Viața s-a schimbat ca urmare a pandemiei – și odată cu ea, s-a schimbat și modul în care facem afaceri. Și, deși dorim să revenim la „normal”, este posibil ca mai multe lucruri să rămână așa cum sunt pe termen lung.

O astfel de schimbare a existat într-o stare latentă de ani de zile, dar a ajuns în prim plan în 2020: Oamenii vor să fie clienții și angajații firmelor care dau dovadă de preocupare și compasiune față de comunitățile și angajații pe care îi deservesc. Întrebarea „Este această companie aliniată din punct de vedere social și etic cu propriile mele convingeri?” a devenit aproape la fel de importantă ca produsul sau serviciul oferit. În contextul unei pandemii globale și a unor cereri crescute de diversitate, echitate și incluziune, această realitate s-a impus și mai mult.

Fii mereu la curent cu schimbarea tendințelor în rândul consumatorilor și a angajaților

Un sondaj Futerra (publicat în Forbes) efectuat în 2018 în rândul a peste 1000 de consumatori a constatat că 88% dintre ei doresc ca firmele să îi ajute să aibă un impact pozitiv asupra societății. Un sondaj din 2019 în rândul a 600 de adulți din SUA, realizat de Markstein, o agenție de comunicații, și Certus Insights, o firmă de cercetare a pieței, a dezvăluit rezultate similare: 70% dintre consumatori doresc să știe ce fac mărcile pe care le susțin pentru a răspunde preocupărilor sociale și de mediu și 46% „acordă o atenție deosebită” responsabilității sociale a unei mărci atunci când efectuează achiziții.

Chiar după ce Newsweek raporta în iulie 2019 că „angajații doresc un loc de muncă etic și un număr din ce în ce mai mare dintre ei sunt dispuși să protesteze pentru a-l obține”, un colaborator Forbes a publicat o observație similară în martie 2020 detaliind „puterea misiunii personale”. Mesajul transmis de ambele articole a fost clar: orice companie intenționează să aibă succes în 2021 și nu numai, trebuie să stabilească politici și practici prin care să își arate preocuparea pentru toate părțile interesate, nu doar pentru clienții plătitori.

Cu toate acestea, valorile de bază nu ar trebui să constituie o revelație. Cu toții avem valori, iar acestea reprezintă un excelent punct de pornire, când te gândești ce vrei să reprezinte compania ta.

Dacă vrei să îți stabilești valori în afaceri, trebuie să îți tratezi angajații ca pe membrii familiei

În regiunea de unde provin, este nelipsit un fel de mâncare numit „chili în stil Cincinnati”, fiind servit de afacerea familiei mele de peste 55 de ani. Există o mulțime de restaurante care servesc propria versiune de chili în stil Cincinnati, unele dintre acestea construindu-și afacerea în jurul acestui produs, iar altele incluzându-l într-un meniu mai variat. Cu toate acestea, consider că valorile pe care le expunem zilnic ne permit în continuare să ieșim în evidență pe o piață aglomerată și pot face același lucru pentru orice afacere care dorește să depună un efort în acest sens.

Cu mult înainte ca familia mea să servească mese în America, bunicul meu, Shakir Daoud era ocupat cu atribuțiile de conducător al satului, în țara sa de origine, Iordania. Casa lui devenise un punct central al comunității, deoarece el și soția sa, Nora, aveau întotdeauna o oală cu mâncare la fiert pe aragaz, fiind gata să servească orice oaspete, chiar dacă nu le mai rămânea prea mult lor și celor 10 copii ai lor. Ca prin minune, acea oală cu mâncare ajungea întotdeauna pentru toți cei de la masă. Cei patru fii ai lor (tatăl meu și frații lui) au adus cu ei această tradiție – această valoare a familiei – în Cincinnati, Ohio. Și când și-au deschis primul restaurant, au găsit modalități de a sprijini comunitatea pornind de la aceeași filosofie a „unei singure oale cu mâncare”.

De atunci, am continuat să susținem aceste valori și ne străduim să tratăm oaspeții ca pe niște rude. Constat că oamenii se așteaptă la același nivel de grijă și preocupare din partea firmelor astăzi, indiferent dacă sunt consumatori, angajați sau simpli vizitatori. Dacă te asiguri că ești consecvent și transparent cu privire la aceste valori, poți demonstra încontinuu că firmei tale îi pasă.

Așadar, cum să insufli valori în cadrul unei afaceri? Îți recomand să faci la fel ca bunicul meu cu zeci de ani în urmă: prin fapte, nu vorbe, tratându-i pe alți oameni ca pe rudele tale și asigurându-te că e loc pentru toată lumea la masa ta. În afacerea mea, de exemplu, proprietarii de franciză fac parte din familia noastră extinsă, la fel ca personalul corporativ și din restaurant. Prin extensie, aceeași mentalitate le este transmisă oaspeților.

Așa că începe prin a te gândi la modul în care valorile companiei tale pot determina acțiunile pe care le întreprinzi. Ai în vedere, de exemplu, sprijinirea organizațiilor caritabile care se aliniază valorilor tale, sau oferirea de avantaje și recompense angajaților care pot contribui la îmbogățirea și îmbunătățirea vieții lor. Este esențial să arăți ce reprezintă compania ta, deoarece acest lucru va da tonul afacerii tale și al valorilor pe care le reprezinți.

Pune preț pe valorile tale

Reține, într-o familie dezbinată lipsește încrederea, aprecierea, altruismul și grija pentru celălalt. Nu există nicio legătură, niciun sentiment de comunitate sau de coexistență. Din perspectiva mea, dacă nu reușești să pui la punct o cultură în care angajații sau clienții să perceapă valorile tale, afacerea va avea de suferit. Cred că companiile care nu acționează doar în virtutea profitului au cele mai mari șanse de a prospera.

Există multe modalități de a-ți aduce valorile în prim plan, iar eu reprezint dovada că randamentul unei investiții nu ține doar de profit. În final, vei constata poate că bunătatea chiar dă roade.

Cum poate Great People Inside să evalueze forța de muncă aflată în regim de telemuncă?

Great People Inside vine în ajutorul oamenilor și companiilor cu servicii dedicate gestionării acestei perioade turbulente. Fie că vorbim despre tranziția către munca la distanță, despre provocările leadership-ului în timp de criză sau pur și simplu despre menținerea afacerii într-un mediu virtual, toate acestea sunt afectate în această perioadă, într-o mai mică sau mare măsură.

De aceea, prin intermediul platformei Great People Inside și a celor 4 instrumente de evaluare nou create veți putea face față cu brio situației actuale. Instrumentele noastre au la baza lor studii științifice legate de munca de acasă a angajaților, managerilor și a echipelor și sunt validate pe populația României. De asemenea, având în vedere faptul că trăim într-o lume complexă, ambiguă, incertă și, mai ales, extrem de volatilă (Modelul VUCA) am pregătit o evaluare dedicată liderilor și managerilor ce conduc organizații în contextul actual de business și care sunt nevoiți să se adapteze din mers noilor și deselor schimbări ce au loc. Puteți găsi toate aceste instrumente de evaluare accesând pagina: https://greatpeopleinside.com/ro/solutii-digitale/.

Sursa: forbes.com