Modul în care liderii gestionează incertitudinea le susține succesul. Chiar și fondatorii debutanți și managerii de startup-uri pot fi la fel de buni ca și veteranii, dacă cultivă aceste patru mentalități.

Afacerile, în special cele nou înființate, sunt caracterizate de incertitudine. De la viabilitatea unei idei de afaceri până la deciziile investitorilor, precum și la modul în care utilizatorii vor reacționa la cea mai recentă caracteristică a produsului dumneavoastră, nu sunteți niciodată sigur de ceea ce va urma. Pe plan extern, incertitudinile politice, tehnologice și concurențiale sunt, de asemenea, motive de îngrijorare.

Studiile au arătat că incertitudinile sunt constante în antreprenoriat, iar capacitatea unui lider de a le tolera și de a le gestiona va sprijini în mare măsură succesul întreprinderii sale. Cu toate acestea, expunerea repetată la niveluri ridicate de incertitudine îi poate trimite pe antreprenori într-un rollercoaster emoțional care le-ar putea afecta imaginea de sine. Fondatorii aflați la început de drum și cei care se află la început de drum riscă mai mult să fie frânți de răsturnările de situație din mediile de afaceri în schimbare rapidă.

Mai fascinant, însă, este faptul că unii – în special antreprenorii în serie – sunt dependenți de incertitudinile sinonime cu startup-urile. Iar capacitatea lor de a tolera aceste incertitudini și de a se adapta în mod corespunzător la mediile în schimbare i-a ajutat să reușească. Și tu poți învăța să faci același lucru, încorporând aceste patru atitudini în viața ta:

1. Evitați să faceți micromanagement

Delegați unele incertitudini. Sunt atât de multe activități care intră în construirea unei companii. Majoritatea acestor activități comportă destul de multe incertitudini. Și este ușor să te lași cuprins de crize de îngrijorare încercând să-ți dai seama cum ar putea merge prost lucrurile.

Poate fi vorba de o campanie de marketing pe care echipa ta o încearcă pentru prima dată sau de un nou produs la care lucrează compania ta. În loc să vă implicați în mod activ în aceste activități și să interveniți în fiecare mișcare a echipei dvs., puteți scăpa de anxietatea care vine odată cu acest proces și vă puteți concentra energia acolo unde este cel mai necesar.

Studiile realizate de Harvard Business Review relevă faptul că micromanagement-ul unei echipe ar putea crește semnificativ nivelul de stres și anxietate al unui șef. Relaxați-vă puțin și lăsați echipa de marketing sau de produs să se preocupe de incertitudinea asociată cu rolurile lor. Vă veți mulțumi pentru asta.

2. Acceptați ceea ce nu puteți controla

În ceea ce privește antreprenoriatul, au loc atât de multe evenimente care sunt dincolo de controlul antreprenorului. Ar putea fi vorba de unele schimbări de politică guvernamentală care amenință supraviețuirea afacerii tale. Poate că un angajat cheie demisionează pentru a petrece mai mult timp cu familia. Orice ar fi, s-ar putea să nu puteți face absolut nimic pentru a schimba lucrurile. Și trebuie să acceptați acest lucru.

Da, este mai ușor de spus decât de făcut. Cel mai probabil vă veți simți josnic pentru că vă aflați într-o astfel de poziție. Nu-i nimic. Sentimentele ne fac oameni și nu trebuie să le refuzi. Psihiatrul de la University of Utah Health Care, Maria Reyes, prezice că recunoașterea și recunoașterea sentimentelor noastre față de circumstanțele care nu pot fi controlate de noi este primul pas pentru a gestiona anxietățile legate de incertitudine.

De asemenea, s-ar putea să aveți nevoie să vă detașați puțin de situație. Un pas înapoi vă ajută să obțineți o viziune mai bună asupra a ceea ce pare a fi un obstacol în calea succesului dumneavoastră. Unii întreprinzători profită la maximum de acest moment de retragere, făcând lucruri cum ar fi să joace golf sau să se implice în hobby-uri de diferite tipuri. Puteți încerca și dumneavoastră.

3. Fii recunoscător (pentru lucrurile mărunte)

Recunoștința este un antidot pentru emoțiile negative pe care le generează incertitudinea, a scris psihologul Guy Winch în cartea sa, Emotional First Aid. A fi recunoscător are un efect de bucurie asupra minții. Studiile au arătat că exprimarea recunoștinței determină eliberarea de serotonină și dopamină în creier. Acești hormoni sunt asociați cu fericirea, cu o stimă de sine mai mare și cu motivația.

