Gestionarea companiilor și a echipelor este dificilă. Dacă ar fi fost ușor, fiecare organizație ar fi prosperat.

Există o listă de probleme mereu importante care trebuie rezolvate, obiective de venituri care trebuie atinse, clienți care trebuie achiziționați și noi provocări care apar mereu la orizont, punându-i la încercare chiar și pe cei mai experimentați lideri.

Elementul relațional

Indiferent dacă conduci o afacere cu o mână de angajați sau o mare corporație cu mii de oameni răspândiți în întreaga lume, gestionarea relațiilor dintre oameni este complicată, chiar și în cele mai bune zile.

Toată lumea (inclusiv dumneavoastră) are multe influențe care îi afectează personalitatea, stilul de lucru și comportamentul general. Există o infinitate de factori interni și externi care afectează capacitatea oamenilor de a contribui la locul de muncă, creând un puzzle complex pe care nu se poate aștepta ca liderii să îl rezolve.

Există și vești bune. Nu trebuie să o faceți. Nu trebuie să aveți toate răspunsurile.

De fapt, liderii foarte eficienți știu că nu este vorba despre a avea răspunsurile. În schimb, ei au nevoie de o trăsătură care poate debloca soluțiile la majoritatea problemelor: fluiditatea.

Fluiditatea, adică capacitatea unui lider de a fi adaptabil, flexibil și receptiv la circumstanțele în schimbare și la contribuțiile echipei, favorizează o cultură a responsabilizării, permițând o mai bună luare a deciziilor și o performanță mai bună a echipei, ceea ce poate produce, în cele din urmă, rezultate mai bune în afaceri.

Este singura trăsătură de leadership fără de care nu poți trăi. Iată de ce.

1. Fluiditatea împuternicește individul

Fiecare vine la serviciu cu propriile lucruri. Poate că se chinuie cu adevărat în timp ce se luptă cu pierderi personale sau cu eșecuri profesionale. Poate că sunt exuberanți, gata să facă față cu plăcere oricărei provocări.

Cu alte cuvinte, unele zile vor fi uimitoare și dinamice pentru unii oameni și neobișnuite și dificile pentru alții.

Indiferent de modul în care aceștia se prezintă la serviciu, sarcina liderului este de a facilita performanța individului și, prin urmare, a grupului la cel mai înalt nivel.

Am descoperit că acest lucru este posibil doar cu fluiditate, întâlnindu-i pe oameni acolo unde sunt și fiind ceea ce au nevoie să fii astăzi, în timp ce îi antrenezi și îi sprijini astfel încât să învețe, să se dezvolte și să prospere. Acesta este un leadership dinamic și puternic. Este modul în care oamenii din cadrul grupurilor fac lucruri de impact și puternice.

În multe privințe, acest lucru este contraintuitiv. Industria, educația și guvernul funcționează adesea în baza presupunerii că toți oamenii sunt la fel și ar trebui să fie tratați la fel. Între timp, managerii eficienți vor înțelege că fiecare persoană este unică, aducându-și propriile comportamente, talente și curbe de învățare la masă.

Managerii rigizi încearcă să încadreze pe toată lumea într-o cutie, în timp ce managerii fluenți dau posibilitatea individului să fie cel mai bun sine, indiferent de factorii externi care influențează impactul lor la locul de muncă.

2. Fluiditatea aduce cele mai bune idei în prim-plan

În multe organizații și culturi, predomină convingerea că liderii ar trebui să aibă toate răspunsurile. Fie că este vorba de o direcție strategică, de o soluție la o problemă tehnică sau de o rezolvare a conflictelor din echipă, se așteaptă adesea ca liderul să ofere îndrumări clare și definitive. Acest model tradițional de conducere poziționează liderul ca o figură atotștiutoare, un far de înțelepciune și expertiză la care subordonații ar trebui să apeleze pentru răspunsuri.

Această eroare poate fi devastatoare pentru companii, înăbușind inovația, eliminând perspectivele diverse și punând o presiune inutilă asupra liderului de a ști întotdeauna totul.

