Poate consideri că stresul te face să pierzi ore de somn și să mănânci în exces. În realitate, este mult mai rău.

Este importantă distincția dintre stresul acut și stresul cronic. Printre exemplele de stres acut se numără stresul pe care îl experimentezi după ce te cerți cu un angajat, susții o prezentare importantă, ai o zi proastă la locul de muncă sau te străduiești să finalizezi un proiect la termen. Aceste evenimente sunt de scurtă durată. În schimb, stresul cronic este continuu și rezultă din stimularea constantă a răspunsului la stres al corpului.

Uneori poate fi dificil de diferențiat stresul acut de cel cronic și, în multe cazuri, stresul acut se transformă în stres cronic. Corpul este echipat să facă față stresului acut, pentru că se poate adapta și recupera rapid. Totuși, atunci când stresul devine repetitiv și de durată, acesta are un efect major asupra organismului. Multe dintre funcțiile acestuia devin suprasolicitate și pot începe să se decompenseze. Rezervă-ți timp pentru a reflecta la următoarele întrebări:

  • Ți se întâmplă să ai conflicte cu același angajat în fiecare zi?
  • Te confrunți cu presiunea constantă de a da randament?
  • Te simți mereu inadecvat pentru munca de lider?

Dacă ai răspuns „da” la oricare dintre aspectele de mai sus, probabil că te confrunți cu stres cronic. Pentru liderii de afaceri, factorii de stres sunt în general diferiți de cei experimentați de populația generală angajată. Iată-i pe cei mai frecvenți, potrivit Centrului pentru Leadership Creativ:

Încercarea de a realiza mai mult cu resurse inadecvate într-un timp mai scurt

Încerci frecvent să realizezi mai mult cu mai puțin, în pas accelerat? Poate că ai decis să deschizi o sucursală a afacerii tale într-o altă locație, dar nu ai un buget suficient de mare sau efectivul necesar pentru a face acest lucru. Chiar dacă ai resursele necesare, este posibil să nu ai timp suficient. Dacă conduci o companie cotată la bursă, probabil că ești sub imperiul necesității de a le da asigurări acționarilor, în timp ce încerci să îți protejezi infrastructura și să îți pregătești angajații pentru succesul pe termen lung. Dar este imposibil să mulțumești toate părțile interesate în orice moment și uneori trebuie să iei decizii dificile. Pregătește-te!

Cum să gestionezi acest tip de stres? Totul se reduce la concentrare. Poate fi util să te concentrezi asupra sarcinii curente, prin planificare, organizare și prin stabilirea priorităților. Anumite comportamente, cum ar fi definirea și clarificarea așteptărilor și respectarea unui program pot fi, de asemenea, binevenite. Cu o concentrare sporită, stresul cauzat de lucrul la o sarcină dificilă poate fi redus. Mai mult, stresul din viitor, aferent sarcinilor viitoare, poate fi minimizat sau chiar eliminat. Poți răsufla ușurat acum.

Abordarea aspectelor negative ale relațiilor interpersonale

Relațiile interpersonale solide reprezintă cheia unei afaceri prospere. Relațiile precare cu angajații pot avea multe repercusiuni. S-a demonstrat că reduc satisfacția la locul de muncă și sporesc stresul și depresia. De fapt, relațiile deficitare cu colegii de muncă pot avea un impact chiar asupra cererii din partea clienților și a serviciilor oferite acestora. Este efectul de domino. Atunci când relațiile nu corespund, proiectele și inițiativele au de suferit, ajungând până la a pune în pericol compania și poziția acesteia pe piață.

Construirea de relații necesită îndemânare și o atenție constantă. Așa cum a spus odată Warren Buffett: „Este nevoie de 20 de ani pentru a-ți construi o reputație și de cinci minute pentru a o distruge”. Relațiile cu angajații pot fi îmbunătățite dacă înveți cum să îți gestionezi mai bine personalul, să recunoști conflictele și să faci față eficient acestora. Organizarea sau facilitarea evenimentelor de team building pentru a îmbunătăți relațiile interpersonale la locul de muncă poate fi, de asemenea, de folos.

