Ca oameni, împărtășim cu toții dorința universală de a fi ascultați, acceptați, validați și înțeleși. Indiferent de industria sau de profesia pe care o practicați, există șanse ca la un moment dat în cursul zilei să intrați în contact cu o altă persoană, fie că este vorba de un client, de o parte interesată, de colegi, de angajați, de managerul dumneavoastră sau chiar de membri ai familiei și de prieteni.

Toate aceste relații au un impact direct asupra vieții noastre într-un fel sau altul, de la confirmarea unei tranzacții de afaceri foarte importante, negocierea unui contract sau obținerea unui nou loc de muncă, până la relațiile personale pe termen lung, inclusiv căsătoriile și prieteniile. Prin urmare, este esențial să înțelegem cele mai bune practici pentru o comunicare eficientă.

Una dintre aceste bune practici, devenită populară datorită psihologilor americani Carl Rogers și Richard Farson în 1957, este cea a ascultării active.

Ce este ascultarea activă?

Ascultarea activă este o tehnică de comunicare care presupune ca cel care ascultă să fie foarte sensibil la nevoile interlocutorului și la mesajele subiacente ale acestuia, iar apoi să ofere feedback, fără a judeca sau doar pentru a interveni și a propune propriile idei. Oricât de simplu ar suna, aceasta este o abilitate vitală și este una dintre cele mai greu de stăpânit, chiar și pentru cei care sunt comunicatori foarte experimentați și pricepuți.

Șapte abilități cheie de ascultare activă pe care trebuie să le stăpânești

“M-ai înțeles greșit.” “Ați ajuns la o concluzie greșită.” “Nu acesta este rezultatul la care mă așteptam.” Sau, mai rău, se pleacă furios din ședință sau se încheie brusc convorbirea telefonică.

Îți sună cunoscut vreunul dintre acestea? Un studiu a arătat că, atunci când este încorporată, ascultarea activă a sporit veniturile din vânzări cu 120% în rândul profesioniștilor din domeniul acesta. Dincolo de vânzări, atunci când aceste șapte tehnici de bază a ascultării active sunt puse în practică, veți obține noi perspective, veți construi încredere, veți stabili relații puternice, veți reduce neînțelegerile și confuzia ulterioară și vă veți îmbunătăți perspectivele profesionale.

Fiți atenți și pe deplin prezenți

Într-o epocă în care tehnologia și rețelele de socializare ne-au absorbit stilul de viață în așa măsură încât notificările, apelurile și e-mailurile zumzăie la nesfârșit, acest sfat nu este niciodată mai necesar decât acum.

Deși ar putea fi tentant să vă strecurați ceva muncă suplimentară în timp ce vă aflați în timpul unui apel cu echipa, faceți un efort, atât cât vă stă în putință, pentru a fi pe deplin atent și prezent pe tot parcursul conversației. Cealaltă persoană poate sesiza cu ușurință indicii subtile dacă nu sunteți implicat, iar acest lucru duce la faptul că se simte neauzit și poate chiar desconsiderat. În plus, s-ar putea să vă scape detalii importante dacă nu reușiți să fiți 100% prezent, nu doar fizic, ci și mental.

Fiți atenți la indicii non-verbale

Limbajul corporal cuprinde postura, mișcările obișnuite și discrete ale mâinilor în timp ce se vorbește, contactul vizual și chiar intonația și ritmul vocii, care transmit mesaje subiacente despre ceea ce încearcă să spună vorbitorul.

Fiți atenți la aceste indicii non-verbale și folosiți-le pentru a citi printre rânduri, deoarece, adesea, ceea ce spune cineva prin limbajul corporal este un adevărat indicator a ceea ce se încearcă să se transmită cu adevărat.

În același timp, luați în considerare propriul limbaj corporal și asigurați-vă că mențineți contactul vizual și o postură deschisă, interesată și angajată.

Puneți întrebări deschise

Arătați un interes autentic și mergeți la rădăcina problemei prin adresarea de întrebări deschise care să sondeze și să încurajeze interlocutorul să se explice pe sine și sentimentele sale în detaliu. Întrebările închise determină un răspuns de tip da/nu, în timp ce întrebările deschise explorează dincolo de suprafață și determină răspunsuri pe care cel mai probabil nu le-ați anticipat.

