Startup-urile și scale-up-urile la nivel mondial se confruntă cu un moment decisiv în contextul coronavirusului, o criză de sănătate cu consecințe economice vaste și fără precedent. Fiecare antreprenor se află într-o situație unică, indiferent dacă este bine finanțat, dacă își planifică următoarea rundă de finanțare sau se luptă cu incertitudinea. 

Drept urmare, fondatorii apelează la investitorii și mentorii lor pentru sprijin, și nu ar trebui să ne surprindă că subiectul central de discuție este reprezentat de bani. În Marea Britanie, în timp ce 81 milioane de lire sterline au ajuns la startup-uri care nu primiseră investiții anterior, a existat o scădere de 31 la sută a numărului de tranzacții în comparație cu aceeași perioadă a anului trecut – deci este o problemă apăsătoare. 

Dar banii constituie doar o parte din poveste. Pe măsură ce startup-urile caută sfaturi despre cum pot traversa această perioadă tulbure cum pot găsi aspecte pozitive, conversația își extinde aria de acoperire. Pentru a supraviețui acestei perioade de instabilitate, întreprinderile în creștere ar trebui să privească spre principalele pietre de temelie ale succesului: talentul și leadership-ul. În definitiv, cei mai buni fondatori nu irosesc niciodată o criză, iar acum este momentul să își concentreze forțele.

Viziunea poate fi extraordinară, fondatorii inovatori, iar banii la dispoziția dumneavoastră, dar fără o conducere fermă și talent de înaltă clasă, afacerea nu poate continua să prospere în acest climat. Cum să aveți grijă de echipe și să le gestionați în această perioadă și cum să înțelegeți ce reduceri de personal trebuie realizate și în ce mod, reprezintă considerente importante pentru care startup-urile apelează la susținerea și sfaturile investitorilor.

O abordare conservatoare

Orice planuri de afaceri pe care organizațiile le-au implementat înaintea pandemiei sunt acum lipsite de importanță. Întreprinderile trebuie o ia de la zero cu o perspectivă clară asupra ratei de consum și nu ar trebui să se teamă să forțeze regulile și să abandoneze planurile existente. Startup-urile care fac deja acest lucru au încercat să renegocieze chiriile pentru birouri, contractele cu furnizorii și să își suspende publicitatea online, de exemplu. 

Reducerea acestor costuri reprezintă un lucru rezonabil în contextul provocărilor pe care le întâmpină strângerea de fonduri. Ofertele s-au rărit iar Raportul european Pitchbook de evaluare a capitalului de risc indică o scădere în primele runde de investiții. Investițiile noi s-au oprit fără îndoială, iar companiile mari obțin întotdeauna finanțare, dar mulți investitori se concentrează asupra modului în care își pot susține portofoliul existent. Criza nu s-a terminat încă și, fiind posibile noi vârfuri ale pandemiei, acum este momentul să fim conservatori. 

Din nou, trebuie reamintit că niciodată nu trebuie irosită o criză. Profitați de această ocazie pentru a vă eficientiza concentrarea, a înțelege punctele forte, a vă evalua poziția și a abandona proiectele neesențiale. Această criză ar putea fi o bună oportunitate de a schimba direcția și de a implementa modificări semnificative pe care ați știut întotdeauna că trebuie să le realizați, dar v-a lipsit curajul sau timpul pentru a face acest lucru. Să nu uităm, o abordare conservatoare în timpul unei crize nu înseamnă să stăm pe loc. 

Un leadership puternic în timpul unei crize

Comunicarea și leadership-ul sunt abilități fundamentale care ar trebui să meargă mână în mână cu un plan de business revizuit. Este foarte probabil ca startup-urile să se confrunte cu decizii dificile în această perioadă, care ar putea include demiteri de personal, reducerea activității sau chiar pivotarea ofertelor pentru a răspunde crizei. Mai mult decât atât, este esențial ca angajații să fie informați cu privire la ultimele evoluții și ce impact vor avea acestea asupra muncii lor. 

Când am condus echipa Huddle în perioada crizei economice din 2007 până în 2009, am luat decizia dificilă de a face reduceri drastice de personal, inclusiv în rândul personalului superior, pentru a ne putea menține pe linia de plutire. Pentru ca traversarea acestei crize și asigurarea productivității să fie în prim plan, ne-am axat pe a aduce la un loc echipa rămasă, în condiții de transparență totală, menținându-ne ocupați și concentrându-ne pe ceea ce trebuie făcut. Pe termen lung, acest lucru a făcut ca echipa noastră să fie mai puternică, asemenea unor soldați într-un buncăr.  

