Dacă veți căuta “leadership” în dicționar, veți vedea referiri la “lider” și “conducere”, dar nu veți găsi o descriere reală sau completă a conceptului în sine. Lipsa unei definiții este puțin ciudată, având în vedere că în cartea sa “Leaders”, publicată în 1997, Warren Bennis a afirmat că există peste 850 de definiții ale acestui termen. Sunt multe lucruri pe care trebuie să le știi și să le înțelegi, în special dacă te afli într-o poziție de leadership.
Leadership-ul, se pare, este dificil de definit într-un singur mod. Eu am descoperit că este contextual. Leadership-ul necesită practici diferite și calități diferite în situații specifice. Iar acest lucru duce la marea varietate de terminologie folosită pentru a descrie leadership-ul ca și concept.
Ar fi greu să culegem doar câteva definiții specifice din această turmă. Dar nu este atât de dificil să observi câteva teme comune incluse printre ele. În timp ce vă străduiți să vă conduceți echipa, iată patru definiții ale leadership-ului pe care ar trebui să le cunoașteți și de ce sunt importante.
1. Leadership-ul este compasiune
Poate că, în cea mai mare parte a istoriei economice, “compasiunea” a fost foarte jos pe lista caracteristicilor de leadership în afaceri – dacă a ajuns pe listă. Din fericire, acest lucru a început să se schimbe în ultimele decenii. Și odată ce companiile s-au aflat la intersecția dintre o pandemie globală, tulburări sociale, diviziuni politice și incertitudine economică, stilurile de conducere autoritare au devenit și mai puțin sustenabile. În noul mediu, liderii fără compasiune pentru angajații lor erau sortiți eșecului.
Un leadership plin de compasiune creează legături puternice, construiește încredere și generează un sentiment puternic de loialitate din partea angajaților. Asta pentru că îi verificați pe cei pe care îi conduceți, vă asigurați că sunt bine și îi ajutați atunci când nu sunt bine. Am descoperit că acest tip de leadership, fie că sunt lider sau că sunt condus, este calmul în furtună.
Bineînțeles, compasiunea nu poate fi întreaga definiție de una singură. Trebuie să știi când și cum să o folosești pentru a-i motiva pe oameni să își depășească temerile și distragerile pentru a oferi cea mai bună performanță. Cu toate acestea, este un instrument necesar în cutia de leadership de astăzi.
2. Leadership-ul trebuie să fie vizionar
Managementul și leadership-ul nu sunt același lucru. Liderii nu trebuie să fie manageri, iar managerii nu sunt neapărat buni lideri. Managerii pun în aplicare. Liderii sunt vizionari, ceea ce înseamnă că și conducerea este la fel.
Dacă veți căuta “vizionar” în dicționar, veți găsi cuvinte precum “imaginație”, “previziune” și “înțelepciune”. Marii lideri ar trebui să le aibă pe toate și chiar mai mult. Leadership—ul vizionar ar trebui să inspire genul de speranță care înlătură obstacolele pe care angajații nu le pot trece cu vederea, astfel încât și ei să poată vedea unde pot ajunge.
Dacă tot ceea ce faci este să abordezi o sarcină după alta în fiecare zi, nu faci decât să gestionezi. Știu că uneori poate părea că asta este tot ce ai timp să faci. Dar nu uitați că este rolul dvs. să vedeți dincolo de locul în care vă aflați, să vă imaginați unde ar putea ajunge echipa dvs. și să îi ajutați pe cei pe care îi conduceți să vadă și ei acest lucru.
3. Leadership-ul înseamnă a îndrăzni
Adevăratul leadership nu este pentru cei slabi de inimă. Marii lideri ar trebui să fie intrepizi, dispuși să își asume riscurile necesare pentru a atinge inovația. Toate acestea necesită un talent pentru a împinge limitele pe parcurs.
Nu faceți greșeala de a confunda curajul cu încrederea totală. Lipsa de teamă necesită acceptarea potențialului de eșec. Prin definiție aici, nu cunoașteți rezultatul. Sunteți pur și simplu dispus să vă asumați riscul de a obține unul mai bun, verificându-vă zona de confort la ușă.
Dacă nu forțezi limitele, nu te poți aștepta ca nici cei pe care îi conduci să facă acest lucru. Arătați-le că imperfecțiunea, ingeniozitatea și inovația în căutarea excelenței este un comportament complet acceptabil. Rezultatele pot fi uluitoare.
4. Leadership-ul reprezintă curiozitate
Nimănui nu-i place un atotștiutor, mai ales un lider cu această trăsătură de caracter. Prin natura lor, acești oameni se închid în fața posibilităților infinite și a promisiunii de a descoperi lucruri noi. Pe de altă parte, un mare leadership este plin de curiozitate.
Unele dintre semnele distinctive ale curiozității în leadership sunt: adresarea de întrebări, schimbarea opiniilor după ce se adună informații și deschiderea de a primi acele noi informații în primul rând. Liderii curioși nu sunt niciodată cu adevărat terminați, deoarece ei pun tot ceea ce învață înapoi într-un proiect, un obiectiv și o viziune, ceea ce duce la schimbări în bine.
Cum știi dacă ești un lider curios? Dacă le pui întrebări angajaților mai des decât le spui ce să facă, probabil că ești unul. Încearcă să fii mai curios și mai puțin comod și observă ce se întâmplă în jurul tău.
Definește-te pe tine însuți În loc să citiți sute de definiții pentru leadership, luați în considerare trăsăturile care definesc cel mai adesea marii lideri. Interiorizați ceea ce înseamnă acestea, apoi aspirați să vă definiți leadership-ul în proprii voștri termeni.
Cum poate Great People Inside să evalueze forța de muncă aflată în regim de telemuncă?
Great People Inside vine în ajutorul oamenilor și companiilor cu servicii dedicate gestionării acestei perioade turbulente. Fie că vorbim despre tranziția către munca la distanță, despre provocările leadership-ului în timp de criză sau pur și simplu despre menținerea afacerii într-un mediu virtual, toate acestea sunt afectate în această perioadă, într-o mai mică sau mare măsură.
De aceea, prin intermediul platformei Great People Inside și a celor 4 instrumente de evaluare nou create veți putea face față cu brio situației actuale. Instrumentele noastre au la baza lor studii științifice legate de munca de acasă a angajaților, managerilor și a echipelor și sunt validate pe populația României. De asemenea, având în vedere faptul că trăim într-o lume complexă, ambiguă, incertă și, mai ales, extrem de volatilă (Modelul VUCA) am pregătit o evaluare dedicată liderilor și managerilor ce conduc organizații în contextul actual de business și care sunt nevoiți să se adapteze din mers noilor și deselor schimbări ce au loc. Puteți găsi toate aceste instrumente de evaluare accesând pagina: https://greatpeopleinside.com/ro/solutii-digitale/.
Sursa: forbes.com