Claritatea este greu de găsit, însă este la mare căutare în organizațiile din ziua de azi. Iată cum să comunici mai bine cu echipa ta.

În ultimele două decenii, timpul pe care managerii și angajații îl petrec în activități de colaborare a crescut vertiginos, cu 50% sau chiar mai mult. Dar nu trebuie să confunzi această creștere cu o colaborare sănătoasă – e drum lung până va deveni realitate.

Mare parte din colaborarea din organizațiile actuale este ineficientă și nefuncțională. De altfel, 20 până la 35 la sută din colaborările cu valoare adăugată provin de la doar 3 până la 5 la sută dintre angajați, conform cercetărilor realizate de profesorul Rob Cross de la Babson College.

Având în vedere că organizațiile au o mulțime de probleme de colaborare, cum se corectează acestea? Ca lider, claritatea ar trebui să fie indicatorul de reper.

Claritatea este un precursor atât pentru o colaborare sănătoasă, cât și pentru o serie de alte rezultate organizaționale. Aceasta reprezintă unul dintre cei mai puternici indicatori ai succesului în organizațiile de astăzi, mai ales că acestea din urmă devin din ce în ce mai distribuite.

Există trei factori de bază ai clarității. În calitate de lider, este important să înțelegi – și să fii capabil să măsori – acești factori cheie.

Stabilește o conectivitate

Conectivitatea constituie primul factor al clarității. Munca se desfășoară adesea informal, nu la nivelul unor structuri organizaționale formale, cum ar fi rolurile, echipele funcționale și ierarhiile. Astfel, colaborarea nu poate fi înțeleasă doar prin prisma acestor structuri formale.

În schimb, conectivitatea implică modul în care angajații sunt conectați prin sarcini, proiecte interfuncționale, echipe ad-hoc, obiective și tehnologii diferite la nivelul tuturor canalelor formale și informale. Având în vedere că angajații oscilează între 13 instrumente diferite de 30 de ori pe zi, în medie, conform cercetărilor realizate de compania Asana, conectivitatea este din ce în ce mai greu de înțeles.

Consiliind sute de companii în ultimii ani și ajutându-le să înțeleagă cum sunt conectați angajații lor, am învățat că liderii văd deseori conectivitatea ca fiind de la sine înțeleasă, dar, de fapt, nu au o reprezentare corectă a acesteia. Valorificând noile tehnologii cum ar fi sistemele de gestiune a muncii, poți începe să înțelegi modul în care sunt conectați angajații. Trasarea conectivității organizației tale reprezintă primul pas spre a înțelege cum se desfășoară în realitate activitatea, fiind esențială în obținerea clarității organizaționale.

Facilitează vizibilitatea

Vizibilitatea este al doilea factor cheie al clarității. Vizibilitatea presupune să te asiguri că angajații tăi înțeleg și pot ține evidența contribuțiilor profesionale pe care le realizează la nivelul obiectivelor mai largi ale companiei și al misiunii companiei. Această înțelegere este din ce în ce mai rar întâlnită în organizațiile din ziua de azi. Conform cercetărilor Asana, mai puțin de o jumătate din angajați (46%) știu cum contribuie munca lor la misiunea companiei lor. Vizibilitatea aduce claritate și îi ajută pe angajați să înțeleagă faptul că munca lor contează.

Angajații au nevoie de vizibilitate și în privința rezultatelor muncii lor și ar trebui să dispună de instrumentele cu care să măsoare aceste rezultate de-a lungul timpului. Tehnologiile care evaluează în mod semnificativ distribuția volumului de muncă sunt esențiale pentru a obține vizibilitate privind rezultatele muncii. Acest tip de vizibilitate vă va permite, ție și angajaților, să identificați momentele în care pierdeți controlul asupra performanței sarcinii, a proiectului și a obiectivelor. În plus, le va permite angajaților să adopte o abordare bazată pe date pentru a-și evalua performanța profesională, în loc să meargă înainte orbește.

Încurajează eficiența

Eficiența este factorul determinant al clarității. Din multe puncte de vedere, eficiența reprezintă noua productivitate. Productivitatea este randamentul per unitate de timp, în timp ce eficiența este cel mai bun randament posibil per unitate de timp. Nu trebuie confundate cele două. Pe măsură ce adoptăm noi moduri de lucru, nu mai este vorba de executarea celui mai mare volum de sarcini, ci despre îndeplinirea sarcinilor potrivite în cel mai bun mod posibil.

Eficiența este facilitată atât de conectivitate, cât și de vizibilitate. Eficiența maximă este atinsă atunci când angajații sunt conectați la diferite sarcini și proiecte, în diferite areale geografice și funcționale. Ea este întreținută prin vizibilitate. Vizibilitatea asupra modului în care se desfășoară munca îți permite să creezi fluxuri de lucru și integrări care valorifică automatizarea și inteligența artificială pentru a permite o muncă mai eficientă.

Eficiența este, la rândul său, un precursor cheie al unui echilibru eficient între viața profesională și cea personală și un puternic antidot al epuizării. Atunci când îți abilitezi angajații să producă cel mai bun rezultat posibil, nu numai că au performanțe mai bune, dar sunt mai puțin susceptibili la epuizare, datorită clarității pe care tocmai au descoperit-o. Cercetările Asana au determinat că, printre angajații care se simt epuizați, aproximativ unul din trei (29 la sută) raportează că se simte suprasolicitat din cauza lipsei de claritate a sarcinilor și rolurilor.

În special odată cu trecerea generalizată la telemuncă și muncă hibridă, claritatea este greu de găsit, însă la mare căutare în organizații. Acest lucru este subliniat de realitatea că angajații își petrec 60 la sută din timp cu „munca privind munca” – adică sarcini precum urmărirea stării muncii și duplicarea muncii – mai degrabă decât cu sarcinile strategice pe care i-ai angajat să le îndeplinească. Când vine vorba de următoarea eră a muncii și a împuternicirii angajaților pentru ca aceștia să aibă succes, claritatea înseamnă convingere.

Cum poate Great People Inside să evalueze forța de muncă aflată în regim de telemuncă?

Great People Inside vine în ajutorul oamenilor și companiilor cu servicii dedicate gestionării acestei perioade turbulente. Fie că vorbim despre tranziția către munca la distanță, despre provocările leadership-ului în timp de criză sau pur și simplu despre menținerea afacerii într-un mediu virtual, toate acestea sunt afectate în această perioadă, într-o mai mică sau mare măsură.

De aceea, prin intermediul platformei Great People Inside și a celor 4 instrumente de evaluare nou create veți putea face față cu brio situației actuale. Instrumentele noastre au la baza lor studii științifice legate de munca de acasă a angajaților, managerilor și a echipelor și sunt validate pe populația României. De asemenea, având în vedere faptul că trăim într-o lume complexă, ambiguă, incertă și, mai ales, extrem de volatilă (Modelul VUCA) am pregătit o evaluare dedicată liderilor și managerilor ce conduc organizații în contextul actual de business și care sunt nevoiți să se adapteze din mers noilor și deselor schimbări ce au loc. Puteți găsi toate aceste instrumente de evaluare accesând pagina: https://greatpeopleinside.com/ro/solutii-digitale/.

Sursa: entrepreneur.com