Prin urmare, echipele devin adesea dezangajate, resentimentare sau lipsite de motivație dacă simt că aportul lor nu este apreciat. Liderii pot lua decizii prost informate dacă nu sunt deschiși la feedback sau la puncte de vedere alternative. În plus, această mentalitate poate crea o cultură în care greșelile sunt ascunse, în loc să fie privite ca oportunități de învățare și creștere, ceea ce, în cele din urmă, dăunează sănătății pe termen lung a organizației.

Fluiditatea combate această eroare, înțelegând că cele mai bune idei vin din fiecare colțișor al unei organizații. Și, în timp ce credeți și înțelegeți că ideile dumneavoastră sunt importante și luate în considerare, vă implicați în proces, ceea ce generează împuternicirea de care oamenii au nevoie pentru a se dezvolta la locul de muncă.

Nu este întotdeauna ușor să renunți la frâie, dar există libertate în a ști că nu trebuie să fii așa-numitul înțelept de pe scenă. Puteți fi cel care se asigură că cele mai bune idei ajung întotdeauna în prim-plan pentru a fi luate în considerare de grup.

3. Fluiditatea vă ține ego-ul sub control

Puține lucruri sunt la fel de toxice pentru cultura locului de muncă ca un CEO sau un manager “genial”.

Inundați cu o întărire constantă a faptului că sunt fără îndoială geniali, directorii executivi geniali au un sentiment umflat de sine; opiniile lor au mai multă greutate și, în cele din urmă, au răspunsul. În multe organizații, toți ceilalți sunt de acord cu această dinamică – transformând, în consecință, munca tuturor celorlalți într-o șaradă în care ceea ce este important este să aflăm ce crede șeful pentru a ne alinia în tabăra respectivă.

Cu alte cuvinte, munca devine o muncă de rezolvare a puzzle-ului pe care îl reprezintă liderul, și nu de aducere de idei noi și interesante la masă.

Această ecuație umflă ego-ul liderului, dar nu face mare lucru pentru a împuternici oamenii sau pentru a aduce cele mai bune idei în prim-plan. În calitate de lider, faptul de a nu te atașa de un rezultat și de a rămâne fluid permite apariția unei gândiri noi și progresive. Fluiditatea vă menține ego-ul sub control și, ca urmare, vă face un lider mai eficient.

Deveniți un lider mai fluid

Conducerea este, fără îndoială, complexă, plină de provocări. Nu este pentru cei slabi de inimă.

Pentru a avea succes, îmbrățișați fluiditatea, împuternicind indivizii să își aducă la lucru cele mai bune personalități, asigurându-vă în același timp că cele mai bune idei sunt întotdeauna auzite și că nu deveniți niciodată centrul de interes sau fascinația echipei.

Dacă aspirați să fiți un lider care nu doar supraviețuiește, ci și prosperă în peisajul de afaceri în continuă schimbare de astăzi, îmbrățișarea fluidității nu este doar o alegere – este o necesitate. Este singura trăsătură de leadership fără de care nu puteți trăi, piatra de temelie pe care se construiește succesul durabil.

Cum poate Great People Inside să evalueze forța de muncă aflată în regim de telemuncă?

Great People Inside vine în ajutorul oamenilor și companiilor cu servicii dedicate gestionării acestei perioade turbulente. Fie că vorbim despre tranziția către munca la distanță, despre provocările leadership-ului în timp de criză sau pur și simplu despre menținerea afacerii într-un mediu virtual, toate acestea sunt afectate în această perioadă, într-o mai mică sau mare măsură.

De aceea, prin intermediul platformei Great People Inside și a celor 4 instrumente de evaluare nou create veți putea face față cu brio situației actuale. Instrumentele noastre au la baza lor studii științifice legate de munca de acasă a angajaților, managerilor și a echipelor și sunt validate pe populația României. De asemenea, având în vedere faptul că trăim într-o lume complexă, ambiguă, incertă și, mai ales, extrem de volatilă (Modelul VUCA) am pregătit o evaluare dedicată liderilor și managerilor ce conduc organizații în contextul actual de business și care sunt nevoiți să se adapteze din mers noilor și deselor schimbări ce au loc. Puteți găsi toate aceste instrumente de evaluare accesând pagina: https://greatpeopleinside.com/ro/solutii-digitale/.

Sursa: forbes.com