Iată ca imediat facem un an de când pandemia aproape ca ne-a schimbat complet stilul de muncă precum și cel de viață. Ne punem întrebări dacă o fi bine sau o fi rău să muncim de acasă, dacă vom putea trăi cu noile realități, dacă avem abilitatea și capacitatea de a ne adapta pentru a considera ceea ce avem acum noua realitate.
Nu ne punem însă niște întrebări mult mai dureroase: ce se întâmplă cu copiii noștri, cu școala noastră, cu performanța și calitatea didactică a profesorilor și ca rezultat a copiilor?
Există o teorie socială numită EUGENIE (denumită și eugenism sau eugenetică) care susține îmbunătățirea geneticii umane prin diferite mijloace de intervenție. Cercetătorul neozeelandez James Flynn, plecând de la această teorie, a prezis creșterea performanței cognitive de la generație la generație. Astfel, a apărut un indicator al dezvoltării inteligenței generale (IQ) numit EF (efectul Flynn).
Există tot felul de studii longitudinale care ne arată că și în România vorbim de un IQ EF în creștere, ușoară creștere. Este adevărat că metodele de măsurare au fost diferite de la generație la generație. Concluziile cercetătorilor români fiind puțin forțate.
Acum, poate vă puneți întrebarea: de ce m-am apucat să vă povestesc despre asta? Simplu, în ultimii 20 de ani, am realizat peste 1 milion de evaluări psihometrice la nivel național.
Care este concluzia noastră? Că suntem pe un trend DESCENDENT nu ASCENDENT. Adică vorbim despre o scădere a nivelului de IQ de la generație la generație. Și asta nu e totul. Pe un eșantion de 13.973 de absolvenți de liceu (date colectate în anii 2018, 2019, 2020) am ajuns la următoarea concluzie:
Generațiile care vin din urmă, au o medie a scorurilor la testele noastre de aptitudini cognitive de 3,14 (STEN) pe o scală de la 1 la 10 pentru aptitudinea verbală și 4,50 (STEN) pe o scală de la 1 la 10 pentru aptitudinea numerică. Trageți voi concluziile în condițiile în care acum 15 ani eram cu scoruri peste 5.
Știați că, România este una dintre țările cu cea mai mare pondere a elevilor cu rezultate slabe în rândul tinerilor în vârstă de 15 ani în toate cele trei domenii testate în cadrul Programului privind evaluarea internațională a elevilor (PISA) la matematică, știință și lectură, iar rezultatele s-au înrăutățit din anul 2015 (sursa Eurostat, 2020)?
46,6 % din persoanele cu vârsta de 15 ani au rezultate slabe la matematică (media UE: 22,4 %), 43,9 % în domeniul științei (media UE: 21,6 %) și 40,8 % la lectură (media UE: 21,7 %).
Iar asta nu este tot. Ministerul Educației forțează pe drept implementarea materiilor din zona de antreprenoriat, să vezi minune, știți pe ce loc se află interesul ocupațional legat de antreprenoriat la eșantionul de care vorbim? Penultimul din 6. Pe ultimul loc se află interesele sociale. Și ca să fie masa plină, să vedem și care sunt trăsăturile de personalitate cu scorul cel mai mic, CONȘTIINCIOZITATEA, TENACITATEA ȘI STABILITATEA EMOȚIONALĂ, cu scoruri sub 5 (STEN) pe o scară de la 1 la 10.
Generațiile care vin din urmă, statistic vorbind, trăiesc doar ziua de astăzi, comunică prin emoticoane, au nevoie de feedback permanent pentru o stimă de sine ridicată, nu sunt atașați foarte mult de job, preferă să primească mult și să ofere mai puțin, iar din punct de vedere al intereselor și al potențialului cognitiv, antreprenoriatul nu li se potrivește.
În schimb au ceva foarte interesant, doresc să investigheze orice pentru a avea argumente în a-și susține punctul de vedere, au capacitatea să se facă plăcuți (adică au Inteligență Socială ridicată) dar în același timp au abilitatea de adaptare la experiențe noi, foarte scăzută. Atenție, vorbim despre medii statistice, asta nu înseamnă că nu avem și tineri foarte deștepți, serioși, conștiincioși, inventivi, muncitori. Îi vedem în fiecare zi în jurul nostru dar, tot în fiecare zi ne uitam și la cei care ne conduc, miniștri, parlamentari, care cu siguranță se afla în partea de jos a scalelor și care contrazic cu siguranță Efectul Flynn, adică ne strică trendul ascendent și oferă modele de urmat complet nepotrivite.
O să revin cu mai multe detalii statistice pentru ca durerea de cap pe care o voi genera guvernanților să ducă și la un tratament eficient.
Dragii mei, SISTEMUL ROMÂNESC DE EDUCAȚIE ESTE BOLNAV și nu prea mai avem timp să îl facem bine pentru că cei care sunt acum la conducere vor fi înlocuiți de cei care astăzi se află sub medie, pentru că sunt simpatici, generoși, pentru ca statul le dă un salariu mare pentru care trebuie să muncească doar atât cât vor, fără să dea socoteală nimănui.