Atunci când mergi la un interviu de angajare te simți ca și când ai da un examen la școală. Însă în loc de un test cu întrebări standard pentru care există răspunsuri clare, răspunsurile corecte în cazul unui interviu pot fi mult mai dificil de identificat.
Șase experți în recrutare ne spun care dintre întrebările frecvente le cauzează cele mai multe probleme candidaților și care sunt răspunsurile pe care aceștia ar trebui să le dea pentru a obține jobul.
- Spune-mi câte ceva despre tine
Problema: „Majoritatea candidaților sunt copleșiți de această întrebare”, spune Michele Mavi, Director de Dezvoltare, Recrutare Internă și Training al Atrium Staffing. „Deoarece este o întrebare generală și deschisă, candidații tind să vorbească pe lângă subiect, să își descrie experiența profesională în termeni mult prea vagi sau să-și recite CV-ul”.
Ce ar trebui să spui: O modalitate mai bună de a răspunde la această întrebare este să vorbești despre experiența ta astfel încât să te prezinți ca fiind perfect compatibil cu poziția pentru care aplici. „Da, este bine să spui o poveste, dar aceasta trebuie să aibă un început, un mijloc și o încheiere”, spune Mavi. „Orice ai zice, concluzia poveștii tale ar trebui să sune așa: `Așadar, de aceea doresc să fac o schimbare și sunt foarte entuziasmat/entuziasmată de această oportunitate`”.
- De ce vrei să lucrezi pentru această companie?
Problema: Cel mai adesea, candidații răspund la această întrebare lăudând compania și spunând lucruri precum: „XYZ este cel mai mare creator de soluții inovatoare, iar eu doresc să lucrez pentru un lider de piață”, spune Matt Doucette,Global Talent Aquisition Director al website-ului de joburi Monster.com. Un răspuns mai sincer, adaugă acesta, ar fi: „Apreciez faptul că ați luat în considerare aplicația mea și chiar am nevoie de un loc de muncă, așa că bineînțeles ca vreau să lucrez pentru voi. ”.
Ce ar trebui să spui: Un răspuns potrivit,însă, ar face referire la misiunea, viziunea și valorile companiei. „Dacă aceste elemente se potrivesc cu obiectivele tale, atunci vorbește despre ele”, spune Doucette. „Menționează ce valori ai în comun cu organizația, vorbește despre cum misiunea acesteia te inspiră și apoi leagă tot ceea ce ai spus de abilitățile tale.”
- De ce ești interesat de acest post?
Problema: Una dintre cele mai mari greșeli pe care le poate face un candidat este să spună că jobul respectiv se potrivește perfect planului său profesional sau că îl va ajuta să avanseze în carieră, spune Mavi.
Ce ar trebui să spui: Răspunsul potrivit va pune accentul pe obiectivele companiei: „Oamenii nu sunt angajați doar ca să îndeplinească niște sarcini, ci și pentru a deveni parte integrantă a unei companii ale cărei obiective și ținte sunt clar stabilite”, adaugă Mavi. „Răspunsul tău ar trebui să aibă ca scop principal evidențierea beneficiilor pe care le poți aduce companiei.”
De exemplu, ai putea spune: „La locul meu de muncă actual am deprins abilități pe care sunt pregătit să le dezvolt. Cred că pot contribui la succesul acestei organizații.”
- De ce ar trebui să te angajăm?
Problema: Răspunsul standard la această întrebare implică înșiruirea realizărilor și succeselor pe care, de altfel, intervievatorul le poate găsi în CV, subliniază Mavi. „Nu știi nimic despre ceilalți candidați, așa că nu te poți compara cu ei, nu-i așa?”
Ce ar trebui să spui: Ar trebui să începi prin a recunoaște că nu te poți pronunța cu privire la abilitățile celorlalți candidați. După aceea, vorbește despre abilitățile pe care nu le-ai trecut în CV, cum ar fi competențele tale sociale sau personale, care te-ar reprezenta drept omul potrivit pentru job. Mavi sugerează următorul răspuns: „Sper că am reușit să vă arăt că am calificările necesare pentru acest post. Îmi imaginez că și ceilalți candidați sunt la fel de competenți din punct de vedere profesional. Mai pot adăuga faptul că sunt o persoană care comunică excelent cu cei din jur și care gândește repede. Mă adaptez cu ușurință și nu mă pierd în situații de criză. Acest post implică multă presiune și cred că aceste competențe personale ar complementa perfect cei cinci ani de experiență pe care îi am în creșterea productivității echipelor de vânzări.”
- Care este punctul tău forte?
