„Abracadabra.” „Alakazam.” „Hocus pocus preparatus”?
Timp de milenii, oamenii au căutat cuvântul magic potrivit pentru a face să se materializeze ceea ce își doresc. Este ceva aproape instinctiv, un fapt înrădăcinat al condiției umane. Cele mai vechi incantații magice scrise își au originea în Mesopotamia antică, în Uruk, datând din secolele V și IV î.e.n.
Majoritatea oamenilor ar putea considera că folosirea unui cuvânt magic este ceva arhaic, inutil sau rezervat spectacolelor de magie. Dar cercetarile realizate de Priyanka Carr și Greg Walton de la Universitatea Stanford au relevat că există un cuvânt puternic, viabil din punct de vedere științific care va crește productivitatea prin simpla lui rostire.
Dar înainte de a-l dezvălui, puțină istorie.
Dacă dorința de a folosi magia este înrădăcinată în ADN-ul nostru colectiv, acest lucru se aplică și mai mult nevoii de a fi conectați. Oamenii sunt ființe extrem de sociabile și au creierul structurat în așa manieră încât să își dorească să colaboreze. De altfel, „creierul uman este atât de fixat pe relațiile cu alți oameni încât tratează succesul și eșecul social de parcă ar fi o plăcere sau durere fizică.” Fondatorul Institutului NeuroLeadership, David Rock a identificat nevoia de a relaționa – încredere, conexiune, apartenență la grup etc. – ca fiind una dintre principalele categorii de plăcere și durere socială. El a descoperit că implicarea și performanța angajaților scad atunci când aceștia întâlnesc obstacole în calea relaționării. Pe de altă parte, senzația de lucru colectiv s-a dovedit că poate prezice o mai bună motivare a angajaților, mai ales de natură intrinsecă.
Problema este că munca în echipă este doar o iluzie. Foarte puțini dintre noi lucrează în realitate în echipe. Desigur, putem avea obiective de echipă, ședințe de echipă și analize ale performanței echipei, dar munca pe care o depunem este în realitate una individuală. Cum putem, atunci, valorifica și convoca puterea acestei extraordinare surse potențiale de productivitate, printr-un singur cuvânt magic?
Răspunsul stă în cuvântul „împreună”.
Prin folosirea cuvântului „împreună”, angajații au sentimentul muncii în echipă necesar pentru a fi la fel de productivi ca în cazul în care chiar ar lucra într-o echipă. În cercetarea realizată de Carr și Walton, subiecții s-au întâlnit în grupuri mici, după care s-au separat pentru a rezolva independent niște probleme de logică. „Oamenilor din categoria psihologică „împreună” li s-a spus că vor rezolva sarcina „împreună”, chiar dacă se vor afla în camere separate, putând să trimită sau să primească un sfat de la un membru al echipei pentru a rezolva problema mai târziu. În categoria psihologică „individuală” nu s-a menționat faptul că vor lucra „împreună” ci că pot să trimită sau să primească un sfat din partea cercetătorilor. Toți participanții lucrau în realitate singuri la rezolvarea problemelor. Singura diferență reală era starea pe care o aveau deoarece li s-a spus că vor lucra „împreună”.
Studiul a demonstrat că cei care lucrau în grupul psihologic „împreună” au lucrat cu 48 la sută mai mult, au rezolvat corect mai multe probleme și și-au amintit mai multe din cele văzute, declarând mai puțină oboseală și mai mult interes intrinsec față de proiect. Per ansamblu, cei care au crezut că lucrau împreună au avut o productivitate mai ridicată.
Promovarea unui sentiment de apropiere va crește productivitatea dintre angajați. Liderii și managerii eficienți ar avea de câștigat dacă ar adăuga cuvântul „împreună” la vocabularul pe care îl folosesc zilnic. Simpla rostire a acestui cuvânt le poate indica angajaților – chiar și atunci când lucrează independent – că nu sunt singuri, motivându-i pe toți să fie mult mai productivi.
* Articol apărut în ediția spetembrie-octombrie 2014 al revistei Intelligent Life, licența revistei de business, lifestyle și cultură a publicației The Economist.