În ultimii ani, “reziliența” a fost o temă importantă în literatura de specialitate privind eficiența personală și în afaceri. Harvard Business Review are o pagină întreagă de articole care oferă sfaturi despre cum să rămâi rezilient; prelegerea Angelei Duckworth despre “curaj” a devenit una dintre cele mai vizionate TED Talk-uri; iar lideri de opinie atâta de diverși precum The New York Times, Psychology Today și Mayo Clinic propun modalități de evitare, depășire sau recuperare a epuizării (pe care Organizația Mondială a Sănătății a clasificat-o ca fiind un “fenomen ocupațional” – adică direct legat de muncă). Am mai scris despre reziliență chiar și înainte de pandemie fără să știu cât de mult avea să pună la încercare reziliența întregii lumi.
Viețile noastre, locurile noastre de muncă și lumea modernă în general (în special mass-media și social media) par dornice să ne secătuiască energia și optimismul și să ne facă să ne simțim obosiți, copleșiți, iritați sau pesimiști. Cum puteți reduce o parte din această presiune și stres? Oricât de rezistent ai fi, ai limitele tale. Cu toții le avem.
În timp ce a rămâne rezilient ne atrage atenția ca o modalitate de a fi mai eficient, ca să nu mai vorbim de a rămâne sănătos – “este un maraton, nu un sprint”, așa cum obișnuia să mă sfătuiască unul dintre mentorii mei – o mare parte din sfaturile privind reziliența par să se concentreze asupra individului. “Ce poți face TU pentru a deveni mai rezilient”. Acest sfat omite o dimensiune de o importanță vitală: ce putem face pentru a ne ajuta unii pe alții să rămânem rezilienți. Într-adevăr, în calitate de lideri, noi jucăm un rol crucial în stimularea și reîncărcarea rezilienței celor care ne urmează și a echipelor noastre.
În calitate de lideri și manageri, cât de des suntem vinovați de a le spune echipelor noastre “Vă voi spune când vă puteți opri”? Facem exact acest lucru atunci când nu stabilim obiective clare; nu sărbătorim micile victorii; nu stabilim etape importante; nu monitorizăm cât de mult muncesc oamenii noștri și nu le oferim o pauză atunci când au nevoie; și nu exprimăm mulțumiri și aprecieri. Nu vrem să ne comportăm ca antrenorul meu de fotbal sadic, dar o facem.
În calitate de lideri, trebuie să ne străduim noi înșine să fim rezilienți și optimiști. (“Liderii nu au niciodată o zi proastă”, spune afișul inspirațional. Ei bine, bineînțeles că au, dar trebuie să fie atenți cum o arată). A fi rezilient poate însemna să construim noi abilități, să practicăm mindfulness, să ne asigurăm legături semnificative cu ceilalți, să ne acordăm recompense, să ne oprim pentru a aprecia ceea ce am realizat sau pur și simplu să ne deconectăm și să facem ceea ce ne oferă bucurie. Trebuie să ne antrenăm și să modelăm reziliența în noi înșine și să o învățăm și să o antrenăm, să o recunoaștem și să o aplaudăm la ceilalți. Nu putem lua de bune atributele care determină reziliența. Chiar și materialele cu cele mai înalte niveluri de reziliență, cum ar fi cauciucul, nu își vor reveni în caz de stres extrem. Este de datoria noastră să cultivăm “revenirea”.
Este timpul să renunțăm la obiceiul de a ne face echipele mai puțin reziliente și există multe lucruri pe care le puteți face în calitate de lider pentru a-i împiedica pe oamenii dvs. să se simtă ca și cum ar alerga în ture infinite. Lumea nu se va mișca mai încet. Dar avem puterea de a fi mai deliberat și de a ne concentra energia pentru rezultate mai bune și mai durabile.
În cele ce urmează sunt câteva idei pe care Tracy și cu mine le-am gândit, folosind această metaforă a alergării de maraton. (Disclaimer: Tracy a alergat “o mulțime” de triatlonuri și curse Ironman; mie nu mi-a plăcut niciodată să alerg mai mult decât lungimea unui teren de baschet, dar am un respect incredibil pentru rezistența uimitoare a alergătorilor de cursă lungă).
– Ajutați la crearea unui scop împreună cu descrierea misiunii pe termen lung. Amintiți-vă că oamenii sunt motivați de lucruri diferite: un maratonist aflat la prima cursă aspiră să termine cursa, în timp ce un maratonist mai experimentat este motivat de stabilirea unui record personal. Dacă echipa dvs. are un obiectiv mare, asigurați-vă că toată lumea înțelege nu doar ce trebuie să facă, ci și de ce merită să facă acest lucru.