De exemplu, ați putea întreba: “Care este un lucru pe care ați dori să îl vedeți făcut diferit în această companie?” sau “Cum credeți că veți reuși să vă respectați termenul limită?” sau “Ce caracteristici noi ați dori să fie adăugate la acest produs?”.

Ascultați pentru a înțelege decât pentru a răspunde

De câte ori v-ați surprins ascultând pe cineva, cu o agendă deja trasată în minte? Înainte ca acesta să reușească măcar să termine propoziția, sunteți gata să interveniți cu răspunsul dumneavoastră sau să duceți conversația în altă parte. Acest lucru îi spune celeilalte persoane că tot ce vă interesează este ceea ce aveți de spus.

Data viitoare când vă aflați într-o conversație sau la o întâlnire 1:1, faceți o pauză, rețineți acel gând și ascultați cu adevărat ce are de spus cealaltă persoană. Căutați să le înțelegeți punctul de vedere și cum se înțelege mesajul din spatele a ceea ce exprimă verbal. Apoi adaptați-vă răspunsurile ținând cont de acest lucru.

Încercați să nu judecați

Ca și în cazul ultimului punct referitor la ascultarea pentru a înțelege, atunci când răspundeți, luptați împotriva tentației de a judeca interlocutorul. Uneori, o demonstrăm prin limbajul corpului sau prin cuvinte în mod neintenționat, de exemplu, adresarea de întrebări care încep cu “De ce?” sau ridicarea sprâncenelor, poate fi percepută ca fiind critică și cenzură, determinând cealaltă persoană să rețină informații și determinând-o să se simtă lipsită de sprijin.

Reflectați asupra sentimentelor

Dacă interlocutorul comunică pe un ton rapid, nerăbdător sau entuziast, faceți un efort pentru a vă potrivi cu modelul său vocal și și reflectați același entuziasm. Acest lucru este valabil și pentru orice alte emoții, cum ar fi tristețea, dezamăgirea, mândria, satisfacția etc.

Parafrazați, reflectați și solicitați clarificări

La diferite intervale de timp pe parcursul conversației și, mai ales spre final, reiterați ceea ce ați auzit și înțeles până acum și cereți interlocutorului să confirme că percepția dumneavoastră este corectă.

În special în cadrul reuniunilor cu părțile interesate, solicitați clarificări dacă există ceva ce ați interpretat greșit sau nu ați înțeles și trimiteți un e-mail în care să se sublinieze principalele puncte de discuție și acțiunile asupra cărora s-a convenit. Astfel se previn neînțelegerile costisitoare și daunele aduse relațiilor de afaceri, deoarece toată lumea va fi pe aceeași lungime de undă.

Cu toții ne dorim să ne înțelegem bine cu oamenii în general; să avem succes în carieră, să construim parteneriate de afaceri eficiente și să dezvoltăm relații personale și familiale sănătoase. Ascultarea activă realizează exact acest lucru și chiar mai mult. Nu numai că cele șapte principii prezentate mai sus asigură faptul că interlocutorul este auzit, validat și recunoscut, dar ele vă lărgesc și propriile orizonturi și vă ajută să gândiți în afara cutiei, încurajând perspective variate. Provoacă-te să aplici astăzi unul dintre aceste principii în conversațiile și întâlnirile tale.

Cum poate Great People Inside să evalueze forța de muncă aflată în regim de telemuncă?

Great People Inside vine în ajutorul oamenilor și companiilor cu servicii dedicate gestionării acestei perioade turbulente. Fie că vorbim despre tranziția către munca la distanță, despre provocările leadership-ului în timp de criză sau pur și simplu despre menținerea afacerii într-un mediu virtual, toate acestea sunt afectate în această perioadă, într-o mai mică sau mare măsură.

De aceea, prin intermediul platformei Great People Inside și a celor 4 instrumente de evaluare nou create veți putea face față cu brio situației actuale. Instrumentele noastre au la baza lor studii științifice legate de munca de acasă a angajaților, managerilor și a echipelor și sunt validate pe populația României. De asemenea, având în vedere faptul că trăim într-o lume complexă, ambiguă, incertă și, mai ales, extrem de volatilă (Modelul VUCA) am pregătit o evaluare dedicată liderilor și managerilor ce conduc organizații în contextul actual de business și care sunt nevoiți să se adapteze din mers noilor și deselor schimbări ce au loc. Puteți găsi toate aceste instrumente de evaluare accesând pagina: https://greatpeopleinside.com/ro/solutii-digitale/.

Sursa: forbes.com