În fiecare birou se pare că există întotdeauna un angajat cu o atitudine negativă sau jignitoare. Angajații negativiști și atitudinile lor dăunătoare pot crea un mediu toxic la locul de muncă. Iată câteva tipuri de angajați dificili cu care m-am confruntat în ultimii zece ani:
1. Opozantul înrăit
În orice domeniu trebuie întotdeauna căutate idei noi . Nicio idee nu trebuie considerată neobișnuită sau greșită. Ideile trebuie luate în considerare și discutate, pentru că nu se știe niciodată când va apărea inovația care va schimba totul. Opozantul înrăit este genul de persoană care atacă orice idee. Își preferă propriile idei, indiferent de context sau de conținut.
2. Agresivul
Acesta este genul de angajat care îi deranjează pe ceilalți și se ceartă cu ei la locul de muncă, creând astfel un mediu incomod și lipsit de încredere. Astfel de angajați nu fac eforturi de a ajunge la un compromis sau de a aplana neînțelegerile pe care le au cu colegii.
3. Leneșul
Leneșii sunt angajații neimplicați care pierd timpul și îi deranjează pe ceilalți. Cu ani în urmă am colaborat cu un stagiar care dormea la birou de-a dreptul, iar restul timpului îl petrecea fie pe Facebook, fie distrăgându-le atenția colegilor. După cum este de așteptat, aceasta era o situație dificilă pentru ceilalți stagiari, care nu știau dacă este sau nu cazul să discute despre situația aceasta cu șeful lor.
4. Negativistul
Viața este grea, iar munca este la fel de grea, dar există suficiente motive de a munci, fie că este vorba despre salariu, fie că ne place ceea ce facem sau că dorim să ne perfecționăm. Aproape în fiecare loc în care am lucrat, am găsit angajați negativiști. Aceștia sunt angajații dificili cu care îmi place cel mai puțin să am de a face. Prin atitudinea lor negativă față de organizație și prin remarcile lor sarcastice, aceștia nu aduc beneficii nimănui. Genul acesta de negativism poate fi extrem de dăunător, afectând nivelul de implicare al coechipierilor.
Poate fi dificil să vă ocupați de acești angajați dificili, dar de multe ori îi regăsim și printre executanții de top. Iar, în definitiv, fluctuațiile de personal sunt scumpe.
Primul pas în abordarea acestor angajați ar trebui să fie găsirea sursei atitudinii lor negative.
Prin găsirea sursei acestei atitudini veți putea instrui angajații vizați și le veți putea gestiona comportamentul, fără a-i supăra și mai tare. Cu toții avem zile nefaste, dar o atitudine negativă de lungă durată poate ascunde o cauză mai profundă.
Evaluările profesionale prin care se identifică trăsăturile de personalitate și comportamentul se dovedesc foarte utile pentru manageri. Evaluări ale persoanei totale, cum ar fi ProfileXT®, le permit managerilor să afle cum reacționează angajații la dificultățile profesionale și cum interacționează aceștia cu colegii lor. Având la dispoziție aceste informații, managerii vor ști care este cea mai bună cale de a-și dezvolta și instrui angajații în momentele dificile.
Atunci când evaluați situația și vă pregătiți să discutați cu un angajat dificil, puneți-vă următoarele întrebări:
• Cum interacționează angajatul cu colegii?
• Atitudinea negativă a angajatului a apărut de curând?
• Volumul de lucru al angajatului s-a schimbat?
• S-a întâmplat ceva în viața personală a angajatului care ar fi putut declanșa atitudinea sa negativă?
Apoi, confruntați angajatul dificil în mod respectuos, între patru ochi. Comunicați-i modul în care comportamentul său afectează în mod negativ echipa și productivitatea.Ținând cont de întrebările de mai sus, propuneți-i să îl ajutați, dar mențineți o atitudine fermă și anunțați-l că își poate pierde slujba dacă atitudinea sa persistă. Cel mai important este să mențineți o conversație profesională și constructivă!