Străduiți-vă să faceți mici pauze pentru a reflecta asupra experiențelor dumneavoastră. Identificați lucrurile mărunte care trec adesea neobservate și imaginați-vă cum ar fi decurs viața fără ele. Ar putea fi la fel de banal ca și faptul că ați putut să vă alimentați mașina la benzinărie cu o zi înainte. Dacă v-a ajutat să avansați câtuși de puțin, atunci merită să vă exprimați recunoștința pentru asta.

Un act la fel de simplu precum a fi recunoscător, dacă este făcut în mod repetat, vă poate ajuta să vă construiți toleranța la incertitudine, deoarece credeți că vor exista lucruri bune pentru care să fiți recunoscător, indiferent de situație.

4. Elaborarea planurilor de urgență

Construirea unei afaceri presupune să faci presupuneri și să te ghidezi după intuiție. În majoritatea timpului, aceste presupuneri sunt greșite. Cel mai rău, datele verificabile ale studiilor de piață pot părea atât de greșite atunci când se instalează realitatea. Dacă ar avea întotdeauna dreptate, cred că incertitudinea ar fi cea mai mică problemă a fiecărui antreprenor.

Așadar, în timp ce faceți presupuneri și stabiliți planuri pentru a reuși, este esențial să vă planificați și pentru eșec. Ce ați face dacă realitatea ar face ca ipotezele dumneavoastră să nu fie viabile? Care este planul B și planul C?

Trebuie să vă dați seama de acestea. Potrivit unui raport al Harvard Business Review, în perioadele de incertitudine, cei mai buni antreprenori creează planuri de urgență care le pot permite să schimbe rapid cursul. Acest lucru este deosebit de util, deoarece majoritatea circumstanțelor letale sunt în afara controlului antreprenorului. Vorbim despre schimbări în tendințele pieței și, ca în 2020, despre pandemie.

Este foarte ușor să te încurci în nevoia de a-ți controla viitorul tău și pe cel al companiei tale. Iar faptul de a ști că unele lucruri pur și simplu nu sunt predestinate poate fi tulburător. Acest lucru este de înțeles. Nu sunteți singuri. Mulți au învățat să trăiască cu asta. Și la fel puteți face și dumneavoastră.

Cea mai bună abordare pentru a tolera incertitudinea este să nu te mai opui schimbării și să accepți ceea ce nu poți controla. De asemenea, reduceți cantitatea de incertitudine cu care trebuie să vă confruntați delegând unele dintre ele, în timp ce faceți planuri de recuperare în cazul unor posibile eșecuri.

Cel mai important, nu uitați să vă opriți și să apreciați lucrurile mici pe care le experimentați pe parcurs. La fel ca în cazul majorității proceselor, dezvoltarea toleranței la incertitudine este o călătorie care merită. Nu vreți să ratați ocazia de a fi recunoscător.

Cum poate Great People Inside să evalueze forța de muncă aflată în regim de telemuncă?

Great People Inside vine în ajutorul oamenilor și companiilor cu servicii dedicate gestionării acestei perioade turbulente. Fie că vorbim despre tranziția către munca la distanță, despre provocările leadership-ului în timp de criză sau pur și simplu despre menținerea afacerii într-un mediu virtual, toate acestea sunt afectate în această perioadă, într-o mai mică sau mare măsură.

De aceea, prin intermediul platformei Great People Inside și a celor 4 instrumente de evaluare nou create veți putea face față cu brio situației actuale. Instrumentele noastre au la baza lor studii științifice legate de munca de acasă a angajaților, managerilor și a echipelor și sunt validate pe populația României. De asemenea, având în vedere faptul că trăim într-o lume complexă, ambiguă, incertă și, mai ales, extrem de volatilă (Modelul VUCA) am pregătit o evaluare dedicată liderilor și managerilor ce conduc organizații în contextul actual de business și care sunt nevoiți să se adapteze din mers noilor și deselor schimbări ce au loc. Puteți găsi toate aceste instrumente de evaluare accesând pagina: https://greatpeopleinside.com/ro/solutii-digitale/.

Sursa: entrepreneur.com