Internetul ne-a conectat în cadrul unei rețele globale și nu putem nega faptul că asta ne-a afectat viața de zi cu zi.

Atunci când se aduce în discuție inteligența artificială (AI), reacțiile sunt diverse. Unii oameni sunt entuziasmați de posibilități, iar alții sunt precauți și sceptici.

AI-ul se utilizează deja în rezolvarea unei serii de probleme moderne. De la medicină la marketing, productivitate și multe altele, AI-ul facilitează treptat o creștere a calității vieții noastre.

Dar ne poate face AI-ul mai fericiți? Să vedem ce au de spus cercetătorii.

Modul în care „tehnologia fericirii” ridică nivelul de satisfacție al angajaților și, în același timp, profitul corporațiilor

Din 2006, Dr. Yano a lucrat la ideea de a utiliza AI-ul pentru a măsura fericirea la nivel individual. Sub îndrumarea lui, cei de la Hitachi au dezvoltat insigne speciale care pot fi purtate, monitorizând tipare de activitate. Datele colectate de aceste insigne sunt comparate apoi cu fericirea subiectivă raportată de utilizator și cu puncte de date obiective cum ar fi programul de lucru și e-mailurile.

Această combinație de date a permis o monitorizare mai precisă a activităților, a evenimentelor și interacțiunilor corelate cu niveluri mai ridicate de fericire. Dr. Yano a creat chiar și o aplicație care le oferă angajaților „recomandări de fericire” personalizate, bazate pe datele colectate. Acest concept de aplicație a fost testat pe mai mult de 4000 de oameni din medii diferite.

Chiar și acum, există câteva aplicații similare disponibile pentru a fi descărcate de către oricine. Asta înseamnă că oricine poate testa această tehnologie AI.

Creșterea fericirii angajaților este utilă și pentru afaceri. Utilizarea acestei tehnologii AI le permite companiilor să monitorizeze așa-numitul „capital psihologic”, un concept inventat de profesorul Fred Luthans. Dacă îi ajuți pe angajați să își îmbunătățească scorurile, nu numai că oamenii vor fi mai fericiți, dar vor avea loc creșteri și în productivitatea lor și profitul companiilor.

Dar cum rămâne cu utilizarea AI-ului pentru a ne face mai fericiți în afara programului de lucru? Tehnologiile fericirii își au locul și în viața personală.

Oamenii au nevoie de conexiune interpersonală pentru a prospera. Roboții pot umple acel gol?

În timpul perioadei de lockdown, importanța conexiunii interumane a fost evidențiată în mod semnificativ. În același timp, s-a remarcat și nevoia de inteligență artificială și alte tehnologii asociate. Ne-am bazat pe tehnologii care să mențină lumea pe drumul cel bun și să ne asigure conexiunea cu prietenii și familia.

Depindem de tehnologie și pentru a ne menține sănătoși și fericiți. De altfel, fără „tehnologiile fericirii” cum ar fi apelurile video, divertismentul, telemedicina și conferințele online, am trăi într-o lume incredibil de fragmentată și mai dificil de suportat pe plan psihologic.

Boții AI sunt viitorul conectării? Ar trebui să fie?

Un aspect al AI-ului, crucial pentru sănătatea mintală din timpul pandemiei, este socializarea. Chatboții și roboții interactivi au fost capabili să satisfacă măcar în parte nevoia noastră de conexiune inteligentă atunci când ne simțim singuri.

Un astfel de exemplu este Mitsuku. Mitsuku este chatbotul de limbă engleză cel mai popular din lume, câștigând de cinci ori mult râvnitul Premiu Loebner (o competiție anuală dedicată Testului Turing). Modelând o persoană de gen feminin, Mitsuku este orientată spre angajament și este capabilă să poarte conversații care par în mare parte reale.

Creatorul său, Steve Worswick a declarat „Mitsuku nu pretinde că poate înlocui o persoană reală, dar este întotdeauna la dispoziția celor care vor să stea de vorbă cu cineva.” Acest lucru indică o înțelegere a utilității acestui chatbot.

Un alt exemplu de interacțiune pozitivă între oameni și inteligențe artificiale este robotul Cozmo. Acesta este un mic robot cu capabilități AI, având un set de competențe aflate în continuă evoluție, bazate pe interacțiuni cu oamenii. Acesta poate să recunoască fețele oamenilor, să învețe numele acestora și să folosească expresii faciale pentru a transmite diferite emoții. Din nou, nu este destinat să înlocuiască interacțiunile umane, ci să le completeze după cum este necesar.

În aceste cazuri, rămâne de văzut dacă oamenii ar trebui să se bazeze sau nu pe tehnologie în așa mare măsură, când vine vorba de comunicare. Există avantaje și potențiale dezavantaje ale construirii de conexiuni cvasi-umane cu inteligențele artificiale.

Un avantaj evident este că acești roboți sunt întotdeauna disponibili. Ei nu au nevoie să doarmă, nu sunt niciodată prea ocupați și nu au stări proaste, putând astfel să le ofere suport psihologic oamenilor care se simt singuri. În același spirit, inteligența artificială poate monitoriza tendințele comportamentale și tiparele de vorbire ale unei persoane, notificându-i pe cei dragi atunci când detectează modificări. Relațiile cu AI-ul pot fi benefice și pentru persoanele cu autism sau cu dificultăți de vorbire. Roboții nu se impacientează niciodată și nici nu se simt nici jigniți. În plus, ei nu se satură să răspundă la întrebări sau să exerseze vorbirea.