Concurența și lipsa muncii în echipă în rândul angajaților

„Lucrătorii toxici” pot fi întâlniți pretutindeni, în diverse forme. Unii sunt mult prea competitivi, având o puternică nevoie de ajunge sus, adesea în detrimentul altora. Există vreo persoană în echipa ta, care încearcă întotdeauna să intre în grațiile șefului, adesea în defavoarea celorlalți? Alți lucrători toxici sunt cei care nu își îndeplinesc partea ce le revine din volumul de muncă. În ambele cazuri, rezultatele pot fi devastatoare și pot duce la niveluri ridicate de stres atât pentru tine, cât și pentru colegii de muncă. Angajații sunt cu 54% mai predispuși să renunțe chiar și dacă un singur angajat toxic se alătură unei echipe de 20 de persoane.

Performanța slabă a subalternilor

Performanța slabă este un factor de stres care îi afectează atât pe angajați, cât și pe manageri. Din păcate, abordarea performanțelor slabe este adesea pe ultimul loc pentru mulți lideri. Atâta timp cât angajații respectă legislația muncii și protocolul companiei, mulți manageri adoptă o atitudine laissez-faire. Însă rezultatele pot fi distructive. Performanțele slabe duc la o productivitate redusă, la rate mai scăzute de motivație și retenție și – ai ghicit – la stres.

Deși unele dintre problemele de performanță ar trebui abordate de către departamentul de resurse umane (conduita necorespunzătoare sau absențele constante, de exemplu), cele mai multe ar trebui abordate de către managerul angajatului, prin stabilirea unor așteptări clare, oferirea instruirii adecvate și motivarea corespunzătoare a angajaților.

Clienții nerezonabili

Gestionarea relațiilor cu clienții este dificilă. Cu toții am auzit că clientul este rege. Dar clienții pot deturna cu ușurință eforturile unei companii, cauzând un stres nejustificat. Cea mai des întâlnită sursă de stres din partea clienților este reprezentată de cererile și așteptările nerezonabile. Companiile cele mai eficiente nu numai că satisfac nevoile clienților, dar le și depășesc. Se concentrează pe cele mai mici detalii și creează culturi axate pe client. Atunci când cerințele clienților sunt prea mari, acestea forțează retragerea și caută soluții alternative.

Poți învăța să învingi stresul cronic, dar va fi nevoie de un efort concertat pentru a face acest lucru.

Cum poate Great People Inside să evalueze forța de muncă aflată în regim de telemuncă?

Great People Inside vine în ajutorul oamenilor și companiilor cu servicii dedicate gestionării acestei perioade turbulente. Fie că vorbim despre tranziția către munca la distanță, despre provocările leadership-ului în timp de criză sau pur și simplu despre menținerea afacerii într-un mediu virtual, toate acestea sunt afectate în această perioadă, într-o mai mică sau mare măsură.

De aceea, prin intermediul platformei Great People Inside și a celor 4 instrumente de evaluare nou create veți putea face față cu brio situației actuale. Instrumentele noastre au la baza lor studii științifice legate de munca de acasă a angajaților, managerilor și a echipelor și sunt validate pe populația României. De asemenea, având în vedere faptul că trăim într-o lume complexă, ambiguă, incertă și, mai ales, extrem de volatilă (Modelul VUCA) am pregătit o evaluare dedicată liderilor și managerilor ce conduc organizații în contextul actual de business și care sunt nevoiți să se adapteze din mers noilor și deselor schimbări ce au loc. Puteți găsi toate aceste instrumente de evaluare accesând pagina: https://greatpeopleinside.com/ro/solutii-digitale/.

Sursa: entrepreneur.com