A venit momentul anului când mulți caută o nouă aventură în carieră, fie că este vorba de un proiect, o promovare, o detașare sau un nou rol în afara organizației tale. Dr. Helmut Schuster și Dr. David Oxley, co-autorii cărții “A Career Carol”, oferă patru principii pentru a avea conversații deschise și utile despre carieră cu oamenii tăi.
David Oxley și Helmut Schuster au petrecut mai multe ore în conversații despre carieră decât majoritatea profesioniștilor în resurse umane. Helmut a crezut întotdeauna că cea mai importantă sarcină pentru orice lider este să pregătească următoarea generație de angajați pentru sarcini mai mari – iar conversațiile semnificative despre carieră sunt o modalitate excelentă de a realiza acest lucru.
,,Nu există nimic mai încurajator decât să primești un mesaj neașteptat de la un fost coleg de muncă, angajat sau discipol care recunoaște cât de mult și-a îmbunătățit cariera sa în urma conversațiilor pe care le-am avut în trecut.”
Pe măsură ce începem un nou an, este un moment important pentru angajați să reflecteze asupra carierelor lor, iar în majoritatea companiilor, acesta este și un moment în care au loc multe conversații despre carieră.
Pentru a face aceste conversații cât mai productive posibil, există patru principii și patru reguli pe care managerii, antrenorii, discipolii și departamentul de resurse umane ar trebui să le ia în considerare.
Principiul 1: Încurajează dialogul continuu
Este mai benefic decât conversațiile ocazionale despre carieră. În trecut, discuțiile despre carieră erau adesea legate de procesul de evaluare – renunță la această tradiție! Conversațiile despre carieră și cele despre performanță/recompensă sunt distincte și urmează o logică și o desfășurare foarte diferite.
Conversațiile despre carieră nu se rezumă niciodată la o singură discuție. Ele presupun un dialog continuu pe parcursul timpului.
Principiul 2: Pregătește-te, pregătește-te, pregătește-te
Stai ferm pe acest principiu indiferent dacă discuțiile sunt cu cineva care lucrează pentru tine, cu cineva pe care îl consiliezi sau pur și simplu cu o persoană din organizația ta care caută ajutor sau îndrumare. Alocă cel puțin o oră pentru a citi CV-ul și a încerca să-l înțelegi. Gândește-te la aspectele remarcabile și ia în considerare ce crezi că lipsește. Încearcă să te pui în pantofii persoanei respective, înțelegând nu doar dimensiunea profesională a acesteia, ci și contextul mai larg în care persoana operează.
Principiul 3: Ascultă și pune întrebări
Toți am văzut filme în care pacientul vorbește mult, iar terapeutul rămâne în mare parte tăcut. Aceleași principii se aplică și în conversațiile despre carieră – devino terapeutul.
Rolul tău este să înțelegi cu adevărat ce își dorește, ce îl pasionează sau la ce visează interlocutorul tău.
Principiul 4: Construiește încredere
Dintre toate regulile, aceasta este, probabil, cea mai importantă și totodată cea mai dificil de atins.
Majoritatea companiilor nu sunt eficiente în comunicarea clară a situației angajaților. De asemenea, nu sunt transparente în privința motivelor pentru care oamenii sunt promovați, și este foarte probabil ca persoana cu care discuți despre carieră să fi văzut anunțuri de promovare unde ar considera că ar fi fost un candidat mai bun.
Acest lucru afectează încrederea. Candidații din medii diverse sunt mai afectați în mod obișnuit de acest fenomen. E important să evidențiezi “punctele forte” unice ale individului și să dezvolți scenarii de carieră care se bazează pe aceste calități, ceea ce poate fi foarte eficient.
Regula 1: Creează un mediu atractiv și sigur
O discuție despre carieră este o chestiune importantă pentru cei mai mulți angajați dintr-o organizație – aceștia se pregătesc și au mari așteptări. Desigur, mulți vor fi nervoși, însă rolul tău este să creezi un mediu sigur și lipsit de amenințări.
Birourile tip “fishbowl” nu sunt potrivite. Statul în spatele biroului este, de asemenea, de evitat. Sălile de întâlniri supra-dimensionate sunt, de asemenea, nepotrivite. Restaurantele sau cafenelele zgomotoase sunt, de asemenea, excluse.
Configurația ideală este o mică cameră de birou sau sală de întâlniri în care nimeni nu poate privi, cu scaune confortabile și băuturi la îndemână.
Regula 2: Desfășoară o verificare prealabilă înaintea ședinței, urmată de o conversație mai lungă despre carieră, cu cel puțin câteva zile între ele.
Inițiază o scurtă discuție de verificare înainte de discuția propriu-zisă. Scopul este să clarifici așteptările individului și să reduci nervozitatea și stânjenirea în timpul conversației efective. De asemenea, este important să transmiți un mesaj că acorzi o atenție serioasă acestui proces.
Această verificare poate fi realizată prin Zoom sau telefon, sau printr-o scurtă întâlnire pregătitoare. De obicei, 10-15 minute sunt suficiente.
Este și o oportunitate bună pentru a cere un CV actualizat sau orice altă informație de care ai nevoie.
Regula 3: Structurează conversația efectivă în patru părți
- Reconectează-te și socializează
- Permite persoanei să vorbească despre cariera lor și să își exprime opinia despre stadiul lor actual
- Explorează posibilități pentru următorii ani, discutând scenarii și opțiuni posibile
- Stabilește pașii următori și acțiunile convenite
Regula 4: Rezumă în termen de 24 de ore după conversație
Solicită individului să rezume rezultatele întâlnirii în termen de 24 de ore și să ți le împărtășească. Apoi, poți să fiți de acord sau să faci modificări și îmbunătățiri. Acest lucru va oferi o senzație de finalizare până la următoarea conversație.
Dacă ești managerul direct, asigură-te că stabilești un următor pas în funcție de situație – acesta poate fi în următoarele luni dacă persoana caută activ o schimbare.
Dacă nu este cazul, totuși, este recomandabil să ai o verificare în următoarele 6 luni.
Și nu în ultimul rând, poți oferi un ultim sfat pentru a încheia conversația despre carieră. Un sfat pe care unul dintre tinerii antreprenori prezenți în cartea „A Career Carol” l-a exprimat atât de elocvent:
“Dă cuiva permisiunea de a te corecta. Trebuie să ai pe cineva în viața ta cu care să fii 100% sincer, fără niciun artificiu, fără exagerare, fără manipulare, și în afara oricăror interese partizane.”
Sursa: hrzone.com