– Asigurați-vă că planurile dvs. includ stabilirea unor repere sau micro-obiective: Un maratonist eficient are nevoie de timp pentru a studia traseul, pentru a-și planifica ritmul și pentru a-și da seama unde și când să forțeze. Își calculează când să se hidrateze, să mănânce un GU sau poate chiar să ia o pauză la baie! Pe măsură ce aleargă la maraton, alergătorul se gândește la modul în care va parcurge traseul, interpretându-și planul: “Ajung la reperul 5, apoi măresc ritmul pentru segmentul de coborâre”. Din punct de vedere psihologic, este important să faci acest lucru pentru a nu te lăsa prins de durerea de moment. Asigurați-vă că adoptați o abordare similară cu echipa dumneavoastră. “Este în regulă, urmează o coborâre în curând!”.
– Așteptați-vă să faceți ajustări și să efectuați “schimbări mentale”. Pe măsură ce se desfășoară cursa, alergătorul se ajustează în funcție de modul în care se comportă față de planul său. Să alergi pe o vreme de 70 de grade când te-ai antrenat pentru 45 este greu, dar capacitatea de a gestiona schimbările neașteptate sau denivelările de pe drum face parte din afacere. În calitate de lider, nu reacționați în mod sălbatic sau neregulat în fața provocărilor. În schimb, oferiți resurse, eliberați calea și proiectați optimism și încurajare. Acesta este modul în care se câștigă cursele.
– Folosiți adversitatea ca motivator. Fiecare maratonist vă va spune că a existat acea cursă… acel deal… acel moment la borna 18 când am realizat că mai aveam de parcurs 8 mile și nu credeam că voi reuși. Acestea sunt momentele care ne definesc. În calitate de lider, profită de acele dealuri ale suferinței și folosește-le ca un strigăt de mobilizare: “Putem să o facem, am mai făcut lucruri mai dificile înainte și iată motivul pentru care acest efort va merita.”
– Nu pierdeți din vedere elementul uman. Membrii echipei dvs. sunt totuși oameni, nu roboți. Oameni cu vieți bogate, aspirații, temeri și probleme în afara locului de muncă, care sunt la fel de reale și complexe ca și ale dumneavoastră. Simpla verificare a modului în care se descurcă adepții dvs. poate contribui foarte mult la consolidarea rezilienței și energiei oamenilor. Planificarea punctului de contact pentru a vă conecta pe frontul personal arată că sunteți investit în ei ca oameni, nu doar ca “lucrători”. S-ar putea să fiți surprins de impactul pozitiv al unui lucru la fel de simplu ca o întrebare “Ești bine?”.
Mulți lideri cad, fără să vrea (deși nu neapărat cu rea intenție), în capcana de a le cere oamenilor să “continue să alerge”, presupunând că membrii echipei lor vor săpa adânc și vor fi rezilienți ca prin magie. În schimb, își găsesc echipele epuizate, neimplicate și incapabile să producă rezultate. Mai degrabă, liderii pot construi o adevărată reziliență gândindu-se ca antrenorul unei echipe de atleți de anduranță. Folosiți tehnici precum crearea unui scop, stabilirea de repere, schimbarea mentală, gestionarea adversităților și concentrarea asupra omului pentru a genera energie, a menține oamenii motivați și a asigura decizii bune. Nu uitați, câștigarea în afaceri este un sport de echipă, nu o cursă individuală!
Cum poate Great People Inside să evalueze forța de muncă aflată în regim de telemuncă?
Great People Inside vine în ajutorul oamenilor și companiilor cu servicii dedicate gestionării acestei perioade turbulente. Fie că vorbim despre tranziția către munca la distanță, despre provocările leadership-ului în timp de criză sau pur și simplu despre menținerea afacerii într-un mediu virtual, toate acestea sunt afectate în această perioadă, într-o mai mică sau mare măsură.
De aceea, prin intermediul platformei Great People Inside și a celor 4 instrumente de evaluare nou create veți putea face față cu brio situației actuale. Instrumentele noastre au la baza lor studii științifice legate de munca de acasă a angajaților, managerilor și a echipelor și sunt validate pe populația României. De asemenea, având în vedere faptul că trăim într-o lume complexă, ambiguă, incertă și, mai ales, extrem de volatilă (Modelul VUCA) am pregătit o evaluare dedicată liderilor și managerilor ce conduc organizații în contextul actual de business și care sunt nevoiți să se adapteze din mers noilor și deselor schimbări ce au loc. Puteți găsi toate aceste instrumente de evaluare accesând pagina: https://greatpeopleinside.com/ro/solutii-digitale/.
Sursa: forbes.com