mare decât cea anterioară și să creștem foarte repede. Paul și cu mine am investit deja 1 milion de lire sterline și asta ne-a adus 75% din necesarul pentru lansare, plus că avem primele noastre comenzi de hardware, dar avem nevoie de încă 2 milioane de lire sterline doar pentru a lansa această afacere.
În general, sfatul meu este că trebuie întotdeauna să te ocupi de pregătiri cât mai mult timp pentru a minimiza diluarea capitalului. Cu cât le poți dovedi mai mult investitorilor, cu atât va fi mai bună evaluarea companiei tale. Construiește-ți produsul minim viabil, scoate-l pe piață, asigură-ți câteva vânzări și abia apoi gândește-te să cauți investiții.
Cum poate Great People Inside să evalueze forța de muncă aflată în regim de telemuncă?
Great People Inside vine în ajutorul oamenilor și companiilor cu servicii dedicate gestionării acestei perioade turbulente. Fie că vorbim despre tranziția către munca la distanță, despre provocările leadership-ului în timp de criză sau pur și simplu despre menținerea afacerii într-un mediu virtual, toate acestea sunt afectate în această perioadă, într-o mai mică sau mare măsură.
De aceea, prin intermediul platformei Great People Inside și a celor 4 instrumente de evaluare nou create veți putea face față cu brio situației actuale. Instrumentele noastre au la baza lor studii științifice legate de munca de acasă a angajaților, managerilor și a echipelor și sunt validate pe populația României. De asemenea, având în vedere faptul că trăim într-o lume complexă, ambiguă, incertă și, mai ales, extrem de volatilă (Modelul VUCA) am pregătit o evaluare dedicată liderilor și managerilor ce conduc organizații în contextul actual de business și care sunt nevoiți să se adapteze din mers noilor și deselor schimbări ce au loc. Puteți găsi toate aceste instrumente de evaluare accesând pagina: https://greatpeopleinside.com/ro/solutii-digitale/.
Sursa: entrepreneur.com