Încrederea, compasiunea, stabilitatea și speranța sunt cei patru piloni principali ai conducerii, potrivit bestseller-ului “Strengths-Based Leadership” scris de către Tom Rath și Barry Conchie. Atunci când managerii dau dovadă de aceste calități, angajații se simt mai implicați în companiile lor, îmbunătățind în cele din urmă performanța și rezultatele afacerii. Cu toate acestea, studiile Gallup arată că doar 22% dintre angajați au încredere în conducerea organizației lor.
Comunicarea clară și directă este una dintre abilitățile cheie pentru construirea încrederii între un lider și o echipă. Dacă angajații se simt ascultați, susținuți și protejați, locul de muncă devine propice inovării și colaborării.
1. Concentrați-vă pe ascultarea activă
Ascultarea activă este una dintre abilitățile cruciale pe care un manager trebuie să le stăpânească. Îmbunătățirea acestei trăsături va oferi un instrument de transformare pentru a conduce echipa și afacerea spre noi reușite.
În cartea sa “Tehnici de ascultare activă”, Nixali Leonardo definește ascultarea activă ca fiind pe deplin conștient de ceea ce spune cealaltă persoană și răspunzând la mesajele acesteia. După cum subliniază cartea, stăpânirea acestei abilități va ajuta la construirea unor relații de muncă mai bune. De exemplu, colegii ascultătorilor activi devin mai deschiși la cooperare, răspund mai bine la critici constructive și sunt mai deschiși la construirea încrederii. De asemenea, clienții se îndreaptă către persoanele pricepute în ascultarea activă, preferând să rezolve problemele de serviciu cu cei care sunt pe deplin implicați în proces.
În cadrul companiei noastre, această abordare s-a dovedit a fi eficientă. În fiecare săptămână, un angajat dispune de o oră din timpul managerului său, timp în care acesta îl ascultă și îi oferă sfaturi practice de lucru sau sprijin emoțional. Această practică contribuie la o cultură a ascultării active în întreaga companie, deoarece angajații au încredere să își exprime ideile și știu că omologii lor îi vor auzi.
2. Regândiți procesul de luare al deciziilor
În 2015, cargoul El Faro s-a scufundat în largul coastelor Americii de Nord. În cartea “Leadership Is Language”, autorul și fostul căpitan al marinei americane L. David Marquet analizează cu atenție prăbușirea El Faro. Ce legătură are naufragiul unei nave comerciale cu principiile managementului modern? Este simplu: Luarea de decizii proaste a jucat un rol în accident. Căpitanul a decis să navigheze drept înainte fără să discute cu echipajul, urmând logica tradițională a unui lider puternic care ia singur decizii critice. Prin urmare, Marquet consideră că conceptul de lider-lider ar trebui să înlocuiască modelul lider-susținător.
Astfel, conceptul de îmbunătățire a comunicării în echipă merge dincolo de comunicarea în sine. Fiecare membru al echipei ar trebui să se simtă ca un lider și să aibă opiniile sale luate în considerare.
Toată lumea trebuie implicată în stabilirea obiectivelor, poate veni cu inițiative strategice și își poate asuma responsabilitatea pentru rezultat. Punctele de control săptămânale cu managerii și întâlnirile regulate ajută echipele să se pună de acord asupra obiectivelor și progreselor fără presiune și micromanagement. Comunicarea consecventă ajută la menținerea eficacității abordării, formând în același timp fundamentul unei interacțiuni sănătoase în cadrul și între echipe.
3. Creați contextul
Potrivit studiilor Gallup, doar 22% dintre angajații americani se simt conectați la cultura organizației lor, iar 20% cred că colegii lor sunt dedicați valorilor culturale ale organizației. În același timp, cei care sunt foarte de acord cu afirmația “Mă simt conectat la cultura organizației mele” au de 3,7 ori mai multe șanse de a fi implicați la locul de muncă și cu 55% mai puține șanse de a căuta în mod activ un alt loc de muncă.
O comunicare eficientă se bazează pe o comunitate coerentă în cadrul unei organizații, dar păstrarea top performerilor poate fi o provocare în mediul de afaceri actual. Aici intervine cultura corporativă. Învățarea colaborativă, în special, ajută la adunarea angajaților în jurul unui obiectiv și la formarea unei echipe puternice. Îmbunătățește comunicarea și ajută-i pe angajați să se simtă parte a unui grup mare și influent, implicat într-o cauză comună.
Un caz concret pentru a ilustra acest aspect este experiența unuia dintre clienții noștri. Compania a îmbunătățit coeziunea prin crearea unui mediu de învățare și a unei liste de cărți cu lecturi obligatorii pentru angajații săi. Această practică a permis fiecărui angajat să înțeleagă mai bine abordările și metodele colegilor săi. Ca urmare, echipa poate evita acum discuțiile neproductive și toată lumea este pe aceeași lungime de undă în ceea ce privește interacțiunea și cooperarea. De asemenea, compania a încurajat comunicarea prin încurajarea angajaților să își împărtășească gândurile cu privire la ceea ce au citit în timpul întâlnirilor periodice.
Comunicarea necesită cooperare
Deși comunicarea este esențială pentru a naviga cu ușurință în lumea corporatistă modernă, interacțiunile organizaționale eficiente depășesc capacitatea de comunicare a fiecărui angajat. Comunicarea se bazează pe ascultarea activă, pe accesul la procesul decizional și pe o cultură organizațională prosperă. Pentru a-și conduce echipele spre succes, liderii ar trebui să se străduiască să creeze circumstanțe în care membrii echipei lor sunt înclinați să își împărtășească perspectivele și să îi asculte pe ceilalți.
Cum poate Great People Inside să evalueze forța de muncă aflată în regim de telemuncă?
Great People Inside vine în ajutorul oamenilor și companiilor cu servicii dedicate gestionării acestei perioade turbulente. Fie că vorbim despre tranziția către munca la distanță, despre provocările leadership-ului în timp de criză sau pur și simplu despre menținerea afacerii într-un mediu virtual, toate acestea sunt afectate în această perioadă, într-o mai mică sau mare măsură.
De aceea, prin intermediul platformei Great People Inside și a celor 4 instrumente de evaluare nou create veți putea face față cu brio situației actuale. Instrumentele noastre au la baza lor studii științifice legate de munca de acasă a angajaților, managerilor și a echipelor și sunt validate pe populația României. De asemenea, având în vedere faptul că trăim într-o lume complexă, ambiguă, incertă și, mai ales, extrem de volatilă (Modelul VUCA) am pregătit o evaluare dedicată liderilor și managerilor ce conduc organizații în contextul actual de business și care sunt nevoiți să se adapteze din mers noilor și deselor schimbări ce au loc. Puteți găsi toate aceste instrumente de evaluare accesând pagina: https://greatpeopleinside.com/ro/solutii-digitale/.
Sursa: forbes.com