În 2015 nu există limite în privința modalităților de comunicare, în special în lumea afacerilor. Angajații din câmpul muncii de astăzi pot vinde, sfătui și efectua aproape orice tranzacție de oriunde – în orice loc. Potrivit acestui studiu, 97% dintre angajații participanți consideră că orice sarcină zilnică este influențată de comunicare, iar 95% dintre aceștia preferă comunicarea prin diferite mijloace tehnologice (calculatoare, telefoane, tablete, etc) în locul întâlnirilor în persoană. Chiar și cu această mare varietate de mijloace de comunicare, încă există posibilitatea unei deconectări între oameni.
George Bernard Shaw a spus cândva: “Singura mare problemă în comunicare este iluzia că aceasta s-a întâmplat”. Lipsa comunicării la locul de muncă cauzează probleme ca frustrarea, neînțelegerile și performanțe slabe, din care rezultă, de obicei, fluctuații de personal. Cele mai multe probleme legate de locul de muncă pornesc din lipsa de comunicare.
Cum comunică managerii eficienți cu angajații și felul în care angajații comunică între ei sunt elemente cruciale ale unui mediu de muncă productiv. La fel ca scrisul, managementul timpului, al organizațiilor, etc., comunicarea este o abilitate care trebuie învățată și practicată. Deci, ce puteți face pentru a vă îmbunătăți abilitățile de comunicare la locul de muncă?
1. Fiți clari și conciși
Păstrați-vă timp pentru a vă organiza gândurile și exprimați-vă dorințele cât mai clar și mai concis. Managerii și angajații nu doresc să analizeze câteva cuvinte pentru a descoperi ce anume vreți să spuneți sau ce vreți ca ei să facă.
2. Nu uitați de normele digitale
Email-urile și mesajele text sunt platforme notorii pentru erorile de comunicare. Atunci când scrieți un email, recitiți-l de mai multe ori pentru a vă asigura că tonul este unul formal, că nu există erori de ortografie sau redactare și nu uitați primul sfat – că mesajul trebuie să fie clar și concis. Dacă cererea dumneavoastră este limitată de timp sau dacă există o problemă, continuați printr-un apel telefonic, pentru a vă asigura că mesajul este primit așa cum vă doriți. Niciodată să nu răspundeți la un email sau mesaj text atunci când sunteți nemulțumiți sau supărați, este foarte neprofesional și poate aduce consecințe neplăcute, mai ales dacă răspundeți unui mesaj primit. Este important să vă amintiți că nu toți stăpânesc sau este posibil ca nici măcar să nu fie conștienți de normele digitale.
3. Conștientizați-vă propriul limbaj corporal
Fiți atenți la mesajul pe care-l transmiteți prin limbajul trupului. Acesta include expresii faciale, posturi, mișcări ale ochilor și poziția pe care o adoptați față de persona cu care vorbiți.
4. Observați-i pe ceilalți
Observați cum diferiți oameni interacționează între ei. Fiecare companie are propria cultură organizațională – felul propriu de a face lucrurile. Asta nu înseamnă că modalitatea dumneavoastră este neapărat greșită ; încercați să observați cum interacționează, iar după gândiți-vă cum ați putea introduce propriul stil interpersonal.
5. Nu reacționați în mod exagerat
Să fiți puși în situația de a vă decide rapid este inconfortabil, deci gândiți-vă înainte să oferiți un răspuns. Este ok să spuneți “Am nevoie de puțin timp să mă decid și vă contactez imediat”. Odată ce v-ați gândit la un răspuns, veți fi capabili să comunicați mai eficient.
6. Ascultați
O parte esențială a comunicării este abilitatea de a asculta. Țineți minte, să auziți și să ascultați sunt doua lucruri complet diferite. De foarte multe ori ajungem în situația în care suntem atât de prinși în a încerca să ne facem înțeles punctul de vedere încât auzim ce spune cealaltă persoană, dar nu ascultăm cu adevărat.
7. Apropiați-vă de ceilalți oameni
Comunicarea nu trebuie să fie rece și la obiect. Încercați să cunoașteți cât mai bine oamenii cu care lucrați și asigurați-vă ca sunt conștienți că vă pasă de ei. Nu vă închideți în propriul birou și nu țineți capul în jos pentru a-i evita pe ceilalți. Faceți din comunicarea cu angajații o parte a rutinei zilnice; astfel, atunci când trebuie să abordați un subiect dificil sau important, va fi mult mai ușor.
Voi ce bariere ale comunicării ați întâlnit la muncă?