Leadership-ul puternic care pune accent pe claritate în comunicare și transparență, atunci când este posibil, va evita confuzia și neîncrederea. Angajații au probabil anxietăți în ceea ce privește locurile de muncă, precum și responsabilitățile lor în afara locului de muncă, fiind astfel vital să fie sprijiniți acolo unde este posibil. Prin purtarea unor discuții deschise și sincere despre afacere, vor crește și loialitatea și încrederea. Dincolo de aceasta, stabiliți și comunicați o viziune realistă și obiective realizabile, prin care să fie implicată întreaga echipă și toți să aibă inspirația pentru a fi productivi. 

Angajările și concedierile

Chiar și atunci când afacerea funcționează normal, este esențial pentru succes să recrutezi persoanele potrivite care să fie investite într-o misiune de startup și pasionate de oferta acesteia. Atunci când recrutează noi angajați, un fondator trebuie să reflecteze la următoarele întrebări: această persoană ne va ajuta să ne îndeplinim obiectivele și misiunea? Cum se potrivește în echipa existentă? Va aduce valoare? Găsirea personalului potrivit și apoi investiția în formarea și dezvoltarea acestuia este esențială pentru succesul pe termen lung. Astfel se asigură loialitatea și se previne fluctuația de personal, împiedicând în acest mod întreruperile. Ca urmare COVID-19, candidații vor depăși cu mult numărul de posturi disponibile, ceea ce face și mai importantă investiția în procesul de recrutare. 

Desigur, pentru mulți, angajarea nu mai este o opțiune acum. Organizațiile din întreaga Europă beneficiază de programe de șomaj tehnic și se folosesc de sprijinul guvernamental, atunci când este posibil, pentru a evita reducerile de personal. Germania a oferit o asistență financiară semnificativă pe termen scurt pentru startup-uri, iar programul de șomaj tehnic din Marea Britanie oferă, de asemenea, susținere. 

În ceea ce privește noile angajări, un sondaj asupra startup-urilor din Marea Britanie a dezvăluit că 49 la sută au făcut înghețat recrutările, iar 32 la sută le-au încetinit pentru a se adapta la scăderea prevăzută a veniturilor. Multe companii iau decizia dificilă de a face concedieri pentru a-și păstra capitalul. Beauhurst estimează că 615.000 de locuri de muncă din companii de tip startup și scale-up au un nivel de risc sever sau critic din cauza COVID-19. Pentru fondatorii care iau decizia dificilă de a-i demite pe membrii echipei, este esențial să acționeze rapid și tranșant. Este dificil, dar și vital să reușească din prima. Realizarea de reduceri de personal în repetate rânduri afectează negativ moralul echipei și are ca rezultat incertitudinea și anxietatea.

Startup-urile trebuie să apeleze la investitorii lor pentru susținere dincolo de aspectele financiare. Da, conservarea capitalului este esențială acum; lipsa de claritate în contextul coronavirusului constituie o provocare, forțând afacerile să facă reduceri semnificative. Însă, în final, dacă fondatorii nu reușesc să recunoască importanța unui leadership puternic și a găsirii talentului potrivit, alături de importanța unui model de afaceri conservator, întreprinderile riscă să piardă și mai mult.

Cum poate Great People Inside să evalueze forța de muncă aflată în regim de telemuncă?

Great People Inside vine în ajutorul oamenilor și companiilor cu servicii dedicate gestionării acestei perioade turbulente. Fie că vorbim despre tranziția către munca la distanță, despre provocările leadership-ului în timp de criză sau pur și simplu despre menținerea afacerii într-un mediu virtual, toate acestea sunt afectate în această perioadă, într-o mai mică sau mare măsură.

De aceea, prin intermediul platformei Great People Inside și a celor 4 instrumente de evaluare nou create veți putea face față cu brio situației actuale. Instrumentele noastre au la baza lor studii științifice legate de munca de acasă a angajaților, managerilor și a echipelor și sunt validate pe populația României. De asemenea, având în vedere faptul că trăim într-o lume complexă, ambiguă, incertă și, mai ales, extrem de volatilă (Modelul VUCA) am pregătit o evaluare dedicată liderilor și managerilor ce conduc organizații în contextul actual de business și care sunt nevoiți să se adapteze din mers noilor și deselor schimbări ce au loc. Puteți găsi toate aceste instrumente de evaluare accesând pagina: https://greatpeopleinside.com/ro/solutii-digitale/.

Sursa: entrepreneur.com