Problema: Un candidat se va descrie întotdeauna ca fiind o persoană muncitoare, spune Doucette. „Candidații nu răspund cu adevărat la această întrebare și am realizat că nici nu pot răspunde deoarece majoritatea oamenilor nu își cunosc propriile puncte forte.”
Ce ar trebui să spui: Un răspuns bun presupune pregătire. „Găsește un răspuns adevărat”, spune Doucette. „Atunci când te pregătești, gândește-te la o abilitate sau la o trăsătură specială pe care o ai și la ce beneficii ar putea aduce angajatorului și companiei respective.”
De exemplu: „Mi s-a spus că energia pe care o am se reflectă asupra fiecărui proiect la care lucrez.” Sau: „Îmi este ușor să relaționez cu toți membrii echipei mele și pot comunica eficient la locul de muncă.”
- Spune-mi despre o situație în care ai făcut o greșeală
Problema: Această întrebare te poate pune într-o lumină proastă dacă dai vina pe altcineva sau dacă spui că nu îți poți aminti un asemenea moment, spune Tom McGuire, Cofondator și Director al Talent Growth Advisors, o firmă de consultanță în domeniul de resurse umane.
Ce ar trebui să spui: Cel mai bun lucru pe care îl poți face este să recunoști că toată lumea greșește uneori. „Scopul întrebării este de a determina cât de bine înveți din greșeli”, spune McGuire. „Un alt răspuns bun ar fi să descrii care a fost greșeala ta, în ce context ai făcut-o și ce ai învățat din această experiență”.
- Care sunt așteptările tale financiare?
Problema: Multe persoane spun un număr care poate fi bazat pe cât de mult își doresc acel job, spune Jayne Mattson, Vice-președinte al firmei de coaching Keystone Associates.
Ce ar trebui să spui: Mattson ne sfătuiește să dăm un răspuns ca: „Nu am stabilit o sumă exactă deoarece nu am suficient de multe informații despre acest post”. „Dacă ești presat să dai un răspuns, spune-le care a fost salariul tău la ultimul loc de muncă și întreabă dacă se încadrează în parametrii financiari ai poziției pe care dorești să o ocupi.”
- Care este planul tău pentru următorii 5 ani?
Problema: Tracy Cashman, Vice-președinte și partener în cadrul WinterWyman Executive Search, spune că această întrebare poate fi dificilă pentru candidați: „Dacă așteptările tale sunt prea mari și spui că îți dorești să devii manager, intervievatorul te-ar putea vedea ca pe o amenințare pentru că îți dorești postul său”, spune Cashman. „Totuși, dacă răspunsul tău este mult prea modest și spui că nu ai planuri de avansare, atunci ai putea fi perceput ca un om căruia îi lipsesc motivația și ambiția.”
Ce ar trebui să spui: Răspunsul potrivit ar trebui să facă o legătură între experiența ta de până acum și punctele tale forte: „După cum puteți vedea, sunt o persoană norocoasă pentru că am lucrat în cadrul unor companii unde am reușit să îmi dezvolt abilitățile în mod constant. Sper ca următorul meu rol să îmi permită să fac același lucru în următorii cinci ani.”
- De ce vrei să pleci de la actualul loc de muncă?
Problema: Printre răspunsurile greșite pe care le poți da ar fi cele care includ remarci negative cu privire la angajatorul tău curent, cele care sunt prea vagi sau care conțin informații confidențiale, cum ar fi concedieri ce urmează să fie făcute sau clienți pe care urmează să îi pierdeți, spune David Lewis, Președintele OperationsInc, o firmă de outsourcing și consultanță.
Ce ar trebui să spui: Lewis îți sugerează să vorbești despre cum îți dorești să te dezvolți: „Cred că aș putea face mai multe, iar la locul actual de muncă m-am plafonat.”
- Ai întrebări pentru mine?
Problema: Candidații care ratează această oportunitate nu vor ieși în evidență, spune Mavi. „A nu avea întrebări denotă o lipsă de interes față de companie în general, dar și incapacitatea de a înțelege care este scopul unui interviu de angajare”. Mavi menționează și că a pune întrebări care își găsesc cu ușurință răspunsul pe website-ul companiei este și mai rău, deoarece vei arăta cât de puțin te-ai interesat despre organizația respectivă.
Ce ar trebui să spui: Pune o întrebare care demonstrează că înțelegi mediul concurențial din industria respectivă, spune Mavi: „Astfel, vei demonstra că te-ai gândit îndelung la această oportunitate. Desigur, alte întrebări bune se pot referi la obiectivele companiei, la acțiunile ce au determinat succesul sau eșecul altor persoane aflate în această poziție și la rolul departamentului respectiv în cadrul companiei.”
Sursa: fastcompany.com