Totuși, AI-ul este o sabie cu două tăișuri. Dacă te bazezi prea mult pe avataruri AI pentru interacțiuni sociale, ai șanse mai mici să poți avea o conexiune semnificativă cu oameni reali. Există un oarecare confort și o oarecare previzibilitate a interacțiunilor AI. În unele cazuri, acest lucru poate afecta abilitatea unei persoane de a gestiona interacțiuni neprevăzute și emoționale cu alți oameni.

Per ansamblu, consider că AI-ul este un instrument valoros pentru a-i ajuta pe oameni să rămână conectați. Și chiar are un rol important de jucat în creșterea nivelului de fericire al unei persoane, oferind conexiuni similare cu cele umane în momentele de necesitate. 

Tendințe emergente în tehnologia AI

O problemă pe care se concentrează lumea afacerilor de ani de zile este găsirea unei modalități fiabile și discrete de a analiza activitățile zilnice ale angajaților, pentru a crește productivitatea și implicarea. Cercetările arată clar că fericirea este corelată cu o mai bună performanță, așa că trendul de a monitoriza și ameliora fericirea angajaților a prins popularitate.

Pe baza acestui trend, AI-ul este utilizat pentru automatizarea proceselor robotice (în engleză, robotic process automation – RPA) și inteligență de conținut. Aceste noi tehnologii permit mai multă libertate și mai multe oportunități pentru rezolvarea creativă a problemelor profesionale deoarece preiau multe dintre sarcinile cotidiene, repetitive pe care oamenii nu le agreează.

Juniper Research estimează că aceste noi trenduri tehnologice vor crește cu aproximativ 400 de procente în sectorul financiar, de la 200 de milioane USD în 2018 la 1,2 miliarde USD în 2023. În mod clar, RPA este un trend care nu va dispărea prea curând.

AI-ul are un rol și mai important în sectorul financiar. Tehnologia inteligentă de procesare a informațiilor îi ajută pe angajați să gestioneze mai ușor fluxul de date. Instituțiile financiare o folosesc, de asemenea, pentru a eficientiza procesele de rutină, cum ar fi deschiderea de conturi, acordarea de împrumuturi, asistența tehnologică și analiza datelor. O astfel de creștere considerabilă a eficienței contribuie în mare măsură la creșterea fericirii angajaților, scăzând rata de fluctuație de personal și atrăgând talentele de top.

O altă tendință de interes pentru sectorul de afaceri implică utilizarea AI-ului pentru a identifica informații importante despre angajați. Tehnologia potrivită poate ajuta managerii să identifice angajații cu potențial de a deveni lideri puternici și inovatori, precum și pe cei care ar trebui să se perfecționeze sau care reprezintă un obstacol pentru fluxul general de lucru.

AI-ul va rămâne cu noi și are potențialul de a ne face mai fericiți

Inteligența artificială devine rapid o componentă esențială a vieții noastre cotidiene. De la Alexa și Siri la Mitsuku și Cozmo, realitatea este că AI-ul ne poate face mai fericiți și mai sănătoși.

Din perspectiva afacerilor, AI-ul constituie deja o componentă cheie a unei strategii pe termen lung care îi va face pe angajați să se simtă mai fericiți și mai implicați la locul de muncă. Fie că este vorba de a monitoriza starea de spirit sau pur și simplu de a-i elibera pe oameni de sarcinile repetitive, consider că vom asista la un rol din ce în ce mai important al inteligenței artificiale în corporațiile viitorului.

Așadar, ne face AI-ul mai fericiți? Așa se pare. Pe măsură ce continuăm să explorăm limitele a ceea ce poate realiza inteligența artificială pentru societatea noastră, tehnologiile AI vor continua să ne îmbunătățească fericirea și calitatea vieții.

Cum poate Great People Inside să evalueze forța de muncă aflată în regim de telemuncă?

Great People Inside vine în ajutorul oamenilor și companiilor cu servicii dedicate gestionării acestei perioade turbulente. Fie că vorbim despre tranziția către munca la distanță, despre provocările leadership-ului în timp de criză sau pur și simplu despre menținerea afacerii într-un mediu virtual, toate acestea sunt afectate în această perioadă, într-o mai mică sau mare măsură.

De aceea, prin intermediul platformei Great People Inside și a celor 4 instrumente de evaluare nou create veți putea face față cu brio situației actuale. Instrumentele noastre au la baza lor studii științifice legate de munca de acasă a angajaților, managerilor și a echipelor și sunt validate pe populația României. De asemenea, având în vedere faptul că trăim într-o lume complexă, ambiguă, incertă și, mai ales, extrem de volatilă (Modelul VUCA) am pregătit o evaluare dedicată liderilor și managerilor ce conduc organizații în contextul actual de business și care sunt nevoiți să se adapteze din mers noilor și deselor schimbări ce au loc. Puteți găsi toate aceste instrumente de evaluare accesând pagina: https://greatpeopleinside.com/ro/solutii-digitale/.

Sursa: entrepreneur.com