Funcția de CEO este mai vag definită decât alte roluri de conducere. Iată ce trebuie să știi.

Indiferent de dimensiunea companiei, cu siguranță va trebui să fii prezent pe multe planuri ca CEO. Este important să nu te lași distras și să fii mereu atent la următoarele cinci priorități.

1. Definește strategia: răspunsul la întrebarea „ce?”

Primul pas constă în răspunsul la întrebarea „ce?”. Ce problemă încearcă să rezolve afacerea ta? Ce face ca soluția propusă de afacerea ta să fie mai bună decât alte soluții disponibile pe scară largă? Ca CEO, este responsabilitatea ta să subliniezi propunerea de valoare: valoarea potențială pe care o afacere promite să o ofere.

Va trebui să determini și care este baza ta de consumatori, care este poziția ta pe piață și care este peisajul competitiv. Răspunsul la întrebarea „ce?” te va ajuta să concretizezi avantajul competitiv al companiei (motivul pentru care soluția ta este mai bună decât alte soluții disponibile pe piață). Definirea inițială a acestei strategii îți va permite apoi să selectezi o echipă, să îți împărtășești viziunea, să aloci resursele aferente și să gestionezi în cele din urmă performanța afacerii tale.  

2. Selectează-ți echipa: răspunsul la întrebarea „cine?”

Pasul doi constă în răspunsul la întrebarea „cine?”. Poate că una dintre cele mai importante componente ale conducerii unei companii este reprezentată de personalul implicat. Cu toții am auzit că oamenii sunt cei care determină succesul sau eșecul unei afaceri.

În definitiv, nu contează care este propunerea de valoare, publicul țintă sau avantajul competitiv dacă nu ai o echipă talentată gata să execute sarcinile corespunzătoare. Selectarea membrilor echipei îmbină arta și știința.

Uneori, din punct de vedere empiric, cel mai talentat membru al echipei nu constituie neapărat cea mai bună alegere. Cu alte cuvinte, o echipă de fotbal în care toți jucătorii sunt exact ca Messi ar putea foarte bine să piardă fiecare meci. În realitate, diversitatea gândirii trebuie pusă pe primul plan. Angajează oameni mai inteligenți, mai buni decât tine și, în orice caz, diferiți.

Până la urmă, liderii care recunosc că nu pot face totul sunt cei care construiesc o afacere de succes prin crearea de echipe de talie mondială. Aceste echipe valorifică punctele lor forte și contrabalansează slăbiciunile lor – propulsând o afacere către o creștere inimaginabilă.

3. Împărtășește viziunea: răspunsul la întrebarea „de ce?”

Al treilea pas constă în a răspunde la întrebarea „de ce?”. În mod special, contează să știi care este motivația din spatele deciziilor comerciale care afectează modul în care lucrează oamenii tăi, dar și traiectoria afacerii în ansamblul ei.

De exemplu, de ce deschide compania ta o nouă reprezentanță? De ce introduci o nouă linie de produse sau servicii? Angajații tăi trebuie să înțeleagă raționamentul din spatele deciziilor majore. Firește, nu este vorba de orice decizie măruntă, ci doar de cele cu efecte semnificative. Cu alte cuvinte, deciziile care alcătuiesc viziunea ta.

Trebuie să comunici acest lucru – atât pe plan intern, cât și extern – cu regularitate. Pe măsură ce afacerea evoluează, trebuie să te asiguri că angajații, clienții și partenerii înțeleg deopotrivă unde se îndreaptă compania și, mai important, de ce. Înarmați cu aceste informații, angajații, clienții și partenerii se vor simți împuterniciți să contribuie la această viziune colectivă.

4. Alocă resursele: răspunsul la întrebarea „cum?”

Pasul patru constă în răspunsul la întrebarea „cum?”. Înainte de a trece la acest pas, este crucial ca strategia și viziunea de afaceri să fie clare. Aloci resurse pentru dezvoltarea produselor, noi membri ai personalului sau poate o nouă achiziție?

Răspunsul nu este atât de simplu. Folosește-te de strategia și viziunea ta pentru a-ți formula un răspuns informat. Întreabă-te cum te va ajuta această inițiativă să îți atingi obiectivele pe care le-ai stabilit pentru compania ta.

Te avertizez doar că, în calitate de CEO, probabil că nu vei avea niciodată toate informațiile de care ai nevoie pentru a lua o decizie. Dacă analizezi prea mult totul, s-ar putea să pierzi din impulsul inițial. Astfel, ca lider, este esențial să te simți confortabil cu luarea unor decizii educate chiar dacă nu ai toate informațiile. Contează să găsești un echilibru; de altfel, răspunsul la aceste întrebări este întotdeauna pe muchie de cuțit.

5. Gestionează performanța: bucla de feedback

Pasul cinci nu implică întrebări de tipul „ce?”, „cine?”, „de ce?” sau „cum?”, ci mai degrabă pasul final și bucla de feedback finală care leagă acest ciclu de cinci etape. Majoritatea responsabilităților pe care le vei avea în calitate de CEO vor fi caracterizate prin orientarea spre viitor, însă analiza trecutului este la fel de importantă pentru succesul afacerii.

Cât de bine funcționează afacerea în raport cu obiectivele stabilite în cadrul strategiei: se îndeplinesc criteriile de referință? Dacă răspunsul este negativ, va fi necesar probabil să ajustezi elementele întrebărilor „ce?, „cine?”, „de ce?” și „cum?”. Abilitatea de a pivota în timp real și de a-ți modifica abordarea este ceea ce îi deosebește pe liderii extraordinari de cei care sunt doar buni.

În fine, nu uita să îți gestionezi propria performanță. Un lider este răspunzător în fața oamenilor săi – nu invers. El se angajează să servească mai bine nevoile companiei și ale oamenilor săi; categoric, acesta este rolul unui CEO.

Cum poate Great People Inside să evalueze forța de muncă aflată în regim de telemuncă?

Great People Inside vine în ajutorul oamenilor și companiilor cu servicii dedicate gestionării acestei perioade turbulente. Fie că vorbim despre tranziția către munca la distanță, despre provocările leadership-ului în timp de criză sau pur și simplu despre menținerea afacerii într-un mediu virtual, toate acestea sunt afectate în această perioadă, într-o mai mică sau mare măsură.

De aceea, prin intermediul platformei Great People Inside și a celor 4 instrumente de evaluare nou create veți putea face față cu brio situației actuale. Instrumentele noastre au la baza lor studii științifice legate de munca de acasă a angajaților, managerilor și a echipelor și sunt validate pe populația României. De asemenea, având în vedere faptul că trăim într-o lume complexă, ambiguă, incertă și, mai ales, extrem de volatilă (Modelul VUCA) am pregătit o evaluare dedicată liderilor și managerilor ce conduc organizații în contextul actual de business și care sunt nevoiți să se adapteze din mers noilor și deselor schimbări ce au loc. Puteți găsi toate aceste instrumente de evaluare accesând pagina: https://greatpeopleinside.com/ro/solutii-digitale/.

Sursa: entrepreneur.com