Oamenii folosesc cuvintele în modalități diferite. Câteodată, oamenii folosesc cuvintele incorect, ceea ce le creează o imagine nefavorabilă. Unii nu știu cum să se descrie și ajung să proiecteze o imagine diferită de realitate. În același timp, unii lideri ajung să spună lucruri deranjante pentru echipa lor și să distrugă motivația propriilor angajați.
Câte dintre următoarele formulări ați întâlnit?
1.“Probabil nu îți va plăcea să auzi asta.”
Nimănui nu îi place să audă veștile proaste, dar atunci când un manager le transmite începând cu această formulare, ceea ce face, de fapt, este să transfere responsabilitatea către interlocutorul său. O idee mult mai bună, dacă vă aflați în situația de a informa pe cineva cu privire la veștile proaste din organizație, este să nu ezitați, să explicați de ce ați luat decizia respectivă și logica din spatele ei.
2. “Îmi pare rău, dar trebuie să îi tratez pe toți în același fel.”
Fiecare om este diferit. Unii angajați au nevoie de ajutor suplimentar. Alții au nevoie de o încurajare în plus. O parte dintre angajați au câștigat încrederea managerului și, implicit, și-au asigurat o libertate de a acționa crescută. Alții nu se află în această situație. Din acest motiv, tratarea angajaților în exact aceeași manieră nu va fi, de cele mai multe ori, alegerea corectă.
Citește și 5 obiceiuri la care orice lider ar trebui să renunțe
3. “Trebuie să lucrezi mai inteligent, nu mai din greu.”
Ce se întâmplă atunci când un manager îi spune asta unui angajat?
În primul rând, afirmă implicit că, până în prezent, acesta nu a dat dovadă de inteligență la locul de muncă. În al doilea rând, afirmă, tot implicit, că există o modalitate mult mai simplă și eficientă de îndeplinire a sarcinilor pentru angajatul respectiv. Dacă acesta este cazul, atunci de ce nu îi împărtășește managerul angajatului său formula secretă?
4. ”Așa a fost să fie…”
În cazul unui eșec la nivelul organizației, asumpția că ‘soarta’ a fost cauza principală este unul dintre cele mai ineficiente metode de gestionare a situației. A fost comisă o greșeală. Următorul pas este să o identificați și să învățați de pe urma ei, în loc să aruncați responsabilitatea asupra unor factori exteriori. “Hai să descoperim ce putem face data viitoare” este un răspuns cu mult superior.
5. „Fiecare are opinia lui, gusturile nu se discută.”
Atunci când cineva folosește această expresie, ceea ce vrea să spună, de fapt, este că nu poate sau nu își dorește să aducă argumente pentru propriul punct de vedere. Bineînțeles că gusturile se discută și opiniile pot fi disputate, mai ales atunci când este vorba despre decizii ce pot afecta compania. Într-adevăr, atunci când subiectul adus în discuție este unul prin definiție subiectiv, precum gusturile culinare sau preferințele muzicale ale unui individ, dezbaterile nu vor avea niciun sens, dar în toate celelalte cazuri, orice opinie poate și susținută sau combătută cu ajutorul argumentelor, în încercarea de a ne apropia cât mai mult de adevăr.
Great People Inside, cu ajutorul modelului LIVED® dezvoltat de către a&dc, vă pune la dispoziție instrumentul de evaluare a resurselor umane GR8 Managers. Acesta include 3 categorii generale de calități manageriale principale: onestitate, viziune și inspirație, dar și abilitatea de a lucra eficient cu diferite generații și într-un mediu VUCA (volatil, nesigur, complex, ambiguu). Pentru mai multe detalii, click aici.